افزایش تمرکز،مفیدترین روش های افزایش تمرکز را بیاموزید

افزایش تمرکز،مفیدترین روش های افزایش تمرکز را بیاموزید
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی که مطالعه می کنید ، حواستان پرت بشود و کلی حرف و حدیث مختلف بیاد تو ذهنتان و تمرکز حواس خود را از دست دهید!افزایش تمرکز و روش های افزایش تمرکز

از پسر خاله گرفته تا بی بی ناصر الدین شاه ! این جاست که ذهنتان آشفته می شود و می شود گفت که تمرکزتان به هم خورده است.حال پرسش اینجاست که برای افزایش تمرکز در این شرایط چه باید کرد.با دلگرم همراه شوید:

1 – افزایش تمرکز:برای هر جلسه مطالعه تان «هدف مشخص» تعیین كنید. مثلا: «در این یك ساعت پنج صفحه از كتاب فیزیك را می‌خونم و یاد می‌گیرم.» یا: «تا ساعت 10 صبح این سه مساله را حل می‌كنم.» تعیین هدف واقعی و واقع‌بینانه باعث می شود که انگیزه تان افزایش پیدا کنه و افزایش تمرکز حواس داشته باشین .هدف و نیت های بزرگتان رو به قدم‌های كوچكتر و هدف‌های جزیی‌تر تقسیم كنید. سعی كنید همه‌چیز ملموس و «قابل اندازه‌گیری» باشد. نیت کردن در ابتدای خوندن درس هم موثره . – افزایش تمرکز:فراموش نكنید: هنگام مطالعه، جسم شما نباید هیچ فعالیت دیگری به جز «مطالعه كردن» انجام بده؛ حتی کارهای خیلی ساده ! ظرفیت توجه در انسان محدوده. دو كار رو نمی شود با هم به درستی انجام داد. اگر از بین ساده‌ترین کارها هم دو كار با هم انجام بشود، فقط یكی از آنها را می‌توانیم خوب انجام بدهیم. این واقعیت، یكی از محدودیت‌های ذهن ماست. حتی موقعی كه داریم می‌نویسیم، اون لحظه نمی‌توانیم چیز دیگری را خوب بشنویم. – افزایش تمرکز:باید این اراده را به تدریج در خود پرورش دهید كه هنگام مطالعه، صداهای مزاحم را نشنوید و هیچ محركی به غیر از مطلب مورد مطالعه، حواس شما را متوجه خود نكند. شما به این اراده احتیاج دارید و می‌توانید از بین چند محرك كه در اطراف شما هستند، به‌طور ارادی فقط به یك محرك توجه كنید و در آن لحظه متوجه دیگر محرك ها نشویدو به این صورت باعث افزایش تمرکز خود شوید. -افزایش تمرکز: هرچه مطالعه كردن، تست‌زدن و تمامی فعالیت‌های درسی را به دفعات بیشتری انجام بدهیم، تمرکز كردن هنگام انجام اون كارها براتان آسان‌تر می شود. این یك اصله : كارهایی كه خیلی تمرین شدن رو می شود بدون توجه زیاد انجام داد و توجه كمتری برای انجام اون ها نیازه .

خود «گزینه پر كردن» هم یك فعالیت است و به هر حال، قدری از ظرفیت تمرکز را اشغال می‌كند، پس اگه قبلا زیاد انجام شده باشد، سر جلسه آزمون كمتر از این ظرفیت کم می کند . – افزایش تمرکز:در حالت «نشستن» درس بخوانید ، نه در حال راه رفتن و قدم زدن.مگر در دو حالت:

الف) به طور كوتاه و برای ایجاد «تنوع» در حال و هوا و وضعیت جسمی تانب) در صورتی كه از سال‌های قبل به «راه رفتن و درس خواندن» «عادت کرده باشید و «تثبیت شده» یعنی از قبل به این کار عادت داشتن و این طور «راحت‌ترید . »

– افزایش تمرکز:با شكم پر از غذا تمرکز خوبی نخواهید داشت. بعد از غذای سنگین ظهر، خواب‌آلوده و سنگین هستین و وقت مناسبی برای مطالعه و یادگیری نیست. «شكم پر» و «خواب‌آلودگی» دشمنان افزایش تمرکز هستند ! -افزایش تمرکز: با احساس ضعف و گرسنگی نمی‌توان تمرکز خوبی داشت. پرخوری نكنید، اما حتما هر روز از مواد قندی و گلوكزدار، به‌خصوص میوه‌ها، غافل نباشید! از «پراكنده‌خواری» پرهیز كرده، در برنامه غذایی خود از مواد پروتئینی مثل گوشت، تخم‌مرغ، عدس و… استفاده كنید. وجود یك تغذیه مناسب، صحیح و كافی و به اندازه در برنامه روزانه شما سبب افزایش زمان «مطالعه فعال» خواهد شد، یعنی قدرت و توان تمرکز شما را بالا می‌برد و باعث افزایش تمرکز خواهد شد. -افزایش تمرکز: مصرف تمامی داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش، باعث کاهش توجه و تمرکز می شود. فقط و فقط در صورت تجویز پزشكی ، مانعی ندارد.

– افزایش تمرکز:زمان‌های استراحتتان رو طوری برگزار كنید كه بعدا باعث كاهش ظرفیت تمرکزتان نشه. در زمان‌های استراحت، از بحث و گفت‌وگو و پرداختن به كارهای نیمه‌تمام – مثل مطالعه بخشی از یك زمان یا دیدن فیلم سینمایی – خودداری كنید. دیدن یك فیلم سینمایی، فقط به اندازه دو ساعت زمان فیلم از شما وقت نمی‌گیرد، چرا كه بعد از اون دو ساعت هم تصاویر یا فكر و خیال‌های مربوط به اون به ذهن شما بازمی‌گردد و شما را رها نمی‌كند !!!
منبع :delgarm

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *