آيا “اعتماد به نفس” با ما زاده مي شود؟

آيا "اعتماد به نفس" با ما زاده مي شود؟
 
اعتقاد و اعتماد کودکان به توانايي هاي خود اساس ژنتيکي دارد.\nتحقيقات جديد نشان مي دهند که اعتماد به نفس بالا پديده اي است که در ساختار ژنتيکي انسان جاي دارد.
 
 آيا 
چدانشمندان معتقدند بسياري از انسان ها موفق و پيروز متولد شده اند و عوامل محيطي تاثير چنداني بر شيوه زندگي آنها نداشته اند. اين نظريه جديد با مطالعات پيشين که معتقد بودند اعتماد به نفس خصيصه اي است که تحت تاثير محيط مي باشد، کاملا در تضاد است.

 
متخصصان روانپزشکي اکنون بر اين باورند که موفقيت در مراحل سخت زندگي شايد خصوصيتي است که انسان ها با آن زاده مي شوند. به عقيده محققان، کودکاني که به توانايي هاي خود اعتقاد و اعتماد بسيار بالايي دارند، معمولا در مدرسه عملکرد بهتري از خود نشان مي دهند، حتي درصورتي که از بهره هوشي پايين تري برخوردار باشند.
 
متخصصان موسسه روانپزشکي کالج لندن اظهار داشتند که اغلب افراد معتقدند که اعتماد به نفس پديده اي تحت تاثير محيط است، اما مطالعات جديد نشان مي دهند اين خصوصيت تا حد بسيار زيادي تحت تاثير ژنتيک قرار داشته و در مدرسه يا ديگر مراکز عمومي بروز پيدا مي کند.
 
تحقيقات انجام شده در اين موسسه نشان داد اعتقاد و اعتماد کودکان به توانايي هاي خود اساس ژنتيکي دارد. طي اين تحقيقات از 3700 دو قلو براي اندازه گيري توانايي هاي آنها در برخي از فعاليت هاي مربوط به مدرسه سوالاتي پرسيده شد. با استفاده از دوقلوهاي همسان و نا همسان 7 تا 10 ساله و بررسي پاسخ هاي آنها، دانشمندان مي توانستند ميزان تاثيرات ژنتيکي و محيط را از يکديگر تشخيص دهند.
 
مطالعه بر روي دوقلوها بسيار مفيد است زيرا دوقلوهاي همسان از ژنتيک و محيط يکساني برخوردارند اما دوقلوهاي ناهمسان از ژنتيک متفاوت و محيط مشابه برخوردارند. به همين دليل مقايسه پاسخ هاي دوقلوها مي تواند به خوبي ريشه ژنتيکي يا محيطي خصوصيات آنها را آشکار سازد.
 
اين مطالعات نشان داد اعتماد به نفس تا حد زيادي و درست به اندازه بهره هوشي به ژنتيک وابسته است.
اين محققان ژنتيک را تنها عامل موثر در اعتماد به نفس نمي دانند، اما بر اين باورند که بخش عمده اين خصوصيت به ژن فرد بستگي دارد که مي تواند در سراسر زندگي فرد ثابت بماند.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *