آشتی با کودک درون

آشتی با کودک درون
همه ما در درونمان کودکی داریم که بخش احساسی و عاطفی وجود ماست. این کودک، بازیگوش و شهودی و خلاق و خودانگیخته است. اگرچه اغلب اوقات زیر نقاب بالغانه ای که به چهره می زنیم پنهان می ماند. کلید انس و الفت در روابط، شادابی و طراوت و تندرستی کشف گنجینه های درون و آگاهی از ضمیر نورانی خویشتن، جملگی در دست اوست. این کودک عزیز، بخش ارزشمند و نازنین وجودتان منتظر توجه هوشیارانه شماست. با اتصال به کودک درونمان – که خویشتن راستین ماست – کار به آخر می رسد. شفا می یابیم و دیگر بار، با احساس وصل به پروردگارمان – به خودمان، به دیگران، به جهان و به هستی – از توفیق آرامش و شادمانی کامروا می شویم. با آشتی با کودک درون شادمانه گذشته را رها کنید و هشیارانه در این لحظه حضور یابید.

تک تک ما برای اینکه در زندگی واقعاً احساس رضایت داشته باشیم لازم است تا کودک درونمان را کشف کنیم، با او ارتباط برقرار کنیم، او را بپذیریم و در آغوش بگیریم. در واقع هیچ یک از ما، به عنوان فردی بالغ قادر نیست بدون زنده کردن و شفا بخشیدن کودک درونش، در زندگی خوشبخت و کامل باشد.

اگر با کودک درونمان ارتباط برقرار نکنیم او تنها و منزوی می شود و خود را پنهان می کند. اگر به احساس ها و علاقه مندی هایش اهمیت ندهیم او سرکوب می شود و آسیب می بیند. متأسفانه بسیاری از افراد وقتی با کودک درونشان مواجه می شوند درمی یابند نیاز کودک درونشان به مهر و محبت، اعتماد و امنیت و پشتیبانی و احترام برآورده نشده است. افرادی که از زندگیشان ناراضی هستند و یا مشکلاتی مثل اعتیاد، افسردگی و روابط نادرست و مشکل ساز دارند، باید توجه کنند که مدت هاست پیام های کودک درونشان را نادیده گرفته اند. اما نکته مثبت این است که هر لحظه اراده کنند می توانند به کمک ارتباط برقرار کردن با کودک درونشان و آشنا شدن با آن راهی جدید به سوی زندگی ای تازه و شاد و پرانرژی باز کنند.

منبع اصلی مشکلات بسیاری از افراد می تواند مربوط به گذشته شان باشد. مشکلاتی که در گذشته برای آنها پیش آمده و حالا بعد از سالها بر تمام مسائل زندگی شان سایه انداخته است. مسائلی از گذشته که در زندگی امروز ظاهر می شود و لحظه حال را تحت تأثیر قرار می دهد. در درون هر یک از ما لایه های مختلفی وجود دارد و یکی از آنها کودک ماست که باید او را از لابه لای لایه ها، بیرون بیاوریم و به او زندگی تازه ای ببخشیم. با کمک این روش می توانیم از گذشته رها شویم و زندگی مان را در زمان حال هدایت کنیم.

مرحله شناخت کودک درون و نشان دادن جهان به او و دعوت کردن او به زندگی می تواند به طرز معجزه آسایی مسیر زندگی و نحوه انتخاب هایتان را تغییر دهد و شما را به سمت انتخاب های بهتر و مثبت تر هدایت کند.

برای این کودک نامهای مختلفی به کار گرفته شده: عده ای به او “کودک غیب گو” می گویند. امت فاکس آن را “کودک معجزه گر” نامید، بعضی روان درمانگران نام “خود واقیت گر” را انتخاب کردند و در نهایت چارلز فیلمور نام “کودک درون” را برگزید.

کودک درون بخشی از درون ماست که می تواند در اوج سرزندگی و شادابی قرار داشته باشد. کودک درون همان خود عاطفی ماست، او در جایی است که احساسات ما زنده هستند. وقتی احساس لذت، غم، خشم، ترس، یا محبت و شفقت می کنیم این همان کودک درون ماست که ظاهر شده است.

وقتی بازیگوش می شویم و پر جنب و جوش، وقتی خلاق و آگاه می شویم و اوقاتی که حسی شهودی در ما زنده می شود و با خویشتن معنوی مان رابطه برقرار می کنیم، همان خود اصلی مان، کودک درونمان، چیزی که می دانیم در عمق وجودمان ریشه دارد خود را نشان می دهد، به ما خوشامد می گوید و ما را تشویق می کند تا در لحظه حال حضور داشته باشیم.

بهتر است باور کنیم که همه ما کودکی در درونمان داریم و نحوه برخورد ما با این کودک، زندگی مان را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر خودمان، والدین و جامعه نیز در شکل گیری این کودک تأثیر گذار هستند. وقتی این کودک اجازه پیدا نکند تا خود را نشان دهد، شنیده نشود، و حتی حضورش به کلی نادیده گرفته شود و هیچ شناختی از او نداشته باشیم، کم کم یک خود غیرواقعی ظاهر می شود، تصویری غیرواقعی از ما. در این شرایط است که در زندگی در نقش یک قربانی ظاهر می شویم و با خودمان احساس غریبی می کنیم و بسیاری از مسائل به صورت حل نشده در ذهنمان باقی می ماند و کم کم انباشته شدن این احساسات سرکوب شده منجر به خشمی مزمن، ترس، احساس خلأ، بی انگیزگی و احساس نارضایتی می شود.

یکی از مواردی که باید مراقبش باشیم و در دامش گرفتار نشویم، خود انتقادگر ماست. بخشی که دائم در پی پیدا کردن ایراد و بهانه و سرکوفت زدن به ماست. بخشی که می خواهد زندگی ما را کنترل کند، صدایی که دائم از کودک درون ما ایراد می گیرد، به او طعنه می زند و او را به باد انتقاد می گیرد. این همان صدایی است که تمام اشتباهات و شکست هایی که داشته ایم را دائم به رخ مان می کشد و احساس بی کفایتی را به ما منتقل می کند. اما در عوض بخشی نیز هست که در نقش حامی کودک درون ظاهر می شود. وظیفه او این که به کودک درون عشق بورزد، او را تشویق کند و به او این احساس را منتقل کند که ارزشمند است.

انکار و نادیده گرفتن کودک درون در افرادی که در خانواده های ناکارآمد بزرگ شده اند بیشتر نمود دارد. این افراد معمولاً دچار بیماری های روان تنی شده و به افرادی سخت گیر، انعطاف ناپذیر، سردمزاج و بی محبت تبدیل می شوند. اگر احساس می کنید که بعضی یا همه این خصوصیات در شما یا آشنایانتان هست اصلاً ناامید نشوید. برای رهایی از این حالات راهی هست… راهی که کمک می کند تا کودک درونتان را کشف کنید و او را شفا بخشید.

شما می توانید خود را از حلقه باورهای غلط نجات دهید و زندگی جدیدی را تجربه کنید. در طی پروسه شفای کودک درون برای شما بسیار آسان می شود تا با درونتان ارتباط برقرار کنید. در این پروسه مهم نیست که چه سن و سالی دارید. مهم این است که دوباره متولد می شوید. و این بار خودتان والد و حامی خودتان هستید. کودک تان را حمایت می کنید، به خودتان عشق و محبت لازم را هدیه می دهید. تمام تشویق هایی که از کودکی به شنیدنش احتیاج داشتید و دریافت نکردید را این بار از زبان خودتان می شنوید و اوج می گیرید. شما قادر خواهید بود تا یک بار دیگر رشد کنید، دوران رشدی همراه با عشق و حمایت عمیق.

باورهای شما تغییر می کند و درمی یابید که این گذشته نبوده که زندگی شما را تحت تأثیر قرار می داده چون گذشته، گذشته است و هیچ قدرتی ندارد بلکه این تصویر ما از گذشته بوده که در ذهنمان نگه داشته ایم و حالا می توانیم ذهنمان را از آن تصویرها رها کنیم و تصاویر جدیدی به ذهنمان هدیه دهیم.

در طی پروسه شفای کودک درون ما قدم به حیطه خودآگاه و ناخودآگاه ذهنمان می گذاریم، باورهای کهنه را زیر و رو می کنیم و ارزش های جدیدی برای ادامه زندگی مان انتخاب می کنیم.

به تدریج و با کمک تمرین های مختلف و ایجاد آشتی با کودک درونتان، این کودک هوشمند و شفا یافته، حرف هایی به شما می زند که شما تمام عمر می خواستید آن را بر زبان بیاوردید، اما نمی توانستید.

اما حالا کودک تان رها و آزاد است و به خود حق می دهد که زنده باشد و زندگی کند. برای اینکه در درونتان یک کودک سرزنده و شاداب و سرشار از انرژی داشته باشید هیچ وقت دیر نیست.
منبع :artofpsychology.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *