اختلالات قابل درمان با هيپنوتیزمl

اختلالات قابل درمان با هيپنوتیزمl

ابتداء ریشه های اختلالات روانی:

به اعتقاد من که براساس تجربیات درمانی ام حاصل شده ریشه بسیاری از مشکلات روانی را می توان براساس عوامل زیر و به ترتیب اثر گذاری و ارزشمندی نام برد. البته این عوامل با یکدیگر تعامل دارند و با توجه به شخصیت افراد دخالت بعضی از عوامل نسبت بعضی دیگر بیشتر می باشد. این عوامل عبارتند از:
1- عدم اعتماد به نفس و ترس از ابراز وجود

2- وقایع تلخ زندگی

3- طرز نگرش و عقاید

4- ژنتیک

5- انتقال دهند های شیمیایی و هرمونی

عدم اعتماد به نفس و ترس از ابراز وجود:

بسیاری از مردم به راحتی قادر به ابراز وجود و احقاق حق خود در ارتباط با دیگران نیستند . ریشه این مشکل بیشتر به تربیت دوران کودکی و یا تجربیات تلخی که در روابط با دیگران حاصل می شود برمی گردد . چنین افرادی را می توان دارای عدم اعتماد به نفس و یا خجالتی بودن و یا کسانی در روابط اجتماعی دچار ترس و اضطراب هستند دانست .ارتباط این ویژیگی شخصیتی و اختلالات روانی در این است که چون این افراد قادر به ابراز احساسات و هیجانات خود به طرز منطقی و معقول نیستند این هیجانات و احساسات را سرکوب نموده و در نتیجه دچار اختلالات روانی گوناگون که در ذیل مشاهده می نمایید می شوند. به اعتقاد و طبق تجربیات بالینی من عامل عدم اعتماد به نفس و خجالتی بودن بزرگترین عامل اختلالات روانی در حال حاضر می باشد

عامل اعتماد به نفس یکی از بزرگترین عوامل پیشرفت انسان در زندگی اش می باشد ، و کسانی که فاقد آن هستند طبیعتا بسیاری از چیزهای را که دوست دارند داشته باشد از آن محروم می گردند.

وقایع تلخ زندگی:

وقایع تلخ زندگی یا اتفاقات ناگوار و ناراحت کننده دومین عامل ایجاد افسردگی و اختلالات عاطفی و روانی می باشد. از جمله وقایع تلخ زندگی که باعث افسردگی ، وسواس ، تیک های عصبی ، لکنت زبان ، اختلالات جنسی و بسیاری از اختلالات دیگر که در جاهای مختلف این سایت ذکر شده را می توان چنین نام برد: شکست عاطفی ، طلاق ،مورد تجاوز واقع شدن ، تنبیهات شدید ، شکست مالی ، از کار بیکار شدن ، تصادف ، از دست دادن عزیزان ، بیماریهای لاالعاج ، جراحی ، وقایع طبیعی مثل سیل ، زلزله ، طوفان …. و بسیاری از موارد مشابه هر چند ساده و ناچیز که می تواند برای بعضی از افراد ترومای(ضایعه) سنگینی محسوب شود ، که می توان آنها را تحت عنوان

PTSD (post-traumatic stress disorder) نام گذاشت. در این اختلال فرد پس از تجربه یک حادثه دردناک یک اختلال رفتاری و یا روانی را از خود بروز می دهد مثلا پس از یک حادثه خاصی مانند شاهد انفجار بمب بودن دچار لکنت زبان و یا تیک های عصبی و…. می شود.

طرز نگرش و عقاید:

قالبهای فکری و نگرش افراد در کیفیت هیجانات و احساسات و رفتارهای آنها اثر گذار می باشد. افرادی که دارای قالب های فکری سخت و غیر انعطاف می باشند بسیار شکننده هستند . برای مثال کسی که براین اعتقاد است چون برای دوستش کار خاصی را انجام داده او هم حتما باید این کمک او را جبران کند و اگر جبران نکند از او دلگیر می شود به عبارتی خشمگین ، عصبانی ، افسرده و… می شود . در نتیجه وقتی که این فرد با دوستش روبرو می شود با او سلام وعلیک نمی کند. در صورتی که نگرش درست این است که ما چنین تجزیه و تحلیل کنیم : شاید دوستم فرصت نکرده ، شاید هم یادش رفته ، شاید هم او از چیز دیگری دلگیر باشد و یا … .

بنابراین نگرشها و عقاید ما تعیین کننده کیفیت احساسات ، هیجانات و رفتارهای ماهستند.

ژنتیک:

یکی دیگر از عوامل اختلالات روانی عامل توارث می باشد . یعنی اختلالاتی که ریشه در مسائل ژنتیکی دارند که از والدین به نسل بعد منتقل می شود .

با این حال عامل ژنتیک اگر کاملا محرز نباشد نمی تواند در رفتار و حالات روانی فرد خودش را نشان دهد. مگر آن که فشار عوامل محیطی و شخصیتی زیاد گردد در نتیجه اختلال ژنتیکی مثلا افسردگی ویا وسواس بروز کند.

انتقال دهند های شیمیایی و هرمونی:

یکی دیگر از عوامل اختلالات روانی کارکرد سیستم عصبی و انتقال دهنده های شیمیایی مغز و همچنین عملکرد غدد هرمونی می باشد که کاهش و یا افزایش بعضی از این انتقال دهنده های عصبی و هرمونی باعث نوسانات حالات روحی و روانی فرد می شود .

اختلالات ذکر شده در زیر نمونه ای از اختلالات عاطفی – روانی و جسمانی است که بوسیله هیپنوتیزم درمانی و روان درمانی قابل درمان می باشند .

که مهمترين آنها عبارتند از:

1- افسردگی

9- خجالت

2- پرخاشگری

10- ترس های اجتماعی

3- وسواس

11- تيک های عصبی

4- اضطراب و دلشوره

12- لکنت زبان

5- اختلال حمله هراسی

13- دردهای جسمانی

6- ترس ها و فوبی های مزمن

14- کنترل اشتها

7- اعتياد و وابستگی های مضر روا نی

15- و غیره

8- اختلالات جنسی و انحرافات جنسی

همچنین کاربرد هیپنوتیزم در موارد زیر می باشد :

1- هيپنوتيزم و اعتماد به نفس

2- هيپنوتيزم و تقويت اراده

3- هيپنوتيزم و پيشرفت تحصيلی

4- هيپنوتيزم و عملکرد ورزشی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *