افسرده شدن با این عارضه ها

افسرده شدن با این عارضه ها
برخی عوامل و عارضه های مختلف می توانند عامل ایجاد افسردگی در افراد شوند که به برخی از آنان در این مطلب اشاره می کنیم.
ابتلا به افسردگی در همه سنین و همه افراد می‌تواند رخ دهد. برخی از افراد اما بیش از دیگران در معرض این بیماری هستند. زنان، کسانی که دوستانی افسرده دارند، آن‌هایی که به بیماری خطرناکی مبتلا هستند، افرادی که کسی را در زندگی‌اشان از دست داده‌اند، کسانی که تجربیات بدی در دوران کودکی‌اشان داشته‌اند و… .

♦ علائم افسردگی را شناسایی کنید
افسردگی علائم مختلفی دارد. عمدتا این علائم ئر علائم جسمی، شناختی، هیجانی و انگیزشی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بخشی از علائمی که در یک فرد افسرده می‌تواند وجود داشته باشد را می‌خوانیم.
– نا آرامی
– احساس بی‌ارزشی
– خواب کم یا خواب زیاد
– نداشتن علاقه برای انجام فعالیت‌های لذت‌بخش
– سردرد
– گرفتگی عضلات و یا ابتلا به مشکلات گوارشی
– کاهش میل جنسی
– گریه‌کردن‌های بدون کنترل و بی‌دلیل
– احساس خستگی
– انزوای اجتماعی
– داشتن دردهای بدنی
– کاهش یا افزایش وزن
– خشمگین شدن
– بی‌تفاوتی
– بزرگ‌کردن اشتباهات گذشته و انتقادهای مداوم از خود
– دل مشغولی به مرگ و احساس مرگ و فکر کردن به خودکشی و….
عارضه‌های افسردگی چطور خود را نشان می‌دهند؟
فرد مبتلا به افسردگی، ممکن است برای گریختن از احساسات و افکار منفی دست به اقداماتی بزند و یا دچار مشکلات و حالت‌های خاصی گردد. اعتیاد به مواد مخدر و الکل، اضطراب، ایجاد مشکل در کار و درس، مشکلات خانوادگی، آسیب رساندن به بدن و … از این دست هستند. علائم و عوارض افسردگی در افراد مختلف به اشکال مختلفی دیده می‌شوند، که این بستگی به نحوه زندگی و شخصیت آن‌ها دارد.
♦ اقداماتی که می‌توانند جلوی افسردگی را بگیرند
راهکارهای مقابله با افسردگی بسیار زیاد هستند. این راهکارها را به طور کلی می‌توان در ایجاد تغییر در زندگی و کمک گرفتم از اجتماع و داشتن افکار مثبت خلاصه کرد. روان‌شناسان و پزشکان راه‌حل‌های گوناگون و متفاوتی را برای دور شدن از احساس افسردگی برشمرده‌اند که در ادامه بخشی از آن می‌آید.
– ورزش کردن یکی از کارهایی است که همه به آن توصیه می‌کنند. ورزش باعث آزادشدن اندروفین می‌گردد که سیستم ایمنی بدن را تقویت و به داشتن خلق و خوی خوب کمک می‌کند.
– نقاشی کنید، بنویسید، ببافید، عکاسی کنید و… . این کارها و هر کار مشابه دیگری که از دستتان برمی‌آید، به این دلیل توصیه می‌شوند که علاوه بر آرام کردن ذهن سبب ایجاد خلاقیت در فرد می‌گردند.
– چهره‌ و ظاهرتان را تغییر دهید. تغییر چهره – کارهایی مانند کوتاه کردن مو، آرایش کردن، لبخند زدن به اشکال مختلف و… – و تغییر ظاهرتان از طریق تغییر و تنوع در پوشش به کسب روحیه شما کمک خواهد کرد.
– ارتباط میان جسم و روح دلیل محکمی برای داشتن تغذیه مناسب و سالم در جهت دوری از افسردگی است. بنابراین به جای شیرینی و چربی، سزیجات و میوه بخورید.
– یکی از دستورات یوگا کشیدن نفس‌های عمیق است. با نفس‌های عمیق روح خود را آرام کنید. به طور کامل هوا را از دهان بیرون دهید و دماغ تو بکشید و تا 4 . نفس خود را نگه داشته و تا 7 بشمارید و سپس آن را با شمارش تا 8 آرام آرام بیرون دهید. این کار را دوبار در روز انجام دهید.
– بنابر تحقیقات، مصرف امگا 3 موجب رفع افسردگی خواهد شد.
– با خودتان مکالمه مثبت برقرار کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب و افکار منفی خواهد شد.
– خوردن سه گیاهِ سنبل الطیب، چای سبز و بابونه می‌تواند به آرامش شما کمک کند. این گیاهان هر کدام اثرات مختلف و البته مشابهی دارند که باید دمنوش آن‌ها را میل کنید.
– طبق گزارش سایت کامن هلت روزانه زمانی را برای قرارگیری در فضای آزاد و نور خورشید اختصاص دهید.
– خود را در اجتماع‌های شاد و در ارتباط با افراد شاد قرار دهید. صحبت کردن و گذراندن وقت با این افراد بسیار موثر است.
– کلسیم، منیزیم و روی بخورید چرا که خلق شما را تثبیت می کنند. کمبود این مواد در بدن موجب عصبایت، تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی و در نهایت افسردگی می شود.
– خوردن نوشیدنی‌های محرکی مانند قهوه و الکل را کنار بگذارید و یا دست کم آن‌ را کاهش دهید.
– در تکنیک رفتاری که برگرفته از نظریات اریک فروم است، قرار گرفتن در کنار طبیعت باعث ایجاد علاقه و انگیزه برای ادامه حیات می‌گردد.
– ایجاد یک هدف هرچند کوچک می‌توان روحیه زندگی ایجاد کند و فرد را از افسردگی برهاند.
– به گفته محققان کاهش وزن می‌تواند افسردگی را از شما دور ‌کند. در بررسی‌های انجام شده در میان آن‌ها که اضافه وزن داشته و به افسردگی نیز مبتلا بودند، پس از گذشت 6ماه از برنامه کاهش وزن، افسردگی آنها به شکل قابل‌توجهی کمتر شد.
منبع :hidoctor

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *