درس زندگي 90: موفق بودن در عرصه‌ي کار بي‌معني است اگر شما زندگي خانوادگي خوبي نداريد

درس زندگي 90
موفق بودن در عرصه‌ي کار بي‌معني است اگر شما زندگي خانوادگي خوبي نداريد
شايد شما همچون ميليون‌ها نفر در دنياي امروز هستيد که نيازشان براي داشتن يک زندگي خوب از دست‌شان خارج و به يک وسواس تبديل شده است. شما خواهان هيجان بيشتر، مخاطره‌ي بيشتر، رضايت بيشتر و خوشبختي بيشتر هستيد. مشخصاً، اگر شما داراي يک سبک زندگي ناسالم براي بدست آوردن پول بيشتر و بيشتر باشيد، صرف‌نظر از اينکه چه مقدار پول بدست مي‌آوريد، فقير هستيد.
دنيا شما را به مبارزه مي‌طلبد تا به 4 سوال زير پاسخ دهيد: (1) چه منفعتي در يک شغل با درآمد بالا وجود دارد اگر شما داراي استرس دائمي هستيد؟ (2) داشتن خانه‌اي بزرگ‌تر از اکثر افراد چه منفعتي دارد اگر تنها زماني که شما در آن خانه مي‌گذرانيد، هنگام خواب است؟ (3) داشتن دارايي‌‌هاي زياد چه منفعتي دارد اگر شما هرگز زمان آزادي براي لذت بردن از هيچکدام از آن‌ها نداريد؟ (4) ماوراي همه‌ي اين‌ها، داشتن يک خانواده چه سود و فايده‌اي دارد اگر شما به ندرت هر يک از اعضاي آن را مي‌بينيد؟
يک چيز مشخص است: موفق بودن در عرصه‌ي کار بي‌معني است اگر شما زندگي خانوادگي خوبي نداريد. قطعاً، موفقيت نسبي است اما شامل تمامي جنبه‌هاي زندگي- کار، خانواده، دوستان، فعاليت‌هاي اوقات فراغت، فعاليت‌هاي هنري و سلامت ذهني، جسمي و معنوي مي‌شود. هيچ شگفت انگيز نيست که محققان دريافته‌اند که افرادي که زمان براي انجام کارهايي مي‌گذراند که از انجام آن‌ها لذت مي‌برند، بسيار خوشبخت‌تر هستند و طولاني‌تر از افرادي زندگي مي‌کنند که فقط با کار خود و برنامه‌هاي عادي روزمره‌‌شان به هزينه‌ي از دست دادن زندگي شخصي‌شان خود را به زحمت و دردسر مي‌اندازند.
شما موفق نخواهيد بود مگر اينکه به اندازه‌‌ي کافي بخوابيد، غذاي خوبي بخوريد، به طور منظم ورزش کنيد و زمان کافي را با دوستان و خانواده‌تان سپري کنيد. داشتن موفقيت‌هاي بزرگ در عرصه‌ي کاري و از دست دادن کامل زندگي ممکن است. شما نبايد لذت، خوشبختي و رضايت فعلي خود را به خاطر چند مشت دلار بيشتر قرباني کنيد، به ويژه اگر مي‌خواهيد پول‌تان را بي‌حساب و کتاب براي برخي چيزهايي خرج کنيد که زندگي شما را به طرز قابل توجهي ارتقاء نمي‌بخشد. زندگي روزمره معني کمي دارد اگر مهم‌ترين دليل شما براي کار کردن بدست آوردن تمامي دارايي‌هايي است که زمان استفاده از آن را نداريد.
چه سود و منفعتي در تمکن مالي بالا داشتن وجود دارد اگر هيچ زماني براي زندگي حقيقي وجود ندارد؟ رابرت لوييس استيونسون مي‌گويد: «وقف دائمي به آنچه انسان کار و تجارت خويش مي‌نامد، فقط با فراموشي بسيار از چيزهاي ديگر حفظ مي‌شود.» فعاليت‌هاي سازنده‌ي اوقات فراغت و استراحت نيمي از آن چيزي است که شما براي داشتن يک زندگي با هدف و موفق به آن نياز داريد. دوستان، خانواده، ماجراجويي، پياده‌روي، تعمق و تفکر کردن، وقت گذاشتن بر روي کارهاي خلاقانه و ارضاي معنوي- نه کار طولاني و ساعت‌هاي سخت- چيزهايي هستند که ارزش زندگي را بالا مي‌برند.
ثروتمندترين افراد در اين جهان افرادي هستند که در بدست آوردن پول براي امرار معاش‌‌شان و هم زمان داشتن تعادل زندگي/کار سالم مهارت دارند. افرادي که داراي تعادل زندگي/کار بالايي هستند اولويت‌هاي خاص خود را مشخص مي‌کنند. فقط شما مي‌توانيد تصميم بگيريد آيا داراي اولويت‌هاي مناسب خود هستيد و مطابق با آن‌ها زندگي مي‌کنيد يا نه. شما بايد کاملاً در مورد نوع و کيفيت زندگي که مي‌خواهيد داشته باشيد، مطمئن باشيد. ميزان زمان و تلاش شما بر روي کارهايي که حقيقتاً در راه رسيدن به اهداف‌تان مهم هستند خوشبختي و رضايت عمومي شما را تعيين خواهد کرد.
به هنگام ايجاد تغييرات در زندگي، ايجاد يک سبک زندگي متعادل آسان نيست، اما ميليون‌ها نفر در سراسر جهان نشان داده‌اند که اين کار امکان‌پذير است. آن‌ها اعمال ذهني خود را در کنار هم قرار داده و به آنچه که اکثريت نرسيده‌اند، مي‌رسند. جاي شگفتي نيست که اين افراد با صرف زمان بيشتر با خانواده، ارتباط با طبيعت و جامعه و لذت بردن از لذت‌هاي ساده‌ي گوناگوني که به هنگام جستجوي يک زندگي خوب آن‌ها را فراموش کرده بودند، خوشبخت‌تر و طولاني‌تر زندگي مي‌کنند.
قبولاندن اين موضوع که سيستم باعث مي‌شود شما سخت و طولاني کار کنيد، ساده است. بدانيد سيستم افراد را اسير نمي‌کند- اين خود افراد هستند که خود را اسير مي‌کنند. اگر اين واقعيت را نپذيريد، شما قدرت خلاقانه‌ي خود را براي رضايت از اسير شدن هدر داده‌‌ايد. تکذيب و انکار شما را از ايجاد تغييراتي که مي‌تواند زندگي‌تان را دگرگون کند، بازمي‌دارد.
سوال اساسي و مهمي که بايد از خود بپرسيد اين است: کداميک مهم‌تر است- داشتن پول زياد يا داشتن يک زندگي خوب؟ شما بايد از لحظاتي آگاه باشيد که آگاهانه کار مي‌کنيد. موضوع مهم و ضروري‌تر حتي اين است که شما بايد از لحظاتي آگاه باشيد که کار نمي‌کنيد و به جاي آن استراحت و بازي مي‌کنيد. اين نه فقط به خانواده‌ي شما و به خصوص خود شما سود مي‌رساند، بلکه همچنين بيشتر دوستان و همکاران‌تان را نيز متعجب مي‌کند.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *