افسردگی شدید (افسردگی بالینی)

افسردگی شدید (افسردگی بالینی)
یک حس مداوم درماندگی و ناامیدی نشان از آن دارد که شما به افسردگی شدید (همچنین با نام افسردگی بالینی) مبتلا هستید.
در افسردگی شدید، کارکردن، مطالعه و لذت بردن از دوستان و فعالیت‌های مفرح، احتمالاً دشوار است. برخی از افراد فقط یک بار در طول زندگی‌شان به افسردگی بالینی مبتلا می‌شوند، درحالیکه این مطلب برای همه صادق نیست.
افسردگی شدید به نظر در برخی از خانواده‌ها از نسلی به نسل دیگر جریان پیدا می‌کند، اما ممکن است برای برخی از افراد بدون سابقه خانوادگی هم رخ دهد.

افسردگی شدید یا بالینی چیست؟
اکثر مردم در برخی از مقاطع زندگی‌شان احساس غم یا اندوه می‌کنند. اما افسردگی بالینی بوسیله یک حالت افسرده در اغلب ساعت‌های شبانه‌روز، مخصوصا در هنگام صبح، و از دست ‌دادن علاقه به روابط و کارهای مفرح معمول مشخص می‌شود، علائمی که حداقل برای دو هفته همه روزه مشاهده شوند. به علاوه، براساس یک دستورالعمل مکتوب برای تشخیص افسردگی شدید، این بیماری ممکن است دارای این علائم باشد:
• خستگی مفرط و یا از دست دادن انرژی تقریباً همه‌روزه
• احساسات پوچی یا عذاب وجدان تقریباً همه‌روزه
• تمرکز ناقص، سردرگمی
• بیخوابی یا بیش‌خوابی (خوابین بیش‌ازحد) تقریباً همه‌روزه
• کاهش‌یافتن شدید علاقه یا توانایی لذت بردن تقریباً از همه تفریحات تقریباً همه‌روزه (با نام آندونیا، این نشانه می‌تواند به طور مشخص توسط اطرافیان بیمار تعیین شود.)
• بیقراری یا پایین آمدن سطح احساسات
• افکار تکرارشونده از مرگ یا خودکشی
• کاهش یا افزایش وزن چشمگیر (تغییر بیش از 5 درصد وزن در ماه)

افراد در معرض ابتلا به افسردگی شدید
طبق اعلام سازمان ملی بهداشت روانی، افسردگی شدید تقریباً در 6 درصد جمعیت بالای 18 سال آمریکا وجود دارد. به طور کلی، بین 20 تا 25 درصد بزرگسالان احتمالاً در حال مقابله با یک دوره از این بیماری در مقاطعی در زندگی خود هستند.
افسردگی شدید کهنسالان، نوجوانان و کودکان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در این جامعه عموماً ناشناخته و درمان‌نشده باقی می‌ماند.

آیا خانم‌ها استعداد بیشتری برای ابتلا به افسردگی شدید دارند؟
تقریباً زنان دوبرابر مردان به افسردگی شدید یا بالینی مبتلا هستند؛ علل بالارفتن ریسک تغییرات احتمالاً هورمونی در سن بلوغ، قاعدگی، بارداری، سقط جنین، و یائسگی هستند.
دیگر عواملی که خطر ابتلا به افسردگی بالینی در خانم‌ها را افزایش می‌دهند، استرس در محیط کار و منزل، ایجاد تعادل میان زندگی و اشتغال، و مراقبت از والدین مسن می‌باشند. بزرگ کردن یک فرزند هم خطر را افزایش خواهد داد.

نشانه‌های افسردگی شدید در مردان
افسردگی در مردان به طور چشمگیری کمتر گزارش‌ می‌شود. مردانی که از افسردگی بالینی رنج می‌برند، به احتمال کمتری به پزشک مراجعه می‌کنند و یا حتی درباره تجربه‌شان با کسی صحبت می‌کنند.
نشانه‌های افسردگی در مردان احتمالاً زودرنجی، عصانیت یا سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل (سوء‌مصرف هم می‌تواند یک علت برای افسردگی باشد تا یک درمان برای آن) می‌باشد. سرپوش گذاشتن روی احساسات می‌تواند به رفتارهای شدید درونی و برونی منجر شود. حتی می‌تواند منجر به عود کردن بیماری، خودکشی و قتل شود.

چه چیز باعث شروع افسردگی می‌شود؟
برخی از آغاز محرک‌ها یا علت‌های شایع افسردگی عمده عبارتند ازک
• غصه از دست دادن یکی از عزیزان به دنبال مرگ، طلاق یا جدایی.
• انزوای اجتماعی یا احساس محرومیت
• تغییرات عمده در زندگی مانند تغییر محل زندگی، فارغ‌التحصیلی، تغییر شغل و بازنشستگی
• تعارضات در روابط شخصی، یا با شخصی دیگر با یکی از افراد بالادستی
• سوءاستفاده جسمی، جنسی یا احساسی

تشخیص افسردگی عمده
یک متخصص بهداشت مثلاً پزشک‌تان یا یک روانپزشک یک ارزیابی جامع انجام می‌دهد. او درباره سابقه بیماری‌های روانی در شما و خانواده‌تان پرس‌وجو خواهد کرد. شما همچنین باید یک تست غربالگری افسردگی را تکمیل کنید.
هیچ آزمایش خون، رادیولوژی یا دیگر آزمایشی که بتوان از آن برای تشخیص افسردگی عمده استفاده کرد وجود ندارد. به هرحال، شاید پزشک شما برای رد کردن احتمال عارضه‌های دیگر که دارای علائمی مشابهی با افسردگی هستند، آزمایش خون را تجویز ‌کند. برای مثال کم‌کاری تیرویئد می‌تواند برخی از علائم مشابه افسردگی را به وجود آورد و مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر والکل، برخی از داروها و سکته نیز می‌توانند دارای علائم مشابهی باشند.

درمان افسردگی عمده
افسردگی عمده یا افسردگی بالینی یک بیماری جدی ولی درمان‌پذیر است. پزشک شما ممکن است توصیه کند که شما از داروهای ضدافسردگی برای کنترل علائم استفاده کنید. او شاید روان‌درمانی یا گفتاردرمانی را پیشنهاد کند، که در آن وضع روحی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد.
گاهی اوقات، برای تأثیرگذاری بیشتر، داروها دیگری به داروهای ضدافسردگی اضافه می‌شوند. برخی از این داروها برای برخی از افراد بهتر کار می‌کنند. شاید لازم باشد پزشک‌تان داروهای مختلف را با دوز‌های متفاوت امتحان کند تا مشخص شود کدام دارو برای شما به بهترین شکل عمل می‌کند.
گزینه‌های درمانی دیگری هم برای افسردگی بالینی وجود دارند، برای مثال درمان با تشنج برقی با نام دیگر ECT یا شوک درمانی که در صورت بی‌تاثیری داروها یا شدت زیاد علائم می‌توان از آنها استفاده کرد.

آیا افسردگی عمده قابل پیشگیری است؟
وقتی دوره‌ای از بیماری افسردگی عمده را تجربه کنید، خطر ابتلای مجدد به این بیماری در شما بالا می‌رود. بهترین راه برای پیشگیری از دوره‌ای دیگر از افسردگی آگاهی یافتن از محرک‌ها یا علل افسردگی عمده، برای جلوگیری از بازگشت این بیماری است. باید در مورد علائم افسردگی عمده اطلاع کسب کرد و در صورت بروز هریک از این علائم با پزشک خود به موقع صحبت کنید.
منبع :ariasalamat

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *