اثرات استرس و اضطراب بر روی خواب

اثرات استرس و اضطراب بر روی خواب

اثرات استرس و اضطراب بر روی خواب
نتایج تحقیقات نشان می دهند رفتارهای سهل انگارانه هنگام بروز استرس یعنی رها کردن عامل استرس و بی تفاوتی نسبت به آن یا رفتارهایی از قبیل مصرف الکل و موادمخدر، هریک به طور قابل ملاحظه ای، میتواند باعث افزایش مشکل بی خوابی شود. عجیب اینکه، دیگر تکنیک های غلبه بر استرس هم مثل رفتن به سینما یا تماشای تلویزیون و رفتارهایی از این قبیل که کمک می کند حواس فرد پرت شود، یک رابط قابل توجه بین استرس و عارض شدن بی خوابی محسوب می شود. علاوه بر این، مطالعات دریافتند مهاجمان ذهنی یعنی همان افکار مکرر و دائمی راجع به عامل استرس کلید مهم و اصلی این ارتباط (یعنی رابطه بین استرس و بی خوابی) هستند که ۶۹ درصد از کل آثار استرس بر بی خوابی را تشکیل می دهند.

میزان احتمال ابتلا به بی خوابی، ربطی به تعداد دفعات موقعیت های پراسترس ندارد، بلکه به چگونگی واکنش فرد در این گونه موقعیت ها بستگی دارد. یک اتفاق اضطرابی، به خودی خود، نهایتا ممکن است باعث یک شب بدخوابی شود، ولی مدلی که شما به آن استرس پاسخ می دهید، می تواند تعداد این شب ها را مشخص کند؛ تنها چند شب بدخوابی یا عارضه دائمی بی خوابی. در طول این مطالعات، گروهی مشتمل بر ۲۸۹۲ نفر از افرادی که خواب راحتی دارند و در طول زندگی شان هیچ سابقه ای از بیماری بدخوابی و بی خوابی ندارند، مورد بررسی قرار گرفتند.

ابتدا، شرکت کننندگان تعدادی از موقعیت ها و شرایط پراضطرابی را که در طول یک سال گذشته در زندگی شان تجربه کرده بودند، گزارش کردند؛ وقایعی مثل طلاق یا شکست عشقی، بیماری های جدی و خطرناک، مشکلات مالی مهم یا مرگ همسر و عزیزان. آنها همچنین گزارش کامل و دقیقی راجع به مدت زمان هر یک از این وقایع استرس زا و میزان شدت ناراحتی و اضطرابی که هر کدام از آن موقعیت ها بر ذهن و روان آنها وارد کرده بود، ارائه دادند.

در این طرح، شرکت کنندگان ۷ روز پراضطراب را سپری کرده بودند. در طول این مدت، میزان مهاجمان ذهنی (یا همان افکار مزاحم) و همچنین استراتژی هایی که این افراد برای مقابله با اضطرابشان به کار برده بودند، توسط پرسشنامه هایی به طور دقیق سنجیده می شد. مرحله بعدی، بعد از یک سال، ارزیابی و شناسایی شرکت کنندگانی بود که دچار عارضه بی خوابی شده بودند.

گزارش ها حاکی از آن بود که این افراد برای مدت یک ماه یا بیشتر، حداقل ۳ شب در هر هفته، با مشکل بی خوابی شبانه و ضعف و درماندگی روزانه مواجه بودند. این تحقیق به طور واضح ثابت می کند وقایع استرس زا و نیز هرگونه تغییر اساسی در زندگی اغلب می تواند موجب بی خوابی بیمارگونه شود. بنابراین اگر در برابر مشکلات و مسائل زندگی احساس درماندگی و ناتوانی می کنید، حتما با یک متخصص صحبت کنید و از او راجع به استراتژی هایی که می تواند به طرز صحیحی شما را در کاهش میزان استرس و بهبود مشکل بی خوابی تان یاری کند، راهنمایی بخواهید تا بدخوابی های موقتی به یک عارضه دائمی تبدیل نشود.

این تحقیقات و مطالعات ، راهکارهایی برای بهبود حالت های اضطرابی و نحوه پاسخدهی به استرس و نیز کاهش خطر بی خوابی معرفی کردند. به طور خاص، درمان هایی که بر اساس تفکر و اندیشه درست در مورد مشکلی که باعث اضطراب شده عمل می کنند، تا حد قابل توجهی در از بین بردن افکار مهاجم و بهبود مشکلات خواب موثرند. درست است که نمی توانیم تمام وقایعی را که در زندگی مان رخ می دهد به کنترل خود درآوریم، ولی می توانیم با دور ماندن از رفتارهای ناسازشگرانه و طفره نرفتن از مشکلات، میزان فشار آنها را کاهش دهیم.
ترجمه: نوشین رحمانی

منبع: Science daily

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *