اعتماد به نفس كاذب بالا چيست؟

اعتماد به نفس كاذب بالا چيست؟
اعتماد به نفس كاذب بالا در واقع شكلي از اعتماد به نفس پايين است، با اين تفاوت كه فرد خود را بالاتر از آن كه هست نشان مي دهد. به عبارت ديگر فرد وقتي خود را در زمينه اي ناتوان مي بيند، سعي مي كند با بزرگ و توانا جلوه دادن خود، نظر ديگران را جلب كند. اين افراد هم مانند كساني كه اعتماد به نفس پايين دارند، به گرفتن تأييد ديگران محتاج اند و ارزش خود را از بيرون مي گيرند. در نتيجه، طوري رفتار مي كنند كه گويي از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند و اين اعتماد به نفس از توانايي هاي آنان ناشي شده است.

رفتار افرادي كه اعتماد به نفس كاذب بالا دارند نشان مي دهد اعتماد به نفس بالايي دارند در حالي كه اعتمادي كه آنان به خود دارند واقعي نيست. فرد ممكن است داستان سرايي كند و چيزهايي درباره ي خودش بگويد كه مخاطب را تحت تأثير قرار دهد. شايد اطرافيان تصور كنند اعتماد به نفس فرد خيلي بالاست، در صورتي كه اين گونه نيست و فقط رفتار او اين طور نشان مي دهد.
نمونه ي اين رفتار متناقض با باورها را مي توانيد در وجود برخي از بازيگران طنزپرداز و كمدين ها ببينيد. در بررسي هايي كه روي شخصيت بسياري از كمدين ها انجام شده، به اين نتيجه رسيده اند كه اغلب از لحاظ شخصيتي افرادي افسرده، متزلزل و با اعتماد به نفس پايين هستند. آن ها ضعف هاي بسياري دارند ولي با يك اعتماد به نفس كاذب بالا و با پوششي كه بر اضطراب خود مي كشند،‌روي صحنه و در مقابل چشم صدها تماشاگر ظاهر مي شوند و نمايش اجرا مي كنند، و مخاطبان اصلاً متوجه شخصيت اصلي و توانايي هاي واقعي آنان نمي شوند.
در بعضي از افرادي كه اعتماد به نفس كاذب بالا دارند، موارد سوءنيت و سوءاستفاده هم ديده مي شود. مثلاً فردي كه بسيار ترسو است،‌ وقتي احساس خطر مي كند جسارت به خرج مي دهد و داد و بيداد مي كند تا ديگران فكر كنند كه اعتماد به نفس او بالاست، در صورتي كه او در حقيقت خالي است و به محض اين كه تنها شود يا در موقعيتي قرار بگيرد كه نتواند اين گونه نقش بازي كند، مي شكند و از بين مي رود.
افراد متظاهر نيز به نوعي مي خواهند خود را آن گونه كه نيستند نشان دهند، فقط به دليل اين كه ديگران آن ها را ببينند و باور كنند.
افرادي هم كه قصد فريب دادن ديگران و كلاه برداري دارند، با اعتماد به نفس بسيار بالا ظاهر مي شوند تا طرف مقابل هيچ شك و ترديدي در درست بودن ادعاهاي آنان به دل راه ندهد.
منبع :gerdali

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *