آیا فشار عصبی ظاهر شما آسیب می رساند

آیا فشار عصبی ظاهر شما آسیب می رساند
فشار عصبی حالت ”عمل و عکس العمل“ برای ما ایجاد می کند تا از غارتگران در امان باشیم. هر چند در زندگی امروزی ما از چنگال ببر تیز دندان فرار نمی کنیم، اما فشارهای زندگی امروزی این احساس را به آدم می دهد: تلاش مذبوحانه برای حفظ ظاهری مناسب.
پریشانی های درونی به ظاهر شما لطمه می زنند.

ولی لازم نیست نگران باشید ما راه هائی را به شما پیشنهاد می کنیم تا پوست، مو و اندام متناسب داشته باشید و دوباره خوب به نظر برسید و احساس خوبی داشته باشید. محققی می گوید که فشار عصبی بیماری همه گیر قرن ۲۱ است. نه تنها فشار عصبی باعث می شود سر کودکان خود فریاد بکشید و در هنگام ترافیک سنگین کارهای احمقانه ای انجام دهید بلکه خطر بیماری های قلبی، سکته های قلبی و استخوانی را نیز افزایش می دهد. تحت فشار عصبی ترشح آدرنالین متوقف می شود، هورمون های فشار عصبی زیاد می شوند، فشار خون بالا می رود و گوارش به کندی انجام می گیرد. در مراحل اولیه این مشکلات تأثیر سوئی در ظاهر شما خواهند داشت، مانند: رنگ پوست کدر، پرخاشگری بیشتر از حد یک نوجوان در حال بلوغ، موهای ریخته شدهٔ زیادی روی در پوش فاضلاب.

چگونه فشار عصبی باعث بروز این مشکلات است؟ فشار عصبی حالت ”عمل و عکس العمل“ برای ما ایجاد می کند تا از غارتگران در امان باشیم. هر چند در زندگی امروزی ما از چنگال ببر تیز دندان فرار نمی کنیم، اما فشارهای زندگی امروزی این احساس را به آدم می دهد: تلاش مذبوحانه برای حفظ ظاهری مناسب.

در حالی که سعی دارید که به چند بچهٔ نافرمان لباس بپوشانید در حالی که باید در طول چند دقیقه صبحانه نیز آماده کنید و یا عده ای آدم عصبی در بزرگراه ها درگیر شوید و همهٔ اینها تا قبل از ساعت هشت و نیم صبح، هورمون های فشارهای عصبی و تأثیرات آن می تواند مشکلات پوستی از قبیل ترشح زاید چربی و یا اگزما ایجاد کند، موهایتان را آشفته کند و یا اثرات سوئی روی تمام بدن شما داشته باشد. البته بهترین روش درمان از بین بردن عوامل این فشارهای عصبی است (۵ راه برای مقابله با عادت هائی که در اثر فشار عصبی به وجود می آید در پایان این مطلب به شما معرفی خواهد شد) اما شما نباید تا براندازی منشأ فشارهای عصبی ظاهر مناسب خود را از دست بدهید. در زیر چند راه حل فوری برای از بین بردن نشانه های نه چندان زیبای فشار عصبی معرفی می شوند. یکی از محققان دانشگاه استانفورد می گوید: در حالی که سال ها طول می کشد تا فشار عصبی بر روی اعضاء بدن تأثیر بگذارد اما خیلی سریع روی پوست تأثیر خود را می گذارد. طی مطالعاتی دانشمندان متوجه شدند که فشارهای عصبی ممکن است باعث هر نوع شرایط پوستی از قبیل کهیر که مدت زمان کمی دوام دارد یا پسوریازیس که روزها اثرش باقی می ماند، شوند در حالی که دانشمندان ارتباط مستقیم بین فشار عصبی و برخی شرایط پوستی پیدا نکرده اند ولی به طور حتم می دانند که این ارتباط وجود دارد. خوشبختانه فشارهای عصبی روزانه روی صورت شما تأثیر نمی گذارد. برخی استراتژی ها صورت کدر و زرد شما را دوباره شکوفا خواهد کرد.

آکنه
گاهی اوقات صورت شما گر می گیرد و جوش می زند؟ این طور نیست؟ محققان آنچه را که شما مشکوک هستید تأیید می کنند. یعنی فشار عصبی و آکنه به هم ارتباط دارند. آنها می گویند جوش ها به دلیل تحریکات هورمونی ایجاد می شوند، به خصوص با افزایش ناگهانی هورمون مردانه تستوسترون، که به همراه کورتیزول حتی در زنان نیز باعث ایجاد جوش می شود.

راه حل: احتیاجی به استفاده از روش های درمان آکنه جوانی نیست تا بعداً هم از صورت پوسته پوسته رنج ببرید. روش های مؤثر دیگری برای این مشکل بزرگسالان وجود دارد. کرم های بزرگسالان با پایهٔ مرطوب کنندگی، بهتر از درمان های سنتی جوش های جوانی هستند و ایجاد خشکی و پوسته نمی کنند. این کرم ها حاوی مواد ضدالتهابی هستند زیرا بزرگسالان بیشتر در معرض قرمز شدن و جوش شدن هستند.

خشکی پوست
ما می دانیم که فشار عصبی سیستم دفاعی پوست را مختل و قابلیت پوست را برای حفظ رطوبت کم می کند. محققان دقیقاً نمی دانند چرا؟ نتیجهٔ این کم کاری پوست، خشکی، پوسته، قرمزی و کدری است.

راه حل: اگر شما کرم مرطوب کنندهٔ خاصی استفاده می کنید زمان تجدید آن است. سلول های مردهٔ پوست صاف روی پوست صورت نمی نشیند و پوست ناهموار رطوبت را در خود نگه نمی دارد. لایه برداری باعث می شود که سلول های سالم بهتر رطوبت را در خود حفظ کنند. کرم های مرطوب کننده به همراه درمان معمولاً حاوی داروهای لایه برداری قوی مانند رتینول یا اسید هیدروکسی هستند. برای شادابی پوست صورت خود از کرم هائی استفاده کنید که ترکیبی از مواد لایه بردار و مواد پوششی باشند تا چروک و خطوط ریز روی صورت را بپوشانند. اگر کرم های آمادهٔ موجود در داروخانه ها مؤثر واقع نشد حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

پوسته واگزما
پوسته که در اثر تولید سلول های پوستی اضافه ایجاد می شود معمولاً متورم و به رنگ قرمز هستند و ایجاد خارش می کنند. اگزما التهاب لایه های روئی پوست است که معمولاً با خارش و قرمزی شروع می شوند و در اثر خارش متورم شده و ترک می خورند. هر دو حالت در اثر کمبود رطوبت پوست که نتیجهٔ فشار عصبی است، به وجود می آیند.

راه حل: کرم های هیدروکورتیزون دار آماده برای درمان هر دو حالت مفید هستند. یک راه حل جدید به بازار آمده که به صورت اسپری بوده و حاوی مواد مرطوب کنندهٔ ضد خارش است که اولین لوسیون مناسب برای خارش های مزاحم به شمار می رود. اگر شما به مدت هفت روز از محصولات آمادهٔ داروخانه ای استفاده کردید و نتیجه ای نگرفتید حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید. پوسته معمولاً با ویتامین های A و D درمان می شود. در هر دو حالت صورت خود را با صابون های ملایم بشویید.

قرمزی
نشانه های این بیماری بروز لکه های قرمز رنگ گشاد شدن رگ ها، سرخی گونه ها و پیشانی است. پزشکان هنوز پی به دلیل اصلی این بیماری مزمن نبرده اند. در حالی که دلیل این بیماری مشخص نیست ولی بدتر شدن شرایط در اثر فشار عصبی قطعی است.

راه حل: جلوی قرمزی پوست را با لوسیون های گوگرد دار تجویز شده، کرم های مترونیدازول یا آنتی بیوتیک بگیرید. از استفادهٔ صابون های قوی و پاک کننده های الکل دار و قوی که باعث تحریک بیشتر پوست می شوند، بپرهیزید. از خوردن الکل، کافئین و غذاهای تند و ادویه دار اجتناب کنید. این توصیه برای پوست صورت کدر نیز قابل اجراء است.

پف زیر چشم
این عارضه بسیار متداول است و توضیح خاصی ندارد. حلقه های متورم و سیاه دور چشم معمولاً نشانهٔ بی خوابی است. وقتی ما خسته هستیم مایعات در دور چشم جمع می شوند.

راه حل: التهاب دور چشم را با استفاده از کرم های ضد التهاب که حاوی عصارهٔ خیار، فندق یا بابونه هستند، آرام کنید. اثرشان را با گذاشتن آنها در یخچال بیشتر کنید. خواب مناسب هم راه حل خوبی است. هنگامی که می خوابید سر خود را با یک بالش اضافی بالاتر نگه دارید تا جاذبه به خشک شدن مواد مایع دور چشم کمک کند.

از بین بردن ۵ عادت ضد زیبائی که در اثر هیجانات به وجود می آید
باعث و بانی برخی از فجایع ضد زیبائی که در اثر فشار عصبی به وجود می آیند، خود شخص است، ما نمی خواهیم شما را سرزنش کنیم، فقط می خواهیم بگوئیم که این عادت ها که باعث تخریب زیبائی شخص می شود قابل تغییر هستند. در برخی از موارد مطلع ساختن شخص از عادتی که زیبائی اش را تهدید می کند برای درمان کافی است. اگر این راه مناسب نبود راه حل های زیر را برای از بین نبردن زیبائی خود به کار ببندید.

۱. پیچاندن مودور انگشت

برخی از مردم دسته ای موهای خود را جدا کرده نوک آنها را تقسیم می کنند یا موهای ابرو و مژه هایشان را از ریشه درمی آورند. این راه حلی برای منحرف کردن ذهن فعال و آشفتهٔ شما است. در بیشتر موارد ادامهٔ این مشکل باعث موخوره و ریزش مو می شود. برای مبارزه با این عادت موهای خود را در عقب سر کاملاً جمع کنید و به ابروها و مژه هایتان ژل یا هر ماده ای که مانع کندن موها شود، بمالید. سعی کنید با چیز دیگری سرگرم بشوید مانند فشردن توپ های ارتجاعی، یا بازی با ظرفی پر از تیله.

۲. ناخن جویدن

تاکنون این عارضه شایع ترین نوع عادت های ضد زیبائی شناخته شده است که حتی ممکن است باعث خونریزی و یا از بین رفتن ناخن شود. لاک تیره رنگ یا ماتیکور گران قیمت می تواند جلوی جویده شدن ناخن را بگیرد. استفاده از لاک های تلخ، با چسب زخم روی ناخن مورد علاقه نیز روش های خوبی هستند. برخی معتقدند استفاده از انواع فعالیت های دیگر دهانی مانند خوردن آب ثبات چوبی یا جویدن آدامس نیز موثر هستند. نهایتاً راه حل اساسی برطرف کردن منشأ فشار عصبی است. شما که نمی خواهید ناخن جویدن را ترک کنید و معتاد به جویدن آدامس شوید.

۴. گزیدن لب

این عادت مزمن باعث ترک خوردن، پوسته شدن و ورقه ورقه شدن لب می شود و احتمال انتقال عفونت از طریق دست های آلوده به لب زیاد است. سایه ای از روز لب ظاهری می تواند مانع گزیدگی شود چون شما که نمی خواهید روی دندان هایتان اثر روژلب باقی بماند! احتمال گزیدن لب بسیار کم خواهد شد، شما باید همیشه با یک مرطوب کنندهٔ لب بدون اسانس، لب های خود را نرم نگه دارید. دهان خود را با فعالیت های دیگر مشغول کنید مانند مکیدن آب نبات های بدون قند در زمان های فشار عصبی.

۴. کندن یا خراشیدن پوست

در چنین حالت هائی شخص آن قدر خودش را می خراشد تا روی پوست خطوطی می افتد. در کل خراشیدن پوست، آن را نسبت به قرمزی، تاول، درد یا حتی عفونت های جدی حساس می کند. با کوتاه نگهداشتن ناخن ها (البته آن را نجوید) به سختی شخص می تواند به خود آسیب برساند. پوشاندن آن قسمت هائی از بدن که بیشتر تمایل به خراشیدن آن دارید یا حتی بستن آن بانداژهای طبی تا به شما یادآور شود که خراشیدن پوست ممنوع. یک راه بهتر ماساز آن قسمت هائی از بدن است که مایل به خراشیدن آن هستید. البته اگر بدن شما می خارد بهتر است از محلول های شستشوی قوی تر استفاده کنید یا به متخصص پوست مراجعه کنید.

۵. پرخوری در اثر فشار عصبی

حمله به سوی یخچال یک راه دیگر مقابله با فشار عصبی است. برای کنترل اشتهای خود اول ببینید چرا میل به خوردن آن دارید؟ آیا شکلات را برای طعم شکلات می خورید، در این صورت یک لیوان شکلات بدون شکر نیز همان کار را انجام می دهد، کار بهتری نیز می شود انجام داد. یک کار غیر خوردنی که شما را خوشحال می کند و استرس را از بین می برد، انجام بدهید مانند گوش دادن به موسیقی یا چک کردن سایت جوک مورد علاقه تان.

منبع :آفتاب

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *