اراده و راه های تقویت اراده

اراده و راه های تقویت ارادهاراده
اراده : اراده به معنى خواست و خواستن است و مفهومى است که کاربرد بسیارى در زندگى انسانها ‏دارد و نیروی باطنی برای اتخاذ تصمیمات، اقدام به کار، اداره و انجام اهداف و وظـایـف تـا زمـان تحقق یافتن آنها علیرغم تمام موانع ، دشواریها ، مشکلات و رنجهای درونی و خـارجـی . نیروی ارده توانایی غلبه بر تنبلی ، وسوسه ها ، عادات منفی و دستیابی به اهداف ولو آنکه اهداف دشوار ، خسته کننده ، مغایر عادات و خلق و خوی باشند ، را دارد .
اراده در ما سبب جرأت ، متانت ، شجاعت ، ترس ، تنبلی …….. و محور اصلی تمام موفقیت ها و شکست هاست ، زیرا اراده ، داراى جنبه مثبت و منفى است . صفاتى مانند عظمت ،

شهامت ، ‏شجاعت و …… بر گفته از اراده قوى و مثبت است .‏
با تقویت اراده می توان بر هر کار و مشکلی فائق شد . براى این کار لازم است تابلویى از تغییراتى ‏را که مایلید در وجودتان انجام شود و نتایجى که از آن تغییرات به دست مى آورید را پیش روى خود ‏قرار دهید تا از این روش خود را براى پرورش اراده آماده سازید . این تابلو مى تواند در رسیدن به ‏ایده آل ها و اهداف ارادى خاص شما به عنوان الگو قرار بگیرد ، با بررسى و تکرار هر یک از بندهاى ‏این تابلو ، معانى آن را به ذهن بسپارید :
من مایلم در هر شرایطى آرامش و خونسردى خود را حفظ کنم .‏
من خواهان آرامش دائمى ، اطمینان خاطر و اعتمادى راسخ در خود هستم .‏
من مى خواهم در تمام مراحل زندگى ، اراده هاى مثبت و قوى داشته باشم .‏
من خواهان شکوفایى استعدادهاى درونى و پیشرفت روز افزون خود هستم .‏
من مى خواهم عوامل و تحریکاتى را که مخالف اهداف عالى من هستند و تعادل مرا بهم مى زنند را ، از ‏بیخ و بن برکنم .
من با اراده قوى کارها را آغاز می کنم و یقین دارم که در به انجام رساندن آنها ، ‏خداوند کمکم می کند .
هر کسی مى تواند اهداف مهم خود را ، به خود تلقین کند . مثلا اگر کسى خواهان درمان اعتیاد خود می باشد ، مى تواند این عبارت را سرلوحه آرمانهاى خود قرار دهد ، من مى خواهم اراده ام به قدری نیرومند شود که بتوانم بیماری اعتیادم را درمان کنم . ‏چنانچه این عبارت به صورت درشت نوشته شود و در مقابل دید قرار گیرد ، با تکرار و تأمل در ‏آن تأثیر بیشتر و سریعترى بر شما خواهد داشت ، این عمل نوعى برنامه ریزى براى ذهن است که ‏در صورت تداوم و پذیرش درونى ، نتایح آن آشکار مى شود .
اراده معمولاً به دو ‏عامل بستگى دارد :
۱ _ قدرت باز دارندگى
۲ _ قدرت عمل و اجرا
عدم تعادل بین این دو ‏باعث بروز حوادث ناخوشایند در زندگى روزانه ما خواهد شد . از مشخصات افراد با اراده مثبت ‏این است که ، داراى قدرت کشش کافى براى اجراى عمل ، بعد از تفکر و تصمیم گیرى هستند و به اندازه ‏کافى از نیروى بازدارنده براى جلوگیری از عملی که در موردش تفکر و تصمیم گیری نشده برخوردارند . افزایش یا کاهش یکى از این دو عامل سبب افراط و تفریط یا عدم تعادل اراده مى شود . یکى از شرایط داشتن اراده قوی ، تسلط برخود است . بدون تردید عقل سلیم حکم مى کند کسى که بر خویش تسلط بیشترى دارد بر عنان زندگى خود نیز تسلط خواهد داشت . براى داشتن اراده مثبت و نیرومند ، ‏تسلط بر جسم و روح از اهمیت ویژه اى برخوردار است . اگر ما به جسم خود مسلط ‏نباشیم ، رفتار و گفتارمان کنترل شده نباشد ، روح و نفس ما تحت اختیار ، تربیت و تزکیه ‏قرار نگیرد ، فردى سست عنصر و با اراده اى ضعیف به شمار می رویم و چنانچه جنبه منفى اراده ، ‏در ما قوى باشد و اراده کاذب ، جانشین اراده مثبت شود ، فردى غیر اجتماعى محسوب ‏می شویم .
منبع :http://hypnotismbidaar.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *