اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست؟

دو مورد اصلی به این مفهوم مربوط می شود: ۱) اثرمندی و ۲) عزت نفس

احساس اثرمندی هنگامی حاصل می شود که خودمان( یا افرادی شبیه به خودمان) را در مهارت هایی که داریم موفق ببینینم. این وجود اعتماد به نفس است که متعهد می شود اگر در زمینه ای خاص خوب بیاموزی و سخت کار کنی حتماً موفق می شوی! و همین نوع اعتماد به نفس است که افراد را ترغیب می کند چالش های سخت را از سر بگذرانند و جلوی موانع بایستند و آن ها را از راه به در کنند و پیش روند.

این مفهوم با عزت نفس که البته فراگیر تر است همپوشانی دارد. عزت نفس یعنی آگاهی از تمام اموری که در زندگیمان جریان دارد و نیز قبول حق شادی! این معنا تا حدودی از احساس پذیرش اطرافیانمان ناشی می شود که البته ما گاهی بر آن کنترل داریم و گاهی نه! و نیز تا حدودی از حس ارزشمندی، توانمندی و پیروزی در رقابت با دیگران!

برخی از مردم فکر می کنند اعتماد به نفس با بیان جملات مثبت و مثبت اندیشی به وجود می آید. اما ما در دگرش معتقدیم که این تنها بخشی از ماجراست! اعتماد به نفس بدون هدف گذاری، رسیدن به موفقیت و بالا بردن مهارت ها به دست نمی آید! بدون این توانایی اعتماد به نفسی به وجود نمی آید. تنها چیزی که بر جا می ماند اطمینانی سطحی(نه عمیق) به همراه همه ی مسایل و ناراحتی ها و شکست های همراه با آن است.

ایجاد اعتماد به نفس

چگونه می توان به اعتماد به نفسی متعادل بر پایه ی واقعیت رسید؟

خبر بد آن که هیچ راه حل سریع یا میانبری وجود ندارد!

و خبر خوش آن که با تمرکز و اراده، رسیدن به اعتماد به نفس امری غیر ممکن نیست! از طرفی تلاش شما برای ایجاد اعتماد به نفس به کسب موفقیت کمک خواهد کرد و پس از اندکی مشاهده می کنید که اعتماد به نفس شما از دستاوردهای واقعی خودتان به وجود می آید! و لذا هیچ کس نمی تواند مانع شود!

در این جا به سه گام اساسی برای رسیدن به اعتماد به نفس اشاره می شود که در این جا آن را به یک سفر تشبیه می کنیم. ایجاد آمادگی برای یک سفر، هدف گذاری و پیش به سوی موفقیت!!!!!!!!!!!

گام اول: ایجاد آمادگی برای سفر

در گام اول باید برای این سفر آماده شوید. باید از جایی که هستید کنده شوید و به جایی که می خواهید بروید فکر کنید و خودتان را به لحاظ ذهنی برای این سفر آماده کنید برای آغازی محکم و برای ماندن در این راه! در ایجاد آمادگی برای سفر این ۵ مورد را در ذهنتان داشته باشید:

۱ – ببینید تا به امروز چه کرده اید و چه به دست آورده اید

در مورد زندگیت از گذشته تا الان فکر کنید و ۱۰ مورد از بهترین کارهایت را لیست کنید. مثلاً در یک امتحان نفر اول شده اید، در یک تیم نقش اول و کلیدی را داشته اید، در یک دوره ی زمانی مشخص در فروش چیزی موفق بوده اید، موجب اعمال دگرشی مثبت در زندگی کسی شده‌اید و یا پروژه ای سرنوشت ساز را در کارتان به انجام رسانده اید.

این موارد را در یک لیست شکیل و مناسب یادداشت کن، گهگاه به آن نگاهی بیانداز و از موفقیت هایی که بدست آورده ای شاد باش و از تک تک آن ها لذت ببر.

۲- به توانایی هایت فکر کن

از تکنیکی مانند تحلیل سوات (SWOT ANALYSIS) استفاده کن تا ببینی چه کسی هستی و جایگاهت کجاست! به لیست دستاوردهایت در گذشته نگاه کن و به امروزت فکر کن، دوستانت نقاط ضعف و قوتت را چه چیزهایی می دانند؟! پس از همین جا تهدیدها و فرصت های پیش رویت را بشناس و حرکت کن!

هنگامی که به تواناییهایت فکر می کنی شاد باش! فکر کن چه چیزهایی برایت مهم هستند و به کجا می خواهی بروی! ببین می خواهی با عمرت چه کار کنی!

هدف گذاری و تلاش برای رسیدن به اهدافت نقشی اساسی در این تصمیم گیری ها دارد و اعتماد به نفس واقعی از همین کار ناشی می‌شود. هدف گذاری یعنی فرآیندی که طی آن اهدافت را تعیین می کنی و به ارزیابی شیوه های رسیدن به آن می پردازی. [کتاب : راهنمای نوشتن طرحی برای زندگی در این زمینه می تواند راهگشا باشد]

هدف گذاریت را طبق یافته های تحلیل سوات انجام بده. اهدافی را فرا راهت قرار بده که در راستای تواناییهایت هستند، از ضعف هایت می‌کاهند، فرصت هایت را واقعیت می بخشند و تهدیدهای پیش رویت را کنترل می کنند.

پس از مشخص کردن اهداف اصلیت قدم اول را برای رسیدن به آن مشخص کن! البته اولین گام باید گامی کوچک با شد که بیش از ۱ ساعت وقتت را نخواهد گرفت.

۳- مدیریت ذهن

بیاموز چگونه خودخوری های منفی ای که اعتماد به نفست را نابود می کند را ترک کنی. برای انجام این کار مقاله ی شیوه های مثبت اندیشی و تفکر منطقی(RATIONAL POSITIVE THINKING) را مطالعه کنید.

۴- برای رسیدن به موفقیت مصمم باش

آخرین مرحله ی ایجاد آمادگی برای سفر بستن عهد و پیمانی روشن و قطعی با خودت است که بر اساس آن کاملاً متعهد به انجام این سفر می شوی و تمام نیرویت را برای رسیدن به هدفت به کار می گیری.

اگر در حین انجام کارها شک و دودلی به سراغت آمد تمام افکار و احساساتت را به روی کاغذ بیاور و با آرامش و منطق همه ی آن ها را به چالش بکش. اگر توانستی با بررسی دقیق و عقلانی مشکل را حل کنی که چه بهتر ولی اگر آن ها بر اساس احساس خطرهای دانسته ای هستند اهداف دیگری را نیز در کنار آن قرار بده.

۵- به خودت قول بده و به آن پایبند باش!

در مسئله ی اعتماد به نفس باید اعتدال وجود داشته باشد. در یک طرف افرادی هستند با اعتماد به نفس پایین و طرف دیگر افرادی با اعتماد به نفس بسیار بالا و البته کاذب!

اگر اعتماد به نفست پایین است کسی هستی که ریسک نمی کنی! و اگر اعتماد به نفس کاذب داری بیش از اندازه خطر می کنی و فراتر از امکانات و تواناییهایت پیش می روی و البته حتماً شکست سختی خواهی خورد! مثبت نگری زیاد نیز مانع از تلاش کافی خواهد شد.

میزان اعتماد به نفس باید بر اساس واقعیت ها و توانایی های هرکس باشد. وقتی این میزان متعادل از اعتماد به نفس را داشته باشی به استقبال ریسک های حساب شده می روی و در حد تواناییهایت تلاش می کنی.

بنابراین ببین چقدر اعتماد به نفس داری. تست کوچکی که برای این کار طراحی شده را انجام بده، میزان اعتماد به نفست را مشخص کن و سعی کن آن را با راهکارهای مناسب و ویژه افزایش دهی.

گام دوم: حرکت

از جایی که ایستاده ای حرکت به سمت هدف را به آرامی شروع کن! با انجام کارهای درست و حرکت با گام های کوچک در مسیر موفقیت قرار می گیری و در همان مسیر آرام آرام اعتماد به نفست را شکل می دهی.

دانش مربوط به کاری که انجام می دهی را کسب کن

با نگاه به هدف هایی که در نظر گرفته ای مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به آن را مشخص کن و سپس ببین چگونه می توانی به آن ها برسی. به راه حل های نامطمئن و دانش ناکافی راضی نشو. در پی مهارت، راهکار و برنامه ای باش که تا پایان راه و رسیدن به هدف همراهی ات کند و در نهایت منجر به کسب موفقیتی غرورآمیز برایت شود.

تمرکز بر پایه ها

در شروع کار دست به کارهای پیچیده و سخت نزن و کمال طلب نباش. فقط سعی کن کارهای ساده و کوچک را درست و با موفقیت انجام دهی و لذت ببری.

اهداف کوچک تعیین کن و آن ها را بدست بیاور. با هدف های کوچکی که در قدم اول مشخص شد شروع کن، آماده شو و آن ها را درست و موفقیت آمیز به انجام برسان و از انجام آن ها لذت ببر و از خودت تشکر کن. در این مرحله از انتخاب اهداف چالش بر انگیز پرهیز کن فقط به کسب موفقیت بپرداز و شاد و راضی باش و کم کم کلکسیونی از دستاوردهایت تشکیل بده.

ذهنت را مدیریت کن

در بلندای مثبت اندیشی و غرق در لذت و شادی حاصل از موفقیت هایت و البته با تقویت تصاویر ذهنی ای که در بالا توضیح دادیم در مسیر پیشرفت حرکت کن.

از طرف دیگر سعی کن برای رویارویی با شکست آماده شوی. بپذیر که ممکن است هنگام کسب تجربیات جدید اشتباهی مرتکب شوی. اگر نگاهت به اشتباهات راهی برای کسب تجربه باشد می توانی در روشنایی مثبت اندیشی حرکت کنی. در کل باید به مثل معروف که می‌گوید: اگر تو را نکشد…. مطمئناً قوی ترت می کند پایبند باشیم.

گام سوم: پیش به سوی موفقیت

تا این جا به ایجاد اعتماد به نفس در خودمان پرداختیم. گام دوم را به پایان رسانده ایم و اکنون با دستی پر از موفقیت های گوناگون و احساس شادی حاصل از آن به مرحله ی سوم رسیده ایم. حالا وقت پیشرفت و افزایش تواناییهاست. اهداف را کمی بزرگتر می کنیم و در نتیجه با چالشهای بزرگتری روبرو می شویم. اکنون وقت آن است که مهارت هایمان را گسترش دهیم و برای کارهای بزرگتر آماده شویم.

تعادل خودت را حفظ کن! در اینجاست که اغلب افراد از جاده ی تعادل خارج می شوند و به اعتماد به نفس کاذب دچار می شوند. در ضمن به هوش و استعدادت مغرور نشو!

تست کوتاه مربوط به میزان اعتماد به نفس را انجام بده و به دنبال راهکارهایی برای افزایش آن باش!

افزایش اندک اندک توانایی ها و مهارت ها منجر به افزایش سریع اعتماد به نفس و رسیدن به حد لازم برای بدست آوردن موفقیت ها خواهد شد. هدف گذاری مهم ترین مهارت برای رسیدن به اعتماد به نفس محسوب می شود.
منبع :degaresh

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *