اختلال تبدیلی یا هیستری چیست؟

اختلال تبدیلی یا هیستری چیست؟
در كاربرد روان‌پزشكي منظور از هيستري، حالتي در فرد است كه اضطراب را به نشانه‌هاي بيماري تبديل كند كه آن نشانه‌ها بعدا كم و بيش از بقيه شخصيت فرد هيستريك منتقل مي‌شوند.براي مثال سربازي كه اضطراب او در جنگ غيرقابل تحمل مي‌شود، ممكن است ناگهان بينايي خود را از دست بدهد.آزمايش‌ها نقصي از نظر ارگانيكي در چشمان او نمي‌يابند؛ با اين همه سرباز هيستريك اصرار دارد كه نابيناست و تا زماني كه او را از خط مقدم جبهه دور نكرده‌اند، بينايي او باز نمي‌گردد.

هيستري دو نوع عمده تبديلي و انتزاعي دارد، در هيستري تبديلي، مهم‌ترين و مشخص‌ترين علامت، تظاهرات جسماني است؛ بدون آن‌كه علل فيزيولوژي و جسمي در ميان باشد. اين تظاهرات به اشكال مختلف جلوه مي‌كند؛ گاهي به صورت فلج اعضا و اندام‌ها، كوري و كري ظاهر مي‌گردد. در اكثر موارد علائم هيچگونه تغييرات جسماني از نظر ساختمان اندام‌ها يا فيزيولوژي ندارند.واكنش هيستري انتزاعي بدين صورت است كه بيمار قسمتي از زندگي خود را به كلي فراموش مي‌كند. گاهي اوقات فراموشي كامل بوده و سراسر زندگي گذشته بيمار را شامل مي‌شود. مدت فراموشي نيز در افراد مختلف متفاوت است؛ گاه طولاني و زماني بسيار كوتاه،در اين حالت به‌رغم فراموش كردن خاطرات گذشته، مهارت‌ها و عادات خود را به دست فراموشي نمي‌سپارد.

پیدایش بیماری هیستری به دلیل سرکوب جنسی

از قديم اعتقاد دانشمندان و محققين بر اين بوده است كه عدم ارضاي نياز جنسي و يا افراط در ارضاي آن مشكلات زيادي را براي شخص بوجود مي آورد، ، بقراط علائم هيستري را منسوب به اشكالات جنسي مي دانست و ازدواج را بهترين درمان آن مي شمرد و اين نظريه- ارتباط بين اشكالات جنسي و هيستري-بعداً به صورت ديگري بوسيله فرويد تجديد و بيان شد. فرويد در اين باره لغت بدل” تغيير شكل يافته” را بكار برد تا نشان دهد كه علائم هيستر يك تظاهر انرژي جنسي سركوفته و منحرف شده مي باشد، بدين معني كه كشمكش هاي رواني جنسي تبديل به اختلالات بدني ميگردد.

علایم هیستری

حدود يك سوم مردم جهان در طول عمر خود دچار برخي از علائم اين اختلال مي شوند اما لزوما بيمار هيستريك نيستند.علائم اين بيماري بي حسي ، مورمور شدن در اندام ها ، كري، كوري و حرف نزدن و فلج عمومي بدن ديده مي شود. علائم حركتي آن شامل حركات غير طبيعي ، اختلال در راه رفتن، ضعف عمومي، فلج ، لرزش ، تيك و حركات پرتابي استهيجان زدگي ، توجه طلبي ، رفتار اغواگرانه ، هيجان در مبالغه كردن ، نمايشي بودن ، خودنمايي و روابط و هيجانات سطحي ، همه از خصوصيات افراد هيستريك است.

آیاهیستری همان تمارض است؟

مفهوم هیستری با مفهوم تمارض(تظاهر به بیماری كردن) به كلی متفاوت است، چرا كه شخص هیستریك واقعا و بدون آن كه خود بخواهد، علائم بیماری ها را تقلید می كند، اما شخص تمارض كننده، خود به خوبی می داند كه بیمار نیست، اما به دلایلی تظاهر به بیماری می كند.

هیستری خانم های جوان رابیشتررادوست دارد!

هیستری نوعی اختلالی عصبی است که علایم فیزیکی و روانی بسیاری دارد زنان حداقل دو برابر و گاهي تا 10 برابر مردان مبتلا مي‌شوند و علايمي که نشان مي‌دهند سمت چپ بيشتر از سمت راست بدن است.. آغاز این بیماری در دوره نوجوانی یا اوایل بزرگسالی است و بروز آن در زنان شایع تر از مردان است.اين اختلال در تمام سنين يعني از کودکي تا کهنسالي ديده مي‌شود ولي شروع آن قبل از 10 سالگي و پس از 35 سالگي نادر است.همچنين اين اختلال در افراد کم‌سواد و طبقات اقتصادي پايين و روستاييان و همچنين افراد نظامي که موقعيت‌هاي جنگي را تجربه کرده‌اند بيشتر ديده مي‌شود. اين بيماري در افراد خانواده بيماران مبتلا بيشتر ديده مي‌شود که تا حدودي ناشي از يادگيري فرزندان از والدين است. زنان مبتلا به هیستری معمولا برونگرا و خودنما هستند مردان مبتلا به هیستری درونگرا و غیر اجتماعی هستند.

خوردن زیاد شکلات خطر ابتلا به بیماری عصبی هیستری را در زنان افزایش می دهد

تحقیقات نشان می دهدکه خوردن بيش از اندازه شكلات براي زنان خطرناك بوده و خطر بيماري هيستري را افزايش مي دهد. پيش از اين نيز در قرن ۱۸ ميلادي، پزشكان از تاثير كاكائو بر اين بيماري در زنان خبر داده بودند و نتايج بدست آمده از اين تحقيق صحت اطلاعات پزشكان را در دو قرن پيش تاييد مي كند.این ماده يكي از محبوب ترين خوراكي هاي حال حاضر دنيا است و به دو صورت سرد و گرم خورده مي شود. همچنين مي توان از اين ماده در مصارف دارويي استفاده كرد. همان طور كه خوردن بيش از اندازه شكلات خطرناك است، نخوردن آن نيز مي تواند به بروز علائم اين بيماري منجر شود.

درموقعیت های استرس زاهیستری جمعی می شود!

هيستري عمومي زماني اتفاق مي افتد كه تعداد زيادي از مردم در كنار هم در يك مكان تسلط بر رفتار خود از دست مي دهند. چنين وضعيتي اغلب در كنسرتهاي موسيقي اتفاق مي افتد ولي مي تواند در مراسم سياسي يا مذهبي نيز واقع شود اما دقيقا چه چيز باعث شيوع اين رفتار مي شود ؟ آيا ارتباط روحي بين آدمها باعث انتقال اين حالت مي شود ؟ اين توضيح بخصوص وقتي وقتي قابل تامل است كه توجه كنيم كلمه هيستري عمومي گسترش علائم بيماري رواني از شخصي به شخص ديگر را نيز معنا ميدهد. گاهي اوقات گروهي از مردم به بيماري خاصي مبتلا مي شوند و بتدريج بهبود مي يابند.نخستين كسي كه علائم را بروز مي دهد الگويي تعيين مي كند. ديگري از آن تقليد مي كند.

راههای درمان هیستری

-روان درمانی :اختلال شخصیت هیستریک نیز مانند سایر اختلالات روانی قبل از هر نوع تجویز دارویی باید از طریق روان درمانی بررسی و درمان شود.بهترین تکنیک روان درمانی برای این قبیل افراد استفاده از فن روان تحلیلی است که از آن طریق در موقعیت ها و زوایای مختلف از بیمار و رفتارهای او فیلم گرفته میشود سپس بیمار به همراه روانشناس خود به تماشای فیلم مینشیند و روانشناس به آنالیز رفتارها و علایم هشداردهنده ی بیمار میپردازد.بیمار نسبت به وضعیت خویش بینش پیدا کرده و سپس به مقایسه اوضاع روانی و رفتاری خود با افراد عادی جامعه میپردازد.

-دارو درمانی:درمان دارویی زمانی قابل پیگیری است که در مرحله اول درمان روان شناختی جواب گوی مشکل فرد نباشد و دوم این که اختلال فرد با سایر اختلالات روانی هم چون اضطراب ،شیدایی،افسردگی و…همراه باشد که در این حالت از قرص های ضداضطراب و افسردگی برای مهار رفتارهای تنشی فرد استفاده میشود.

منبع :سلامت نیوز

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *