بازی، خلاقیت و یادگیری مستمر

بازی، خلاقیت و یادگیری مستمر
بازی فقط برای بچه ها نیست

ما اغلب در زمان بازی بیشترین احساس سرزندگی و نشاط را داریم،‌ با این وجود در اکثر مواقع کاملا آن را فراموش می کنیم. بازی یک تفنن نیست بلکه یک ضرورت است. بازی به اندازه ای برای سلامت جسم و روان ما مهم است که خواب کافی، تغذیه صحیح و ورزش اهمیت دارد. بازی در یادگیری بهتر،‌ کاهش استرس و ارتباط با دیگران و دنیای اطراف نقش موثری دارد و به ما می آموزد که احساسات و تجربیات منفی خود را به خوبی مدیریت کنیم. هم چنین بازی باعث می شود عملکرد شغلی ما سازنده تر و لذت بخش تر شود.
با وجود اهمیت بازی، بسیاری از ما در مسیر بزرگسالی بازی را متوقف می کنیم و آن را با کار و مسئولیت ها مبادله می کنیم. زمانی هم که اوقات فراغتی پیدا می کنیم به جای مشغول شدن با بازی های ذهنی و خلاقانه ترجیح می دهیم زمان خود را جلوی تلویزیون یا رایانه صرف کنیم.

و بدین ترتیب خود را از مزایای بازی در طول زندگی محروم می کنیم.

مزایای بازی کردن
بازی دریچه ای به سمت یادگیری است. بازی قدرت تجسم ما را افزایش می دهد و به ما کمک می کند مسائل را حل کنیم و با آنها سازگار شویم. مولفه های موجود در بازی (کنجکاوی، استدلال،‌خلاقیت و کشف وشهود) همان مولفه هایی ضروری برای یادگیری هستند.
سهیم کردن دیگران در خنده،‌ شادی و سرگرمی باعث پایداری روابط و تقویت حس اجتماعی بودن می شود. ما در طول بازی ، همدلی ، اعتماد و ظرفیت صمیمیت را ایجاد می کنیم. در واقع بازی به ما مهارت های اجتماعی را می آموزد و یاد می دهد مه چگونه با دیگران همکاری مسالمت آمیزی داشته باشیم.
بازی پادزهری است برای تنهایی، انزوا، اضطراب و افسردگی. زمانی که ما بازی می کنیم گروهی از اندورفین ها در بدن ترشح می شوند که باعث فاصله گرفتن از احساس ترس، ‌درد و کسالت می شوند.
بازی به ما می آموزد که استقامت داشته باشیم. استقامت یک وی‍ژگی ضروری برای موفقیت و سلامتی است، چیزی که ما در حین بازی آن را تمرین می کنیم

بازی در محل کار : کلید سازنده و موفق بودن

بازی یا کار: این کاملا به نگرش ما مربوط می شود.

گروهی از پژوهشگران بر روی نگرش کودکان نسبت به بازی تحقیق انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که برخی از کودکان هرتقریبا هر کاری را که انجام می دهند “بازی” می نامند و برخی دیگر هر کاری را که انجام می دهند “کار” می نامند. بررسی این کودکان در پایان دوره نوجوانی نشان داد که کودکان گروه اول نسبت به گروه دوم در مدرسه موفق تر و شادتر بودند و مهارت های اجتماعی بهتری داشتند.
بسیاری از افراد سخت کار می کنند با این فکر که بالاخره زمانی این پرمشغله بودن به پایان می رسد اما حقیقت این است که هیچ گاه این زمان فرا نمی رسد و این افراد هر روز خسته تر و فرسوده تر می شوند.
شما زمان زیادی را در محل کار خود می گذرانید . بنابراین مهم است که این زمان را چگونه صرف می کنید. موفقیت در کار وابسته به مقدار زمانی نیست که کار می کنید بلکه به کیفیت کار شما بستگی دارد. و کیفیت کار شما تا حد زیادی وابسته به بهزیستی شماست. زمانی که در یک پروژه با مشکلی برخوردید که احساس می کنید به شدت تحت فشار هستید و راه حل دیگری به ذهنتان نمی رسد،‌ شوخی کردن با دوستان، خواندن یک داستان کوتاه طنز و بازی های ذهنی کوتاه می تواند به شما کمک کند با ذهن خلاق تری به کار خود بازگردید.
توصیه های برای داشتن بازی های شاد
از رقابت بپرهیزید. اگرچه رقابت کردن بر جذابیت بازی می افزاید اما تمرکز زیاد روی برنده و بازنده شدن باعث می شود نتوانید جنبه سرگرمی و شادبودن بازی را تجربه کنید.
نگرش برنده – برنده داشته باشید. هدف اصلی شما از بازی کردن ،‌داشتن زمان لذت بخش و مفرح در کنارهم باشد نه برنده و بازنده شدن. در واقع هر دو طرف بازی برنده هستند زیرا هر دو از داشتن زمان لذت بخشی در کنار هم بهره مند شده اند.
گروه بازی تان را گسترش دهید. هر چه تعداد شرکت کنندگان بازی بیشتر باشد ، جنبه رقابتی بازی ضعیف تر و جنبه نشاط آوری آن قوی تر می شود.
بازی اختراع کنید. از خلاقیت خود و دیگران استفاده کنید و بازی هایی را خلق کنید . بازی هایی اختراعی جذاب تر هستند.
بازی را به تمام زندگی تان جریان دهید. سعی کنید تمام موقعیت های زندگی را به بازی تبدیل کنید. حتی موقعیت های دشوار را به منزله بازی بدانید که باید راه برنده شدن را پیدا کنید.
منبع :mindtools

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *