آنچه درباره ماساژ و فواید و مضرات آن باید بدانید

آنچه درباره ماساژ و فواید و مضرات آن باید بدانید

معمولا بعد از یک روز کاری سخت احساس خستگی تمام بدن را میگیرد. خیلی از افراد برای رفع خستگی به حمام میروند و برخی دیگر خواب را ترجیح میدهند اما در این بین افرادی هم ماساژ میگیرند تا از این طریق خستگیشان را برطرف کنند. در بیشتر نقاط دنیا، افرادی هستند که با روش‌های مختلف این کار را انجام میدهند، به‌خصوص در کشورهایی مثل تایلند یا هند که این کار بسیار رواج دارد. با دکتر عباس راثی، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره مزایا و معایب ماساژ گفت‌وگو کرده‌ایم.

ماساژ چقدر میتواند در رفع خستگی موثر باشد؟massage

وجود استرس‌ها و هیجان‌های ناشی از زندگی روزمره، باعث میشود عضلات خسته و سفت ‌شوند و قرار گرفتن در محلی ساکت و آرام و ماساژگرفتن باعث ایجاد آرامش میشود. همچنین چنانچه درد و ناراحتی فرد با حرکات ماساژ برطرف شود، از نظر روانی تاثیر بسیار مهمی به جای میگذارد.

آیا ماساژ میتواند در بهبود بیماریها نیز تاثیر بگذارد؟

بله، بررسیها نشان میدهد ماساژدرمانی در رفع بسیاری از دردها تاثیر دارد؛ از جمله کمردرد و سردرد. ماساژ دادن، مغز را به تولید آندورفین تحریك میكند و اعتماد به‌نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله موثر با درد افزایش میدهد.

این کار از چه زمانی در دنیا باب شده است؟

ماساژ در گذشته بین ایرانیها، یونانیها، چینیها و ژاپنیها بسیار مرسوم بوده است. از دانشمندان و اطبای قدیمی که از تکنیک‌های ماساژ استفاده میکردند، میتوان به بقراط و ابوعلیسینا اشاره کرد. امروزه نیز از ماساژ با اهداف مختلف و به شکل وسیع و گسترده‌ای استفاده میکنند و به‌ویژه در درمان دردهای عضلانی و مفصلی جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد و همچنین در توانبخشی و بازتوانی بیماریهای مختلف به شکل خاصی به کار میرود.

آیا انجام این کار میتواند باعث بروز مشکل شود؟

بله، ماساژ گرفتن همان‌قدر که خوب است، ممکن است عوارضی هم داشته باشد؛ مثلا امکان انتقال برخی بیماریهای عفونی، زگیل‌ها و تبخال‌ها از این طریق وجود دارد. به همین علت توصیه میکنم فردی که میخواهد ماساژ بگیرد، حتما با خود ملحفه و وسایل شخصی داشته باشد تا انتقال بیماری به حداقل برسد. افرادی که سابقه بیماریهای پوستی مثل قارچ، تبخال یا حتی بیماریهای انگلی دارند بهتر است از گرفتن ماساژ صرف‌نظر کنند چراکه این کار در بهبود حالشان هیچ تاثیری ندارد و با این کار ناقل بیماریشان به دیگران هم میشوند.

توصیه‌تان به ماساژورها؟

این افراد باید حتیالمقدور از دستکش‌های یکبار مصرف و استریل استفاده کنند. البته انجام دادن این کار با دستکش خیلی سخت است اما این روش بهداشتی تر و مطمئن‌تر است.

آیا ماساژدرمانی در جوان کردن پوست موثر است؟

اگر فردی هیچ بیماری پوستی در صورت خود نداشته باشد، ماساژدرمانی با بهبود جریان خون و جریان لنف و مهم‌تر از آن با ایجاد آرامش در عضلات صورت و روان فرد، میتواند به‌عنوان یک اقدام مکمل در کنار توصیه‌های پزشکان متخصص، کارایی داشته باشد ولی نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید.

آیا هر فردی میتواند این کار را انجام دهد؟

نه! چون این کار قواعد و اصول خودش را دارد. البته ماساژ معمولی صورت یا سایر اعضای بدن در منزل قابل‌انجام است، ولی اگر دنبال یک ماساژ اصولی و موثر هستید، بهتر است این کار توسط افراد ماهر و مجرب انجام شود.

توصیه‌تان به افرادی که ماساژ میدهند چیست؟

دست‌هایشان را در آب ولرم بگذارند و از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنند. اگر از دستکش استفاده کنند، پوست دستشان کمتر آسیب خواهد دید.

چرا بعضیها پس از گرفتن ماساژ احساس درد دارند؟

آنهایی که از ماساژهای مختلف استفاده میکنند، هدفشان هرچه باشد مسلما ایجاد درد و ناراحتی نیست. در حالی که خیلی وقت‌ها چنین اتفاقی میافتد و به دلیل ماساژ نادرست و غیرعلمی یا ارائه ماساژ برای افرادی که نباید از این خدمات استفاده کنند، افراد دچار دردهای عضلانی یا مشکلات دیگری میشوند. اگر فردی که ماساژ میدهد، نسبت به عضلات و ساختار بدن آگاهی نداشته باشد، ممکن است باعث درد و ناراحتی او شود. این موضوع به‌خصوص برای کسانی که در دوران سالمندی هستند و ممکن است دچار پوکی استخوان یا ضعف عضلات باشند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. چون برای این گروه حتما باید با توجه به توان عضلانی، اسکلتی فرد، شدت و فشار ماساژ تعیین شود.

منابع:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *