فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی چیست؟به نظرتان این محیط بازتابی از سلامتی شما است؟محل زندگی شما چگونه روی روابط شما اثر دارد؟اكثر انسانها نسبت به محیط زندگی خود بی توجه هستند و از تاثیراتی كه این محیط بر وجودشان می گذارد غافل اند. حال آنكه گفته می شود محیطی كه در آن زندگی می كنیم محیط كاملی است كه بر مبنای فعل و انفعالات متقابل نظام خورشیدی(آسمان) ،محیط اطراف(زمین) و تاریخ تولد(فردیت)‌بنا شده است.بنابراین برای یك زندگی آرام و متعادل، همنوایی با نظام خورشیدی ،زمین و حتی تاریخ تولد ضروری به نظر می رسد .این همنوایی و هماهنگی توسط روشهایی چون فنگ شویی ایجاد می شود.

فنگ شویی دانش و هنر قدیمی است كه مطلوب ترین روش های زندگی در محیطی مناسب و موزون را به انسان می آموزد. فنگ شویی مشخص می كند چگونه با استفاده از رنگهای مناسب ،وسایل زندگی مناسب و طریقه صحیح چیدمان آنها محیطی نافع برای خود ایجاد كنید و محیط كار ،تجارت یا خانه خود را به مراكز قدرت تبدیل كنید .در مورد تاریخ دقیق فنگ شویی یا ابداع كننده آن هیچ سند قابل اطمینانی در دست نیست.تنها در هشتاد سال گذشته موفق به كشف اسناد ومدارك اندكی متعلق به قرون سوم و چهارم قبل از میلاد شده اند كه درآ نها به صورت غیر مستقیم به فنگ شویی اشاره شده است.
فنگ شویی در قلب و ذهن مردم معمولی و از طریق زبان رمزی بین استادان و شاگردان باقی ماند و به صورت سینه به سینه رموز این هنر حفظ شد. به همین دلیل تعداد كمی از متون مكتوب آن باقی مانده است.بعضی از محققان معتقد ند حكمت و كاربرد فنگ شویی همزمان با مكتوب شدن نظریه یین (سرد)ویانگ (گرم) واندیشه های جها ن بینی مبتنی بر پنج عنصر چینی ، زمین (خاك) ، فلز ،‌آب ، جنگل (چوب) و آتش ، مدون گردیده است.نظریه فنگ شویی رابطه كیهان و انسانها را بررسی می كند و هدف آن ایجاد وحدت میان آسمان ، زمین ، انسان و ماده از طریق نیروی تاچی (نهایت مطلق) است. چینی های باستان اعتقاد داشتند هنگامی كه این وحدت به وجود اید ،”چی” (نیرو های حیاتی) در موجودات جاندار و بی جان جاری شده و موجب بروز اتفاقات خوب و سازنده می شود. فقدان جریان”چی” نتیجه معكوس،یعنی بد بختی و اختلال و نگرانی به بار می آورد.محور اصلی هنر فنگ شویی وحدت میان آسمان ، زمین و انسان است. چینی های باستان در جستجوی وسیله ای برای تو ضیح نیرو های مر ئی و نا مرئی روی زمین و تا ثیر مبهم و مرموز این نیروها بر رفتار انسان بودند. و به دنبال معنویتی بودند كه در هنگام سختی ها و بلایا به انها پناه بیاورند و به آرامش و آسایش برسند.هدف چینی های باستان وحدت انسان و طبیعت بود و قصد داشتند با وحدت بین انسان و كائنات به یگانگی برسند. در واقع فنگ شویی با جلوگیری از هدر رفتن منابع و سپس ایجاد انرژیهای خوب در اطراف انسان موجب می شود رابطه متعادل و موزونی بین انسان و محیط پیرامونش برقرار شود و انسان در می یابد كه با محیط اطرافش یكی است و ارتباط درونی بین عوامل را درك می كند..نكته جالب اینكه فنگ شویی در هر كجا قابل استفاده است و هر كس به فراخور نیاز خود می تواند از آن بهره مند شود. یكی از مهمترین مباحثی كه فنگ شویی به آن می پردازد محیط كار است. اگر محیط كار و زندگی هر كسی از ارتعاشات سالم احاطه شده باشد خود او نیز سالم می ماند.
‌●فنگ شوی در كار
آیا از محیط كار خود لذت می برید؟
آیا به شغل خود علاقه مند هستید؟
لحظاتی كه در محل كار هستید چگونه می گذرد؟
هماهنگی میان همكاران،معین بودن حدود فعالیتها،داشتن روح بی پروا و با همت،حسن ابداع و همچنین ارتباط خوب بین مخاطبان مختلف در محیط كار،همگی عناصری می باشند كه موجب فعالیتی بهینه،مثبت و در حال رشد می شوند.این محاسن را می توان به كمك قوانین فنگ شوی در محیط كار ایجاد كرد.به طور مثال با بررسی چگونگی قرار گرفتن شما در دفتر كار،همینطور وضیعت دیگر همكارانتان و حتی وسایلی كه شما را احاطه كرده اند می توان موقعیت مؤثر و آرام نظم و هماهنگی بین شما و همكاران دیگر به وجود آورد.گااهی اوقات گردش ۴۵ درجه میز كار به سمت شرق یا اویختن عكس ابشاری به روی دیوار شمالی دفتر كار،كمك بسیار موثری به هماهنگی و نظم محیط كار می كند و حتی شما را از آسیب انرژی های منفی كه شاید از سوی همكار بد اخلاق و سختگیرتان متوجه شماست در امان نگه می دارد..شاید سوال كنید ایا با این كارها به نتایج مثبت شخصی دست خواهید یافت؟به نظر عجیب می رسد،اما بر اساس اعتقاد قوانین فنگ شویی،حتی یك تغییر كوچك در محلی كه ما را احاطه كرده می تواند به روان شدن انرژی ،،جی،، كه همان انرژی حیاتی است-كمك كند از اینرو موفغیتی هماهنگ و متعادل با خود و در ارتباط با دیكران به همراه خواهد اورد.برای مثال رئیس یك شركت بزرگ انگلیس كه به خاطر كار طاقت فرسا نگران سلامتی خود بود. به یك مشاور فنگ شوی مراجعه نمود و با انجام پیشنهادات وی پس از مدتی توانست كار خود را بهتر انجام دهد و هم در امور شخصی و هم در محیط كار موفق تر شود.طبق بررسی وضیعت اتاق كار وی مشخص شد كه میز تحریر او در جهت شرق و صندلی در جهت شمال شرقی قرار داشت .طبق اصول فنگ شویی این جهت ها باعث فعالیت زیاد و جاه طلبی می شوند بنابراین بنا به پیشنهاد مشاور فنگ شویی جهت میز كار به سمت شمال غربی و صندلی به سمت شرق تغییر یافت .در پس این قوانین به ظاهر ساده مجموعه ای از مطالعات وسیع وجود دارد كه شامل جریان انرژی چی، برقراری توازن میان ویژگی های یین..مونث.. و یانگ ..مذكر..، و پنج عنصر چینی،زمین(خاك)،فلز،اب،جنگل(چوب) و اتش،هشت جهت اصلی زمین شمال،جنوب،شرق،غرب،شمال شرقی،شمال غربی،جنوب شرقی،جنوب غربی،علم نجوم ژاپنی و مربع جادویی است.(در این مربع اعداد ۱ تا ۹ به شكلی مرتب شده اند كه اولا از هر عدد فقط یكبار استفاده شده و ثانیا جمع اعداد هر ردیف چه افقی چه عمودی با ۱۵ برابر است. (شكل ۱)
از تركیب موارد مذكور و در نظر گرفتن همه انها در داخل یك اداره می توان برای ارضاء مشتریان یك شركت،همكاری دوستانه بین افراد یك اداره ،ارتباط مؤثر با مراجعین و….استفاده كرد.با بهره گیری از این دانش كهن حتی می توان با ایجاد موقعیت هایی همچون تعیین محل قرار گرفتن افراد تاثیرات عمیق و كارا بر افراد گذاشت و آنها را با عقیده خود همراه كرد.بطور كلی جهت قرارگیری كل بنا و معماری ساختمان،محل قرار گرفتن ساختمان نسبت به وضعیت خیابان های اطراف و … طراحی رنگهای فضای داخلی و چیدمان وسائل كار مثل وضیعت میز كار نسبت به بازشو های اتاق ها و یا چگونگی قرارگرفتن دستگهای تاسیساتی یا تزئیناتی موجود در محل كار و یا حتی نظم و انضباط وسایل روی میز كار مواردی هستند كه مشاوران فنگ شوی به آنها دقت داشته و در هر موقعیتی مناسب ترین طراحی را انتخاب كرده و بدین ترتیب در بهبود كیفیت زندگی و كار هر شخص و همینطور كل گروه نقش مؤثری ایفا می كنند.

منبع : مؤسسه یوگای علمی نوا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *