آرام سازی (ریلکسیشن) هنگام خواب بهترین روش مقابله با استرس

آرام سازی (ریلکسیشن) هنگام خواب بهترین روش مقابله با استرس

آرام سازی هنگام خواب (آخر شب) بهترین روش مقابله با استرس است. استرس نیروی فشارنده محیطی است که شخص را تحت تاثیر قرار داده و تنشی در شخص به وجود می‌آورد که دارای نتیجه ناخوشایند است. انسان خواهان آرامش است. بعضی از استرس‌ها لازم است و افراد باید راه‌های کنار آمدن با آن را یاد بگیرند. استرس‌ها زمانی که مدام بر روی سیستم بدنی فشار بیاورند توان فرد را گرفته و در صورتی که فرد راه کارهای مقابله با آن را نداشته باشد، دچار افسردگی روانی می‌شود. استرس از 15 سالگی آغاز شده که اوج آن 30 سالگی است، پس از آن در 45 سالگی کاهش پیدا می‌کند.
در کشور ما سن استرس پایین‌ تر است چرا که خانواده‌ها فشار زیادی بر کودکان خود وارد می‌ کنند و از سوی دیگر حس رقابت در ایجاد استرس‌ها تاثیر گذار است. به منظور مبارزه با استرس می‌ توان از روش هایی چون هیجان مداری مبتنی بر برون ریزی هیجان (صحبت کردن با دیگران) استفاده کرد و از سوی دیگر با گریه کردن، خود حمایتی خود را افزایش داد. خیال پردازی هم در برخی موارد در کنترل و از بین بردن استرس موثر است.

ریلکسیشن و آرام سازی بدن در هنگام آخر شب و همچنین بررسی و ناچیز شمردن مشکل که موجب استرس فرد می شود، از دیگر روش های مقابله با استرس است.

شک، استرس را تشدید می‌ کند

پژوهشگران دانشگاه تورنتو دریافته‌اند افراد شکاک و مردد اغلب اطلاعات منفی بیش تری دریافت می‌ کنند. در این تحقیق، پژوهشگران روی ناحیه‌ای از قشر مخ مطالعه کرده‌اند که با خطای کنترل و مشکلات مربوط به اضطراب در ارتباط است. افرادی که سطح بالایی از وسواس و رنجوری عصبی دارند، در این منطقه از قشر مخ آن ها واکنش‌های قوی‌تری بروز می‌ کند. در این حالت وسواس عصبی، فرد دچار احساسات منفی و اضطراب می شود. این احساسات منفی در شرایطی که فرد دچار شک و تردید باشد، افزایش پیدا می‌ کند. با توجه به نتایج منفی این تحقیق، شک و تردید می‌تواند بسیار استرس زا باشد.

تکنیک های ریلکسیشن (آرام سازی) شامل ورزش های استراحت ماهیچه، تمرکز و تعمق فکر می باشد و بسیار مفید است.

نرمش کردن و آرامش
بعضی از افراد پی برده‌اند که اگر همیشه قبل از رفتن به تختخواب، برای چند دقیقه به نرمش کردن بپردازند، در ایجاد خواب مؤثر واقع می‌ شود. بعضی دیگر از روش های آرامش بخش را تمرین می‌کنند. به طور معمول کتاب خانه‌ها یا کتاب فروشی ها، کتاب هایی راجع به گسترش نرمش کردن و آرامش یافتن دارند. سعی کنید در هنگام مطالعه، تنش ( فشار روانی) را کنار بگذارید.

آیا برای بی خوابی نگرانید؟
روانشناسیممکن است فکر کردن بیش از حد به مسئله بی خوابی آن را بدتر کند. به هر حال این را بدانید که شما از بی خوابی نخواهید مرد! بی خوابی غالبا نشانه مسئله‌ای همچون نگرانی زیاد یا اضطراب درباره نمرات، پول، ارتباطات و… می‌باشد. اگر فکر می‌کنید که نگرانی راجع به مسئله مشخصی ممکن است شما را بیدار نگه دارد، بلند شوید، یک قلم و کاغذ بیاورید و آن چه را که فکر می‌کنید فردا می‌توانید راجع به آن نگران باشید، بنویسید. یادداشت را جایی بگذارید که هنگام بیدار شدن آن را ببینید. به این ترتیب نگرانی اتان را کنار بگذارید و از باقی مانده شب برای خواب راحت استفاده کنید. در صورت لزوم ‌از راه کارهایی که تا به این جا شرح داده شد، برای برگشتن به الگوی خواب منظم استفاده کنید.

آرام‌ سازی و تاثیر آن در راحت خوابیدن

یکی از علل بی خوابی نگرانی و دل شوره است. کاهش نگرانی می‌تواند زمینه را برای یک خواب راحت فراهم نماید. توصیه‌هایی که در این خصوص وجود دارد عبارتند از:
اگر شما جزء افرادی هستید که هنگام خواب نگرانی ها به سراغتان می‌آید، طوری برنامه‌ ریزی کنید که نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب را به فکر کردن ارادی در مورد نگرانی ها اختصاص دهید. بدین ترتیب زمان رفتن به رختخواب، شما قبلا فکرهای خود را در مورد روز بعد کرده‌اید.
از تمرینات آرام‌سازی استفاده کنید. این تمرینات شامل آرام‌سازی عضلانی، تصورات خوشایند ذهنی و تمرکز بر آن ها، استفاده از کاست‌های آرام سازی، ماساژ و دوش آب گرم است.
منبع :http://www.nojavanha.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *