اعتماد به نفس چیست ؟

اعتماد به نفس چیست ؟
اعتماد به نفس یک ارزش یابی کلی درباره ی فضایل وقابلیت ها ی

خودمان ، ارزش های مان وپاسخ های دیگران نسبت به مامی باشد .

اعتماد به نفس مقوله ای است که برای تک تک انسان ها از ارزش واهمیت بسیارزیادی برخوردارمی باشد .زمانی که صحبت ازاسترس وتنش های فراوان به میان می آید، اعتماد به نفس معمولا یکی از خصوصیات افراد حرفه ای وموفق به شمارمی رود. گرچه اعتماد به نفس از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد ، اما مساله ای که مطرح می شود ، این است که چگونه می توان به طورواقعی اعتماد به نفس را ایجاد کرد وآن را زنده نگه داشت ؟

اولین نماد درونی اعتماد به نفس همان رضایت خاطرست از احساس توانایی های مان ونماد درونی آن نیزهمان تبسمی است که برلب داریم .

دکتر سیف می گوید ؛خیلی مشکل است اعتماد به نفس یا خودباوری را تعریف کرد.

اعتماد به نفس خیلی بیشتر از احساس خود درمورد است, اگر به کارهایتان افتخار کنید یا وقتی در آینه نگامی کنید از خودتان خوشتان بیاید , اون هم اعتماد به نفس نیست. خودباوری یا اعتماد به نفس به این ربط دارد که ما چطور در مورد خودمان و ارزشی که داریم قضاوت می کنیم.
ما همیشه متمایلیم که خودمان را دست کم بگیریم, فکر می کنیم آن طوری که به نظر می آئیم درجه اعتماد به نفس ما را مشخص می کند, درحالی که حقیقت امر چیزی دیگر است. این اعتماد به نفس وخودباوری مااست توانایی دیدن خود به عنوان موجودی ارزشمند – که عکس العمل ما را وقتی درآینه نگاه می کنیم مشخص می کند.

رودریک گراهام معتقدست که یکی ازجنبه هایی که می توان ازآن منظر به اعتمادبه نفس نگاه کرد، این است که هرفرد درخلوت وتنهایی ، با خودش چگونه صحبت می کند. به طور تقریبی هرفرد به طور روزانه درحدود 300 تا 400 مرتبه کارهای فردی اش را ارزش یابی می کند.متاسفانه برای بیشتر افراد این ارزیابی ها با آن چه از خودشان انتظار دارند ، فاصله ی بسیار زیادی دارد وبیشتر ارزش یابی ها شکل انتقاد به خود می گیرد.تحقیقات گویای این مطلب هستند که دریک فرد معمولی ، هشتاد درصد ازاین ارزیابی ها جنبه ی منفی دارند وتنها بیست درصد از آن ها مثبت می باشند.

اگریک اشتباه معمولی کرده باشید ، حداقل 45 دقیقه درمورد آن خودتان راسرزنش می کنید ، اگر هم کارتان دراین حد بد نبوده باشد بازهم یک منشی مخصوص پرونده ها ی کارهای اشتباه دارید که درقسمت ذهن مشغول به فعالیت می باشد . دراین مواقع اودست به کارمی شود وفایل های قبلی راچک می کند .

بیشتر ما تبحر خاصی در خوار شمردن خودمان داریم وکمتر قادریم که احساس خوبی درخودمان ایجاد نماییم .

حتی اگر زمانی از راه برسد که خودتان را به خاطر کارخوبی که انجام داده اید مورد تشویق قرار دهید ، بازهم این امر برای مدت زیادی به طول نمی انجامد .ما معمولا عادت کرده ایم که ارزش موفقیت های مان را دست کم بگیریم . البته هرچند ازدرون ، خودمان را انتقاد می کنیم ، اما درعین حال سعی می کنیم که درپیش روی دیگران خودمان را به بهترین نحو جلوه دهیم . معمولا طوری خودمان را نشان میدهیم که دیگران احساس می کنند مادرحدود نود درصد درکارهای مان به صورت مفید وموثر عمل می کنیم ، ودرپیش روی آن ها قبول می کنیم که انجام اشتباه های گاه وبی گاه ، از خصوصیات انسان ها به شمارمی رود. شاید بتوانید دیگران را گول بزنید اما نمی توانید خودتان رافریب دهید.زمانی که شماچیزهایی را که ازخودتان می دانید با چیزی که دیگران در جمع از شما می دانند مقایسه می کنید، درست درآن زمان است که احساس شکست عمیقی به شما دست می دهد.
منبع :psychologyafghan

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *