یونانی‌ها در تعبیر خواب

 
یونانی‌ها در تعبیر خواب
همچون ایده‌های خواب‌های پرورشی، تمایز بین خواب‌های «خوب» و «بد» به دوران یونانی‌ها بازمی‌گردد. دست‌نوشته‌های نذرمانندی که نشان می‌دهد،

برای مثال، در بهبود سلامتی کمک‌هایی ارائه شده است را می‌توان همچنان در معبد آپولو در دِلفی  و در معبد اِپی‌دائوروس  یافت که به آیین اِسکولاپیوس ، یک شفادهنده‌ی مقدس، اختصاص دارد. (در خطابه‌های مقدس حدود 150 بعد از میلاد مسیح، ارسطو ادعا می‌کرد در رویاها به او چندین دستور عجیب داده شده بود همچون اینکه با پای پیاده در زمستان راه برود، از داروی استفراغ‌آور استفاده و حتی یکی از انگشتان خود را قربانی کند.)
آیین‌های قبل از خواب قبل از پرورش رویاها، یونانی‌ها آیین‌های خاصی را اجرا می‌کردند. در این آیین‌ها، آن‌ها خود را تطهیر و تهذیب می‌کردند. دو روز قبل از وارد شدن به معبد، آن‌ها مجبور به خودداری از انجام رابطه‌ی جنسی، پرهیز از خوردن گوشت، ماهی یا مرغ بودند و فقط آب می‌نوشیدند. آن‌ها همچنین برای خدایی که می‌پرستیدند حیوانی را قربانی می‌کردند تا از طریق رویا طلب یاری کنند. برخی سوژه‌ها به محل قرار گرفتن مجسمه‌ی خدای خود برده می‌شدند تا قبل از خواب مملو از احساسات شکوه و ابهت شوند. سپس، سوژه بر روی پوست حیوان مقدسی و بعضی‌وقت‌ها در کنار مجسمه‌ی خدای خود به خواب می‌رفت.
رویاهای شفابخش در طول شب، این تصور وجود دارد که کشیشان برای دادن درمان پزشکی به بیماران به کنار تختخواب فرد رویابین که همچون خدایان لباس می‌پوشید، می‌رفتند. به هنگام صبح، کشیش رویاهای سوژه را تعبیر کرده و به او می‌گفت چگونه مراقب سلامتی خود باشد.
قاصدان رویا مطابق با افسانه‌ی یونانی‌ها، خداوند هیپنوس ، با لمس زیردستانش با عصای جادویی خود یا با تکان دادن بال‌های خود، آن‌ها را به خواب می‌برد. فرزند هیپنوس و خداوند خواب‌ها، مورفئوس  که پیام‌آور هرمس  به آن‌ها کمک می‌کرد، رویاهای خود را به رویابین‌های زیردست خود می‌فرستادند (مورفئوس از واژه‌ی یونانی mo phe گرفته شده است که به معنی «شکل» است زیرا این تصور وجود داشت که این خدا به ارواح غیرواقعی که رویاها هستند، شکل می‌دهد.) او همچنین هشدارها و غیب‌گویی‌های خود را به افرادی می‌فرستاد که در معبدها و حرم‌ها به خواب می‌رفتند.
افراد رویا یونانیان باستان فکر می‌کردند افرادی که در رویاهای خود زندگی می‌کنند، نزدیک عالم مردگان هستند. هومر، نویسنده‌ی ایلیاد و اودیسه، بر این باور بود اشباح از طریق دو دروازه وارد جهان رویا می‌شوند: اشباحی که وارد «رویا‌های حقیقی» می‌شوند از طریق دروازه‌ی شاخ و اشباحی که وارد «رویاهای اشتباهی» می‌شوند از طریق دروازه‌ی عاج وارد می‌شوند.
این توضیح بر اساس دو استعاره عمل می‌کند: کلمه‌ی یونانی برای شاخ ke as است و فعل ka anoo به معنی «توفیق یافتن»؛ عاج در یونانی elephas است و کلمه‌ی elephai o به معنی فریب دادن با دستان خالی.
رویاهای پیش‌بینی‌کننده ارسطو، متفکر یونان باستان، رویکرد نسبتاً متفاوتی به رویاها داشت. برای مثال، او بر این باور بود که رویاهای بدیُمن بیماری را تشخیص ناخودآگاه عوارض آن توسط رویابین می‌تواند به وجود آورد. او همچنین فکر می‌کرد رویابین ممکن است به شکل ناخودآگاه برای به وجود آوردن حوادث رویاهای خود عمل کند.
توضیحات مربوط به شکل صفحه‌ی 225:
تعبیر خواب در یونان بوستان
در مکان مقدس یونانیان دِلفی، معبد خداوند آپولو، وحی‌گاهی قرار داشت که در آن کشیش زنی در حالت خلسه صداهایی را بر زبان جاری می‌ساخت که به صورت جواب‌های آپولو به سوالات عابدان تعبیر می‌شد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *