استرس و باور نادرست در مورد آن

استرس و باور نادرست در مورد آن
استرس نوعی نیاز جسمی یا ذهنی است که در ما پاسخ‌های خاصی را بر می‌انگیزد و به ما امکان می دهد تا با خطر مبارزه کنیم یا از آن بگریزیم. مقادیر کم استرس قادر است عملکرد شما را در اوضاع و احوال خاصی مثل ورزش و کار بهبود بخشد اما استرس بیش از حد به سلامت شخصی آسیب می رساند. با مشخص نمودن شرایط استرس‌زا و یافتن راه‌هایی برای مقابله با آن، قادر خواهید بود، استرس‌های مضر را به حداقل برسانید.
منشأ استرس

استرس ممکن است از حوادث یا شرایط برونی، واکنش های فردی به تنش ها یا ترکیبی از این عوامل ناشی شده باشد. از جمله منابع عمده برونی استرس می توان مشکلات درازمدتی مثل روابط خانوادگی ناراحت‌کننده طلاق بیماری‌های ناتوان کننده یا بیکاری و نیز تغییرات عمده حتی تغییرات خوشایندی مثل ازدواج یا اثاث‌کشی سفرهای دور و مهاجرت و جمع شدن استرس های روزانه مثل دیررفتن سرکار دلشوره از امتحان . از جمله الگوهای رفتاری ایجادکننده یا تشدیدکننده استرس هم می توان ناشکیبایی و پرخاشگری، عدم اعتماد به نفس و احساسات سرکوبگری مثل تنش یا اضطراب را بر شمرد.
تشخیص های نشانه‌های استرس
اگر نشانه های استرس، زود تشخیص داده شوند، برای پیشگیری از مشکلاتی که برای سلامت ایجاد ممکن است شود، باید اقداماتی انجام داد. داشتن انرژی کمتر از حد معمول،کاهش اشتها یا خوردن بیش از حد معمول از جمله این نشانه‌ می‌باشد، ممکن است دچار سردرد یا زخم‌های دهان شوید و بیش از حد مستعد ابتلا به عفونت‌های خفیفی همچون سرماخوردگی شوید. اگر احساس استرس، زیاد باشد، ممکن است مضطرب، بغض کرده، تحریک‌پذیر یا غمگین باشید. خواب مختل شود و روابط با دیگران کدورت یابد. برای آن که از این حالت رهایی یابید ممکن است به الکل، تنباکو یا موادمخدر وابسته شوید. اگر استرس موجب هر یک از این مشکلات شود، درصدد کمک از خانواده، دوستان یا پزشک خود برآیید.و بهیچ عنوان اهمال نکنید.
تغییر دادن روش زندگی
اگر روش زندگی‌تان پر از استرس است، سعی کنید آثار مضر استرس را کم کنید. وقتی را برای گذراندن اوقات خود با خانواده یا دوستان کنار بگذارید و فعالیت‌های لذت‌بخش انجام دهید. ورزش کردن منظم نیز همانند آموختن، آسوده سازی و تمدد اعصاب هوشیارانه‌ بدن، قادر است تنش ‌های جسمی را تسکین دهد.
تمرین‌های تمدد اعصاب
در صورتی که دچار استرس شوید، عضلات منقبض شده، قلب تندتر می زند و تنفس کم عمق و سریع می شود. با یادگیری برنامه‌های ساده تمدد اعصاب به ذهن و جسم خود آرامش ببخشید. این برنامه پاسخ بدن را به استرس کاهش می دهند. شیوه تنفسی که در این جا نشان داده شده است ممکن است موجب کاهش استرس شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، از پزشک خود پرسش نمایید که آیا او کلاس های تمدد اعصاب را برای شما تجویز میکند یا خیر. درعین حال امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های متخصصان آموزش سلامت اصلاح باورهای نادرست مردم است باورهای نادرست ناشی از نگرش غیر علمی به برخی از حقایق است درک و فهم واقعیت های مربوط به استرس به همه کمک میکند تا بهتر ازپس چنین مشکلی برآییم چند مورد ازاین باورهای نادرست از این قرار هستند.
1- باور نادرست نداشتن استرس بزرگترین نعمت است.
واقعیت علمی هر فردی برای حفظ تنوع در زندگی به مقادیری از استرس نیاز دارد مساله اساسی یافتن تعادل میان استرس ها و زندگی روز مره است کنترل استرس به انسان کمک میکند تا فردی مولد و شاد باشد .درمقابل استرسی که خوب کنترل نشود میتواند به شخص آسیب رسانده یاحتی اورا از میان ببرد.
2- باور نادرست استرس همه جاهست بنابراین قابل کنترل نیست.
واقعیت علمی این موضوع اصلا درست نیست اگر برای کنترل و اداه زندگی خود پیش قدم شوید استرس دلیلی برای ناراحت کردن شما نخواهد داشت اولویت ها را مشخص کنید ابتدا کارهای سبک تر و سپس کارهای دشوارتر و پیچیده تر را انجام دهید اگراولویت بندی نکنید آن وقت همه مشکلات هم وزن و یکسان بنظر میرسند و این احساس را در شما ایجاد میکنند که استرس همه جا هست.
3- باور نادرست درمان همه استرس ها یکی است واقعیت علمی
ازآنجایی که انسان ها باهم متفاوت اند آنچه برای کاهش استرس شما موثر واقع میشود به طور حتم ویقین با افراد دیگر متفاوت خواهد بود و برای هرشخص درمان خاص وجوددارد.
4-باور نادرست اگر نشانه ای از یک بیماری در بدن شما مشاهده نمیشود بطور حتم استرس ندارید.
واقعیت علمی فقط برای اینکه ظاهرا نشانه ای از استرس در بدن شما وجود ندارد نمیتوان نتیجه گرفت که شما تحت فشار عصبی نستید شما ممکن است نشانه های استرس را نشناسید یا شادی از دارو هایی استفاده میکنید که روی استرس را میپوشاند این دارو ها میتواند شما را از علائمی که برای ارامش و خونسردی هشدار میدهند محروم سازد.
5- باور نادرست تنها استرس های شدید درسر سازند.
واقعیت علمی این طور نیست مفهوم این باور نادرست این است که نشانه های جزیی مانند سردرد وناراحتی معده قابل اغماض هستند اما همین نشانه های ظاهر جزیی ممکن است در واقع هشدارهای اولیه باشند مبنی بر اینکه شما باید کنترل بهتری بر استرس های زندگی خود داشته باشید.
منبع : pardad.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *