اسرار جواني مغز را بشناسيد :

اسرار جواني مغز را بشناسيد :

اساتيد دانشگاهي نزديك به هفت سال است كه به دنبال نشان دادن روش هايي هستند كه سلامت مغز را تضمين مي كند. در واقع تفريحات آخر هفته و سرگرمي هايي كه از اين طريق دنبال مي شوند مثل كارت بازي، حضور در سخنراني ها، باغباني كردن و تفريحاتي از اين دست خطر پيشرفت و توسعه بيماري آلزايمر كه يكي از مخرب ترين بيماري ها براي زوال شناختي به حساب مي آيد را كاهش مي دهد، كارهايي كه از آنها ياد شده است تا حدودي به تحريك مغز و تقويت مكانيسم ها كمك مي كند. بنابراين با به كار گيري توصيه هايي كه در زير به آنها اشاره مي شود به سلامت و تقويت ذهن كمك مي كند.

فعاليت اجتماعي پويا
اين كه فرد درونگرا يا برونگرا باشد چندان در اين زمينه مهم نخواهد بود بلكه همين كه فرد به يك گروه اجتماعي بپيوندد يك گام جلو خواهد بود. شركت در كتابخانه ها و يا مراكز بزرگ آشپزي و مواردي از اين دست به حضور پيدا كردن فرد در اجتماع مي انجامد.

عشق به يادگيري
محققان و كارشناسان در سراسر دنيا بر اين عقيده هستند كه يادگيري در افراد بايد مادام العمر باشد و تا ساليان سال ادامه پيدا كند به همين دليل معتقدند والدين بايد فرزندان شان را به عضويت در مراكزي دربياورند كه به صورت متمادي به آنها آموزش داده شود.
دانش آموزان نيز مي توانند با استفاده از ابزارهايي متفاوت به كارهايي روي بياورند كه باعث خلاقيت و سلامت ذهن آنها شود. براي مثال با خلاقيت خود يك فيلم كوتاه تهيه كنند و يا اين كه با يادگيري يك زبان بجز زبان گويش خودشان مي توانند به جوان نگه داشتن مغز كمك كنند. همچنين با تهيه يك فهرست از مراكز آموزشي معتبر و تماس حاصل كردن با آنها مي توان به شيوه هاي تدريس، نوع كلاسها و دوره هاي آموزشي ارائه شده از طريق موسسات پي برد.

کاوش گسترده
سفر كردن در هر زمان تاثير گذار است حتي اگر اين سفر يك روزه باشد، يا به قصد بازديد از يك موزه و يا حضور در يك جشنواره باشد. بويژه سفر به يك كشور خارجي كه به دليل ناآشنا بودن با زبان ساكنان آن توان فكري، ذهني و اجتماعي فرد را بالاخواهد برد.

فعاليت هاي داوطلبانه
اگر شما مانند اکثر مردم هستيد، اغلب براي بسياري از كارها «داوطلب» مي شويد در اين صورت بيشتر از منافع خود به فكر منافع ديگران هستيد. چنين افرادي به نيازهاي كتابخانه محلي خود كمك مي كنند و برنامه ريزي هاي تعيين كننده و سرگرم كننده اي را ترتيب مي دهند يا اين كه به فكر ساختن يك زمين بازي هستند تا آرامش واقعي را در شادي و آرامش ديگران پيدا كنند، فراموش نشود كه چنين فرصت هايي شايد فقط يک بار در زندگي پيش بيايد.

ورزش
سلامت مغز به فاكتورهاي متفاوتي نياز دارد به عنوان مثال اگر سيستم قلبي عروقي فرد سلامت نباشد نمي تواند به سلامت روحي اش يقين داشته باشد. بارها و بارها مطالعات نشان داده است که ورزش منظم يکي از بهترين کارهايي است كه براي سلامت روان انجام مي شود.
مطالعات دانشگاهي حاكي از آن است كه پياده روي 45 دقيقه اي آن هم سه بار در هفته و به مدت شش هفته تاثير قابل توجهي در بهبود توانايي هاي ذهني افراد مسن خواهد داشت كه از زوال عقلي آنها جلوگيري خواهد كرد.
پس از شش ماه فعاليت بيشتر مغز به وضوح مشخص خواهد بود و بيشتر شبيه به مغز کسي است که دو تا سه سال جوانتر است. پياده روي، کلاس هاي ورزشي، شنا كردن و از اين قبيل كارها براي جوان نگه داشتن مغز بسيار اثربخش خواهد بود.

تغذيه
قرار نيست با غذاهايي كه مي خوريد به يك نابغه تبديل شويد اما برخي از گزينه هاي غذايي موثرتر از ساير مواد غذايي هستند. بسياري از ميوه ها، سبزيجات، آجيل، حبوبات، روغن هاي سالم (مثل روغن زيتون) و منابع پروتئيني براي نگه داشتن قلبي سالم مفيد است.

مديريت استرس
استرس آن هم نوع مزمن آن دشمن بزرگي براي مغز است و از سلامت آن مي كاهد چرا كه حافظه و قدرت توجه را مختل مي كند و حتي در طولاني مدت به مرگ سلول هاي عصبي مي انجامد، به همين دليل پيدا کردن منبعي براي کاهش استرس به شما كمك شاياني مي کند.

منبع:pure-energy

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *