روش های کنترل استرس

روش های کنترل استرس
راه های متفاوتی برای کنترل استرس وجود دارد. در ابتدا بهتر است عوامل استرس زا را کم کنید و راه های ذهنی و عملی برای رسیدگی به عوامل استرس زا را به کار بندید.
استرس
موارد زیر از جمله آسان ترین و موثرترین روش های مدیریت و کنترل استرس می باشد. شما با استفاده از این روش ها می توانید تغییرات سالم در زندگی خود دهید و زندگی خود را بر پایه یک زندگی آرام و کم تنش برپا کنید.

احساس بهتر
– تنفس ورزشی : در یک محل بنشینید. به آرامی از طریق بینی، دم کنید و تا 5 بشمارید. سپس بازم را از طریق دهان انجام دهید و تا 8 بشمارید.
– مدیتیشن
– شوخ طبعی
– یوگا : باعث کاهش استرس و خودشناسی می گردد.
– آرام سازی پیشرونده عضلات : تمام عضلات صورت خود را بکشید. چشمان خود را محکم ببندید. دندان های خود را روی هم بگذارید. اگر می توانید گوش های خود را به بالا بکشید. تا 8 بشمارید و دم کنید. بعد بازدم کنید و کاملا آرام شوید. صورت خود را شل کنید. حس کنید که تمام تنش ها از عضلات صورت شما بیرون رفته است. بعد، گردن و شانه ها را بکشید و تا 8 بشمارید و دم و بازدم کنید.
سپس باقی اندام هایتان را به این وسیله از استرس خالی کنید.
– ورزش کردن: باعث کاهش هورمون استرس زا (کورتیزول) و افزایش هورمون اندورفین می شود.
– هیپنوتیزم: باعث آرامش بدن و کاهش استرس می شود.
– نویسندگی : می توانید احساسات و وقایع اطراف خود را بنویسید و به این وسیله خود را بهتر بشناسید و حس بهتری نسبت به خودتان بیابید.
– یافتن چشم انداز جدید: برای مثال به جای اینکه بگویید: من نمی توانم کار کنم، زیرا باید به بچه ها برسم. بهتر است بگویید: من دوست دارم کار کنم، اما ترجیح می دهم که به بچه ها برسم.
مثبت اندیشی باعث افزایش طول عمر، کاهش استرس و سلامت روح می شود
مراقبت از خود
هنگامی که تحت استرس هستید، هیچ گاه نمی توانید از خودتان مراقبت کنید و همین عامل باعث بدتر شدن استرس می گردد.
در اینجا راه های مهمی برای مراقبت از خود و کم کردن استرس بیان می شود:
– مصرف غذای سالم : صبحانه، ناهار و شام را مصرف کنید. چای سبز بنوشید. آبمیوه به جای نوشابه بنوشید. میان وعده داشته باشید. در زمان استرس بهتر است به جای خوردن چیپس و غذاهای ناسالم، از تکه های هویج و کرفس مصرف کنید. نوشیدنی های کافئین دار را بعد از ساعت 2 بعد از ظهر ننوشید. از شیرینی ها و چربی ها دوری کنید.
– خوب خوابیدن
– ورزش کردن
– سرگرمی داشتن : باغبانی کردن، عکاسی کردن، مجموعه ای از عکس ها را درست کردن، نگه داری آکواریوم، پازل بازی کردن، نقاشی کردن، خیاطی کردن، نوشتن و … .
– داشتن زندگی زناشویی سالم

حفظ نگرش درست
بخش عمده ای از استرس با نگرش شما به زندگی، گره خورده است. در این جا برخی از راه ها برای تغییر نگرش وابسته به استرس بیان می شود:
– مثبت اندیشی : باعث افزایش طول عمر، کاهش استرس و سلامت روح می شود.
– کنترل اعمال بدن : باعث خوشحالی بیشتر، سلامتی و احساس رضایت از زندگی و کاهش استرس می شود.
– غلبه بر کمال گرایی : افرادی که خواهان کمال گرایی هستند، باید هدف نهایی (که اکثرا غیر واقعی است) را روشن کنند و برای رسیدن به آن هدف، فعالیت های زیادی را انجام دهند و چشمان دقیقی داشته باشند تا کوچکترین اشتباهی را ببینند و این خود باعث افزایش استرس می شود.
– استفاده از قانون جذب : فکر کنید به چه چیزی می خواهید برسید، تمرکز به آن موضوع کنید و احساسات خود را بیان کنید و اطمینان داشته باشید که به آن مهم خواهید رسید.
– راه هایی برای خوشحال بودن : از این که کار دارید، سالم هستید، خانه ای دارید، دوستان و اقوامی دارید، خانواده ای دارید و خیلی چیزهای دیگر خداوند را شاکر باشید.
– تصدیق مثبت : به هدفتان نگاه کنید، مطمئن شوید که نگاه مثبت اندیشی دارید، واقع گرا باشید. به جای جمله: من هر روز احساس آرامش دارم؛ می توانید این جمله را به کار برید: من می خواهم احساس آرامش داشته باشم. شما چون می خواهید به آرامش دست بیابید، سعی خواهید کرد که به آن برسید.
– حفظ شوخ طبعی: بخندید، دوستانی را بیابید که با آنها لحظات خوشی داشته باشید، فیلم های طنز ببینید، داستان های خنده دار بخوانید.
– توجه آگاهانه و رهایی از استرس: باعث جلوگیری از عصبانیت، افسردگی، مشکلات خواب می شود.
– اجازه به عوامل استرس زا برای خروج از ذهن: بنویسید، تغییر افکار و رفتار و مدیتیشن انجام دهید.
– اجازه خروج از عصبانیت
– دارا بودن سرگرمی

ایجاد فضای مناسب
– ایجاد محیط تسکین دهنده
– دارا بودن انرژی مثبت
– از بین بردن صداهای ناهنجار
– آروماتراپی یا عطردرمانی ( درمان با استفاده از عصاره معطر گیاهان)
– حمام گرم

افراد پر مشغله
بسیاری از افراد دارای استرس، افرادی هستند که کارها و فعالیت های زیادی برای انجام دادن دارند و زمان کمی برای مدیریت استرس دارا می باشند.
اگر شما یک فرد پر مشغله هستید، راه های زیر می تواند کمک کند تا در زمان کوتاه تری استرس خود را مدیریت کنید و در وهله اول آنچه که باعث بروز استرس در شما می شود را از بین ببرید.
– کاهش منابع استرس زا
– مدیریت زمان
– پیدا کردن زمان : خواب کافی داشته باشید و چرت بزنید.
– مقدم : ارزش های خود را بشناسید، زندگی ای که می خواهید را تجسم کنید، کارهایتان را فهرست بندی کنید، فعالیت های خود را محکم کنید و استرس را مدیریت کنید.
– بهترین ضد استرس برای افراد پرمشغله : ویتامین مصرف کنید، تمرین ورزشی انجام دهید، نه گفتن را یاد بگیرید، مثبت اندیشی را تقویت کنید.

عادات سالم
بسیاری از عادات درست باعث می شود که عوامل استرس زا از بین روند، از جمله:
– عادات صبح : دوش بگیرید، صبحانه میل کنید، چای سبز بنوشید، بنویسید، پیاده روی کنید و یوگا انجام دهید.
– عادات برای بهتر خوابیدن : ورزش سبک مانند پیاده روی و یوگا انجام دهید، دوش بگیرید، بدنتان را ماساژ دهید و بنویسید.
– انتخاب عادات درست
– با عادات جدید خود را تطبیق دهید.
منبع :تیبان

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *