اثرات سازماني :

اثرات سازماني :
-تصادف
-كاهش خلاقيت- غيبت -كارشكني و خرابكاري
-كندي افزايش يافته كه باعث تأثير بر برنامه هاي زمان بندي شده مي گردد .
اثرات رفتاري :
علل استرسهاس شغلي :

استرسورهايي كه در محيط كار با آنها مواجه مي شويم توسط خصوصيات ويژه فرد مانند شخصيت ، سيستم ارزشي ، سلامت ، جهت گيري اهداف ، سابقه تحصيلي و ادراكهاي موقعيت شغل تعديل و يا تشديد مي گردد . مهمترين استرسهاي شغلي در ارتباط با زمينه هاي زير مي باشد :
1- استرسورهاي فيزيكي در محيط كار : نور ، صدا ، دما
2- خصوصيات ويژه شغل : سخت بودن كار ، سردرگمي در وظايف ، تعارض در نقش ، مسئوليت كم يا خيلي زياد ، تغيير در وظايف حاصل از محدوديتهاي زماني .
3- فشارهاي گروه و همكاران : هنجارهاي گروه ، عدم همبستگي با گروه ، كاهش حمايت گروه .
4- سطح سازماني مديريت : مديريت ضعيف ، ضعف ساختاري ، حمايت ضعيف رئيس ، كاغذ بازي .
5- وجوه كار : اميدهاي اوليه مربوط به كار ، توقعات و انتظارات بعدي ، نگرانيهاي مربوط به بازنشستگي .
6- زندگي خارج از محيط كار : زندگي خانوادگي ، ازدواج ، درگيريها و گرفتاريهاي اجتماعي ، مشكلات ريالي ، دوستان خارج از محيط كار .
ملاحظات كلي در كنترل استرسهاي شغلي :
مديران ضمن درك علل عمده استرسهاي كار ( احساس بي ياوري و نامطمئن بودن ) لازم است كه كارمندان را براي تصميم گيري در حيطه كار خود تقويت نمايند ، به آنها در انجام صحيح وظايف اعتمادكرده و اجازه درك موقعيت خودشان را بدهند . رعايت موارد ذيل در كاهش استرسهاي عمده كاركنان مؤثر مي باشد :
1- در جهت افزايش عزت نفس كاركنان اقدامات عملي انجام دهيد .
2- به آنها اجازه دهيد كه بدانند داراي ارزش هستند .
3- وظايف انها را به منظور اجتناب از حالت دلمردگي ، كاهش بهره وري استرس جذاب و متنوع نمائيد و همين گونه به تنوع محيط كاري توجه نمائيد .
4- برنامه هاي كا ري قابل انعطاف طرح ريزي نمائيد .
5- مديريت مشاركتي را ارتقاء دهيد .
6- از پاداش هاي حين كار استفاده كنيد .
7- اساس يك تيم كاري و منسجم را پايه ريزي نمائيد .
8- در برنامه هاي توسعه و گسترش توانايهاي پرسنل مشاركت فعال نمائيد .
9- پرسنل را با نحوه پرداخت ، ميزان مزايا و ارتقاءشغلي آشنا كنيد .
10- كارمندان زير دست را تحت حمايت اجتماعي قرار دهيد.
كاركنان به مظور مقابله و كنترل بيشتر استرس لازم است :
* استرس را بر اساس ادراك چيزهايي كه تهديد كننده هستند شناسايي كرده و درك نمايند كه قدرت تغيير اين ادراك را دارند .
* به شغل به عنوان يك ماموريت نگاه كرده وتعهد و اعتقاد به كار را گسترش دهند .
* مهارتهاي شغلي اضافي را گسترش دهد مانند كتاب خواندن، شركت در سمينارها ، دوره هاي ضمن خدمت را طي نمودن .كارمند هر چه در شغل شايسته تر گردد احساس كنترل بيشتري بر آن خواهد نمود .
* از كمال گرايي اجتناب نموده و براي عمل به بهترين شكل در حد توان اقدام نمايد .
چنانچه استرس ادامه يابد و با روش مناسبي كنترل نگردد باعث ايجاد وضعيتي مي گردد كه تحت عنوان سندرم فرسودگي رواني مطرح مي شود . اين سندرم در طي دو مرحله اوليه و نهايي اتفاق مي افتد و باعث ايجادمشكلاتي در سطوح عملكرد شغلي ، وضعيت طبي ، مشكلات رفتاري ، مصرف مواد و خطاهاي شناختي مي گردد . علائم سندرم فرسودگي در جدول شماره سه منعكس شده است .
جدول 3: طرح كلي سندرم فرسودگي رواني :
مرحله اوليه
*عملكرد شغلي :
-كاهش و از دست دادن كارآيي
-از دست دادن انگيزه
-ناتواني در كنترل عملكرد شغلي در طول موقعيتهاي شغلي
-كاهش علاقه به كار
وضعيت طبي : اختلالات خواب- بي نظمي تنفس-كاهش وزن و اشتهاء-سردرد-خستگي و ضعف-اختلالات قلبي عروقي

منبع :سایت گلبرگ

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *