استرس و اثرات آن بر فشارخون

استرس و اثرات آن بر فشارخون

حوادثي در زندگي پيش مي‌آيد كه باعث بروز استرس مي‌شود. «همولمس» و «راهه» ده حادثه زير را استرس‌آور دانسته‌اند.

1ـ مرگ همسر

2ـ طلاق گرفتن
3ـ جدايي در زندگي زناشويي
4ـ به زندان رفتن
5ـ مرگ يك عضو نزديك خانواده
6ـ مجروح و يا بيماري شدن
7ـ ازدواج كردن
8ـ كارخود را از دست دادن
9ـ آشتي كردن زن و شوهر پس از قهر
10ـ بازنشست شدن!!

براي جلوگيري از استرس چندين كار را با هم انجام ندهيد. مثلاً ازدواج خود استرس‌آوراست بنابراين چنانچه خانه‌اي بخريد و ازدواج كنيد و سرگرم شغل جديدي شويد، خود را تحت فشار يك استرس فوق‌العاده قرار داده‌ايد. ولي اگر طوري برنامه‌ريزي كنيد كه اين سه كار در يك آن انجام نشود و شما خواهيد توانست از بروز استرس بكاهيد.

براي جلوگيري از استرس محدوديت‌ها را قبول كنيد مثلاً قبول كنيد كه بعضي چيزها را بايد از دست بدهيد تا چيزهاي ديگر را بدست آوريد. قبول كنيد كه در بعضي وضعيت‌ها با محدوديت هم روبرو هستيد مثلاً وقتي كه ازدحام ترافيك وجود دارد بايد آرامش خود را حفظ كرد. عصبانيت در اين گونه مواقع مسأله را حل نمي‌كند.

ضمناً وقتي كه مي‌بينيد در هر كاري برتري نمي‌يابيد بر خود سخت نگيريد و از رسيدن به كمال دست برداريد در نوع طرح‌ريزي برنامه براي زندگي خود، محدوديت‌ها را درنظر بگيريد و از رقابت با ديگران دست برداريد.

از كمك گرفتن معقولانه از ديگران نهراسيد. كمك گرفتن علامت ضعف نيست بلكه علامت آن است كه شما از محدوديت‌هاي خود واقف هستيد.

از گريه كردن نترسيد. تحقيقات نشان داده است گريه امري طبيعي و يك طريقه سالم براي مبارزه با استرس است. گريه كمك مي‌كند كه شما عواطف خود را متمركز كنيد و به كمك آن ناراحتي خود را دفع نمائيد.

موسيقي ملايم جهت دفع استرس مفيد است موسيقي مي‌تواند سرعت ضربان قلب را تغيير بدهد و در انسان آرامش ايجاد كند. چنانچه ناراحت هستيد حتماً از موسيقي شيرين و ملايم كمك بگيريد در برنامه روزانه خود شنيدن موسيقي را يك امر بسيار لازم بشماريد و به كمك مرهم موسيقي از دردهاي زندگي خود بكاهيد.

همچنين موسيقي مي‌تواند شخص را براي تحمل يك وضعيت توأم با استرس آماده سازد. مثلاً چنانچه از رفتن به نزد دندانپزشك احساس ناراحتي مي‌كنيد، مي‌توانيد با شنيدن يك آهنگ ملايم و آرام خود را از استرس آزاد سازيد و براي برخورد با دندانپزشك خود را آماده كنيد.

چنانچه شغل شما توأم با استرس باشد. سعي كنيد استرس شغلتان را بخانه نياوريد.

براي دفع استرس گاهي خوردن ويتامين ب 2 و ويتامين ب 1 مؤثر واقع مي‌شود.

بهترين طريقه مبارزه با استرس آن است كه زياد به استراحت بپردازيد و غذاهاي سبك بخوريد. ضمناً خوردن 300 الي 400 ميليگرم ماگنيسم كمك به دفع استرس مي‌نمايد.

از مصرف سيگار، كافئين، نوشابه‌هاي الكلي به شدت بپرهيزيد كه باعث افزايش ناراحتي‌هاي شما مي‌شود.

اكنون معلوم شده بعضي انواع عطرها كمك به دفع استرس مي‌نمايد به سراغ عطرهاي ملايم برويد و از آنها براي دفع استرس استفاده كنيد درمان از طريق مصرف عطرها كمك مي‌كند كه شما حالت استراحت به خود بگيريد.

ورزش كمك به منظم شدن جريان خونتان مي‌كند بنابراين بطور منظم به ورزش پردازيد. ورزش به پائين آوردن فشارخونتان هم كمك مي‌كند و براي تقويت قلب بسيار مفيد است. حتي راه رفتن تنها ورزش بسيار خوبي است هر روز بايد مقداري راه رفت تا جريان خون منظم شود.

بعد از پياده‌روي بهترين ورزش ديگر بازي تنيس است جوانان مي‌توانند به سراغ فوتبال و اسكي و دو و دوچرخه‌سواري و كوهنوردي بروند.
منبع :پارسی طب

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *