آیا بدون فکر رفتار می‌کنید؟

آیا بدون فکر رفتار می‌کنید؟
درشرایط گوناگون افکار متفاوتی به ذهن افراد خطور می‌کند و هر فرد با توجه به خصوصیات ذاتی و افکاری که در ذهن دارد به گونه‌اي متفاوت رفتار می‌کند. در انتهای این تست شما متوجه می‌شوید که چگونه تفکر و عمل می‌کنید.
هر سوال را بادقت مطالعه کرده و پاسخ دهید، برای به دست آوردن امتیازتان از راهنمای زیر کمک بگیرید، به یاد داشته باشید سوالات را بادقت بخوانید اما زمان زیادی برای پاسخ دادن صرف نکنید، اولین پاسخی را که به ذهنتان می‌رسد یادداشت كنید. سریع و صادقانه پاسخ دهید.

1 = هرگز، 2 = به ندرت، 3 = معمولا، 4 = تقریبا همیشه
1-برای کارهایم بادقت برنامه‌ریزی می‌کنم.
2-کارها را بدون فکر انجام می‌دهم.
3-به سرعت تصمیم می‌گیرم.
4-شاد هستم و کارها را ساده می‌گیرم.
5-بی‌دقت هستم.
6-افکار مختلف به سرعت در ذهنم می‌چرخند.
7-ناگهان تصمیم می‌گیرم به سفر بروم.
8-می‌توانم خودم را کنترل کنم.
9-به سادگی تمرکز می‌کنم.
10-معمولا پس‌انداز می‌کنم.
11-هنگام صحبت کردن در جمع‌ ناراحت و مضطرب می‌شوم.
12-بادقت به مسایل مختلف فکر می‌کنم.
13-برای امنیت شغلی‌ام برنامه‌ریزی می‌کنم.
14-بدون فکر صحبت می‌کنم.
15-دوست دارم به مسایل پیچیده فکر کنم.
16-شغلم را زیاد تغییر می‌دهم.
17-ناگهانی و بدون فکر عمل می‌کنم.
18-از حل کردن مشکلات در ذهنم خسته می‌شوم.
19-در لحظه تصمیم می‌گیرم و به آن عمل می‌کنم.
20-زیاد فکر می‌کنم.
21-در هرجا که زندگی کنم تغییراتی ایجاد می‌کنم.
22-بدون فکر خرید می‌کنم.
23-در یک لحظه فقط به یک موضوع می‌توانم فکر کنم.
24-عاداتم را تغییر می‌دهم.
25-بیش از درآمدم خرج می‌کنم.
26-وقتی به یک موضوع فکر می‌کنم همزمان مسایل دیگری نیز به ذهنم خطور میکنند.
27-زمان حال را بیش از آینده دوست دارم.
28-در محافل عمومی بی‌قرار هستم.
29-به معما و بازی‌های هوشی علاقه‌مندم.
30-در آینده زندگی می‌کنم.
برای سوالات 1، 7، 8، 9، 10، 12، 13، 15، 20، 29، 30 اعداد امتیازات خود را به اعدادی که در زیر آمده جایگزین کنید. به جای چهار، عدد یک؛ به جای سه، عدد دو؛ به جای دو، عدد سه و به جای یك، عدد چهار را قرار دهید. امتیازات شما در نهایت در سه دسته قرار می‌گیرند:
دسته اول مربوط به افکار و رفتارهای بی‌برنامه است و امتیاز آن از سوالات 1، 7، 8، 10، 12، 13،14، 15، 18، 27، 29 به دست می‌آید.
دسته دوم مربوط به رفتارهایی است که صرفا از روی انگیزه عملی می‌شوند و از سوالات 2، 3، 4، 16، 17، 19، 21، 22، 23، 25، 30 سنجیده شده‌اند.
در نهایت دسته سوم رفتارهایی را مشخص می‌کند که بدون شناخت و ادراک هستند و سوالات 5، 6، 9، 11، 20، 24، 26، 28 امتیاز شما در این دسته را تعیین کرده‌‌اند. پاسخ سوالات هر دسته را با یکدیگر جمع بزنید تا امتیاز هر دسته مشخص شود.
مجموع امتیازات سه دسته، امتیاز نهایی شما را تعیین می‌کند.
بسیاری از روان‌شناسان سال‌های متمادی برای مطالعه رفتارهای انسانی وقت صرف کرده‌اند. این شاخه از روان‌شناسی زمانی بیشتر مورد توجه واقع شد که روان‌شناسان متوجه شدند بسیاری از مشکلات مراجعان و به طور کلی مردم به نحوی مربوط با عدم توانایی آنها برای مقابله با رفتارهایی است که بدون و برنامه قبلی هستند و یا ناتوانی آنها در برنامه‌ریزی برای آینده.
نتایج تحقیقات متخصصان نشان می‌دهد افرادی که به اختلالات رفتاری و بدرفتاری گرفتارند بیشتر بدون فکر و برنامه‌ریزی قبلی عمل می‌کنند، این افراد به بیشتر سوالات این تست پاسخ “تقریبا همیشه” و “معمولا” می‌دهند. واضح است فردی که کارها را بدون فکر و برنامه انجام می‌دهد و یا نمی‌تواند به سادگی تمرکز کند در زندگی روزمره با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. ارتباط بین بعضی از سوالات این آزمون به سادگی مشخص نمی‌شود اما بین تمام سوالات ارتباط منطقی وجود دارد. به عنوان مثال سوال شماره چهار: شاد هستم و کارها را ساده می‌گیرم، شاید در ظاهر ارتباطی با عنوان تست نداسته باشد اما این سوال به شکل تصادفی در تست گنجانده نشده است. آمارها نشان می‌دهند افرادی که بدون تفکر رفتار می‌کنند معمولا پاسخ “همیشه” و “معمولا” به این سوال می‌دهند. البته گاهی سایر افراد نیز به این سوال پاسخ مثبت می‌دهند اما بنابر آمارها بیشتر افراد گروه اول این ویژگی را در خود دیده و به همین دلیل به این سوال پاسخ مثبت می‌دهند.
بدون فکر عمل کردن در افراد لزوما به رفتارهای تهاجمی ختم نمی‌شود اما این افراد معمولا سریع‌تر از ديگران عصبانی می‌شوند. همچنین در میان افرادی که به این ویزگی معروفند موارد بسیاری از افراد سختکوش و کاری نیز دیده می‌شود که در کار و حرفه خود پشتکاری قابل تحسین دارند اما باز هم از دیگر مشکلات ناشی از این ویژگی رنج می‌برند. به عنوان مثال یکی از افرادی که در تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته بود مردی پرکار با ویژگی‌های اخلاقی تقریبا ثابت بود اما مشکل اصلی او این بود که خیلی زود عصبانی می‌شد و به اصطلاح از کوره درمی‌رفت. او همواره در تلاش بود که بتواند عصبانیت خود را کنترل کند و در بعضی موارد نیز موفق می‌شد اما در مورد همسرش هرگز نمی‌توانست خود را کنترل کند. حتی اگر همسرش کوچک‌ترین انتقادی از او می‌کرد به‌شدت نارحت و عصبانی می‌شد. هرگاه می‌خواستند در مورد مساله‌ای با یکدیگر صحبت کنند از درون خشم و عصبانیت را احساس می‌کرد. به‌شدت سعی داشت بتواند خونسردی خود را حفظ کند اما مانند دیگ بخاری شده بود که سوپاپ نداشت و پس از چند دقیقه منفجر می‌شد. به دلیل همین ویژگی اخلاقی‌اش چندین خاطره آزاردهنده داشت که هرگز رهایش نمی‌کردند. مثلا یک‌بار چنان به صورت همسرش سیلی زده بود که موجب شد یکی از دندان‌های او بشکند. این مرد همواره به خاطر چنین وقایع و اعمال نادرستی که مرتکب شده بود احساس شرمندگی و عذاب وجدان داشت. او از صمیم قلب عاشق همسرش بود و حتی یک روز بدون او نمی‌توانست زندگی کند اما چرا نمی‌توانست خود را کنترل کند؟ اعتراف می‌کرد که پس از ازدواج، خوشحالی‌ها و لذت‌های زندگی‌اش چند برابر شد‌ه‌اند و موقعیت‌هایش را مدیون حمایت‌ها و حضور همسرش می‌دانست. بارها قسم خورده بود که دیگر هرگز در برابر همسرش عصبانی نخواهد شد اما همین که کوچک‌ترین مشکلی بروز می‌کرد خاطره تلخ دیگری می‌آفرید و به عذاب وجدانش افزوده می‌شد.
در حقیقت افرادی که بدون فکر رفتار می‌کنند و این ویژگی به یک ویژگی شخصیتی آنها مبدل شده بسیار مستعد عصبانیت و رفتارهای خشونت‌آمیز هستند. بدون فکر و برنامه عمل کردن موجب عصبانیت افراد نمی‌شود اما هر فرد خشونت و ناراحتی خود را به گونه‌ای بروز می‌دهد و این ویژگی بر چگونگی بروز ناراحتی و خشونت افراد تاثیر می‌گذارد. از دیگر ویژگی‌های این افراد می‌توان عدم توجه به آینده را نام برد، آنها در لحظه زندگی می‌کنند و هیچ برنامه‌ای برای آینده‌شان ندارند و بسیاری از مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه می‌شوند نیز به همین دلیل است. اگر برنامه‌ریزی برای آینده نبود امروز زندگی ما بسیار دشوار بود. تلاش‌های دانشمندان و مخترعان برای کشف وسایل جدید موجب شده تا امروز زندگی ساده‌تری داشته باشیم. این مخترعان نیز به آینده و آیندگان فکر می‌کردند.
اگر در این آزمون در هر دسته بیش از سی امتیاز کسب کرده‌اید باید افکار و رفتارتان را تغییر دهید تا زندگی بهتری داشته باشید.
افرادی که در ستون اول امتیاز بالاتری به دست آورده‌اند ترجیح می‌دهند به جای آینده، در حال زندگی کنند، آنها به‌ندرت به آینده می‌اندیشند، تقریبا غیرممکن است به جایی برویم که هیچ برنامه و طرحی برای آن نداریم، برنامه‌ریزی برای آینده نیز به همین دلیل است. چگونه به آینده‌ای سفر کنیم که هرگز خود را برای آن آماده نکرده‌ایم. اگرامتیازتان در این دسته بیش از دیگر دسته‌هاست بدانید که با تغییر شیوه زندگی و برنامه‌ریزی برای آینده، زندگیتان بسیار بهتر خواهد شد. اهدافتان در یک، پنج و ده سال آینده را یادداشت کنید، برای رسیدن به آنها چه باید بکنید؟ همه را یادداشت کنید و بعد از چند ماه یک‌بار موفقیت‌هایی را که در رسیدن به اهدافتان کسب کرده‌اید بنویسید.
افرادی که در دسته دوم نسبت به دو دسته دیگر امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند در مقایسه با افرادی که در دو دسته دیگر امتیاز بالایی کسب کرده‌اند مشکلات بیشتری دارند. در یک لحظه تصمیم می‌گیرند کارشان را ترک کنند، با بروز کوچک‌ترین مشکلی با اطرافیان فریاد می‌کشند، به سرعت عصبانی می‌شوند و دايم در دریای مشکلات مادی دست و پا می‌زنند. این افراد باید هرچه سریع‌تر به مشکل خود آگاهی یابند و راه‌هایی برای برطرف کردن آن پیدا کنند. گاهی تنها یک تغییر کوچک کافی است. به عنوان مثال بسیاری از افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب کرده‌اند دايم تغییر شغل می‌دهند، همین که در محل کارشان کوچک‌ترین انتقادی از آنها شود آن را ترک می‌کنند و مجددا به دنبال کار دیگری می‌روند. مشکل زمانی بروز می‌کند که دیگر جوان نیستند و نمی‌توانند کار مناسبی پیدا کنند، پس تصمیم می‌گیرند این شیوه را ترک کنند. اما هرچه سریع‌تر برای برطرف کردن این مشکل اقدام شود بهتر است چراکه عواقب ناخوشایند ناشی از این رفتارها نیز کمتر می‌شود. عواقب ناشی از این مشکل اخلاقی بسیار بدتر از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت، به همین دلیل اگر دریافتید چنین مشکلی دارید هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید.
افرادی که در دسته سوم امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند چندان عجیب به نظر نمی‌رسند و نسبت به دو دسته دیگر وضعیت بهتری دارند. این افراد بسیار مستعد تغییر هستند و ساده‌تر از دو گروه دیگر می‌توانند ویژگی‌های اخلاقی خود را تغییر داده و زندگی بهتری داشته باشند. اگر شما از این افراد هستید بدانید هرگاه خواستید بدون فکر و برنامه و تنها به دلیل تمایل و خواست درونیتان عمل کنید باید در مقابل این خواسته ايستادگی و مقاومت کنید. کمی صبر داشته باشید، گذشت زمان به شما کمک می کند فرصت کافی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری درست بیابید.

منبع:تیم موفقیت

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *