روانشناسی عملکرد مغز هنگام استراحت

ادامه مبحث " روانشناسی رابطه عملکرد اجتماعی با مغز "

7- مغز را استراحت دهيد

با توجه به علم روانشناسی ، زمان بيشتري را به قهوه كه بار كافئيني زيادي دارد، اختصاص دهيد ( چون عمل حافظه كوتاه مدت را حقيقتا تقويت مي كند ) قهوه و ناهار فرصتي است تا شما از فشار هاي فكري و ارتباطات اجتماعي دور شويد. پياده روي 5 دقيقه اي در هواي آزاد بيرون از ساختمان به بدن نيرو مي بخشد، مغز را صيقل مي دهد و درهاي محرك حسي جهان بيرون را به روي شما باز مي كند.

با توجه به اصول روانشناسی ، تلاش كنيد در مدت پياده روي ارتباطات مغزي را به دور از استرس تقويت كنيد. در موقع پياده روي بعضي از همكارها را به همراه ببريد و يا در موقع ناهار يا استراحت بحث هاي گروهي داشته باشيد.

 

8- بازي شطرنج در جريان

ما اداره اي را مي شناسيم كه در آنجا صفحه شطرنجي نزديك آب سرد كن بود. هر كارمندي مي توانست شطرنج بازي كند ( ترجيحا در موقع استراحت ) موقعيت را ارزيابي مي كرد و حركت مي كرد. اين شطرنج بازي در حال جريان بود كه بازيكنان آن ناشناخته بودند و برنده و بازنده نداشت. حتي يك بازيكن مبتدي شطرنج چندين حركت ممكن را در نظر مي گرفت و نتيجه هر يك از حركات را ارزيابي مي كرد سپس بهترين حركت را انجام مي داد. چنين بازي شطرنجي با بازيكن اتفاقي اجازه نمي دهد هر كسي بازي را براي مدت طولاني پيش ببرد.

با توجه به علم روانشناسی ، چنين بازي شطرنجي به تفكر، تصوير سازي ذهني نياز دارد چيزي كه متفاوت است از آنچه را كه بيشتر ماها سركار انجام مي دهيم. با چنين وسيله اي فعاليت هاي بخش چپ مغز و فعاليت هاي زباني استراحت مي كند و مغز اجازه مي يابد در حين كار استراحت كوتاهي انجام دهيد.

9- دنيايتان را وارونه كنيد.

با توجه به علم روانشناسی ، عكس هاي خانوادگيتان، ساعت ميز يا تقويمتان را وارونه كنيد. مغزتان زمانيكه اطلاعات را پردازش مي كند در واقع خاطرات دو دسته هستند : قسمت "شفاهي" تحليلي مغزتان ( بعضي اوقات مغز چپ ناميده مي شود. ) تلاش مي كند به اشياء بعد از يك نگاه كوتاه برچسب بزند. ميز، صندلي، كودك. مغز راست بر خلاف مغز چپ از ارتباطات تجسمي استفاده مي كند و از نشانه هاي شفاهي استفاده نمي كند. زمانيكه به عكس هاي آشنا به حالت درست نگاه مي كنيد مغز چپ تان بسرعت برچسب مي زند و توجه تان به جيزهاي ديگر جلب مي شود.

با توجه به علوم روانشناسی ، زمانيكه عكس وارونه مي شود شبكه راست مغزتان بكار مي افتد و شكل ها، رنگ ها و ارتباطات عكس هاي شگفت انگيزي را تفسير مي كند. همينطور كه توسط بتي ادوارد (Betty Edward ) در طراحي طرف راست مغز توضيح داده شده است. استراتژي وارونه نگاه كردن به چيزها، كليد سازنده است تا هنرمند نهفته در وجود ما را بيدار كند.

 

منبع " کتاب چگونه مغز خود را زنده نگه داریم ؟ با ترجمه دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *