اثرات رنگ ها بر زندگی ما

اثرات رنگ ها بر زندگی ما
آشكار است كه رنگ‌ها به طرق گوناگون بر زندگی ما اثر می‌گذارند. همگی تشخیص می‌دهیم كه چقدر وابسته به رنگ‌های خاص در كفش، لباس، آرایش، لوازم خانگی و اسباب كار در محیط زندگی خود هستیم. رنگ‌های مو و ناخن و لب از پُر فروش‌ترین تولیدات در سراسر دنیا هستند و نیازی نیست كه به نقش و اهمیت رنگ پوست انسان اشاره‌ای كنیم. اما اگر تصور می‌كنید كه آن وابستگی‌ها ربطی به خواص درمانی رنگ‌ها ندارند اشتباه می‌كنید، زیرا بنا به تأكید روانشناسان و مردم شناسان و كارشناسان روش رنگ درمانی، نقش رنگ در زندگی ما خیلی مهم تر از تنها قشنگ‌تر كردن ظاهر چیزها یا ظاهر خویشتن است. متأسفانه این موضوع نیز چون بعضی دیگر رشته‌های پزشكی مكمل، آن‌گاه كه مسئله ثابت كردن آن پیش كشیده می‌شود، وارد پهنه انرژی‌های نادیدنی یا به قول شكاكان وارد پهنه ماورا‌ءالطبیعه می‌شود و فهم آن برای غربی‌ها دشوار می‌گردد.

گرچه رنگ درمانی یك روش درمانی باستانی است تا سال 1933 كتابی معتبر به یكی از زبان‌های اروپایی درباره آن در دسترس نبود. در آن سال دانشمندی هندی به نام دینشاه قادیالی دایره‌المعارفی سه جلدی با عنوان the spectro chrometry encyclopidia چاپ كرد و شناخت رنگ درمانی و تعلیم و تربیت درمانگران این رشته به واقع پس از چاپ آن كتاب به زبان انگلیسی آغاز شد. او در دایره‌المعارف خود بر نكته‌ای مهم تأكید می‌كند؛ رنگ‌ها دارای نیروهای شیمیایی در فركانس‌های عالی رتبه هستند و این نیروها چنان ظریف و نادیدنی هستند كه ما معمولاً به توان و كیفیت و آثار آن‌ها دسترسی ادراكی نداریم. امروزه دانشمندان فیزیك و شیمی به یاری علم جدید طیف شناسی یا طیف نگاری توانسته‌اند برخی موضوعات كتاب دینشاه قادیالی را به شكلی قابل فهم‌تر توضیح دهند.
زمانی که عناصر شیمیایی در آتش می‌سوزند، هر عنصر رنگی خاص تولید می‌كند و این رنگ اساسی است كه قادیالی می‌گوید زمینه تندرستی است یا باید باشد. او می‌گوید نور به ظاهر سفید همه رنگ‌های طیف رنگ‌ها را با تعادلی هماهنگ دارد، اما هرگاه كه توانایی‌ها و كیفیات طیف بدن را با افزودن رنگی نامناسب یا به قول او رنگی غلط تغییر می‌دهیم، باید انتظار پیدایش آشفتگی (بیماری) در بدن را داشته باشیم. او می‌گوید مواد غذایی،‌ داروها، سموم‌ و به طور كلی همه مواد شیمیایی، توان‌ها و انرژی‌های فعال دارند، زیرا اتم‌های آنها دائماً در حال جذب و دفع و تغییر و تبدیل‌های خاص هستند، بنابراین وارد كردن بی‌توجه یا ناآگاهانه عناصر شیمیایی غیرآلی (داروهای مصنوعی و فلزات و شبه فلزات ودیگر مواد معدنی) درون دستگاهی آلی (بدن آدمی) مانند این است كه به طفلی براده فولاد بخورانیم كه او را قوی‌تر كنیم.
قادیالی در دایره‌المعارف خود راه ساختن چراغ‌های رنگ افشان خاص و خواص رنگ‌ها را شرح می‌دهد و راهنمایی می‌كند كه برای هر درد و بیماری از چه نوع رنگی استفاده كنیم. او همچنین شرح می‌دهد كه چگونه آب یا تكه‌ای ماده قندی لاكتوز را با افزودن رنگی خاص، دارای خواص درمانی برای یك بیماری خاص كنیم.
رنگ درمانی، نور درمانی و سنگ درمانی(سنگ كوارتز كریستال) كه رابطه نزدیك با آن دو دارد، در سی سال گذشته محبوبیت زیاد در ایالات متحده آمریكا یافته‌اند و اینك صدها درمانگر آن سه روش در آن كشور انواع قابل تصور از آن‌ها را به علاقمندان عرضه می‌كنند. اما تعداد رنگ درمانگران در كشورهای اروپایی آنچنان زیاد نیست.
رنگ درمانی بخشی مهم از طب آیورودا را شكل می‌دهد و استفاده‌ای گسترده در هندوستان و كشورهای همسایه آن دارد. گرچه رنگ درمانی در كشورهای غربی هنوز مرحله طفولیت خود را می‌گذارند، وضعیت كنونی و محبوبیت فزاینده ‌آن گویای آینده‌ای برجسته است، به ویژه اگر پژوهش‌های بیش‌تر به دانشمندان شكاك نسبت به پزشكی مكمل ثابت كنند كه این روش درمانی واقعاً مؤثر و مفید است. خوشبختانه در چند سال اخیر در بین ده‌ها كتاب كه درباره ویژگی‌های گوناگون رنگ‌ها و خواص درمانی آن‌ها چاپ و پخش شده‌اند چند كتاب با اعتبار علمی وجود داشته‌اند.
منبع :تیبان

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *