با این علائم مهم می توانید بفهمید مبتلا به افسردگی هستید یا خیر؟

با این علائم مهم می توانید بفهمید مبتلا به افسردگی هستید یا خیر؟

افسردگی یک بیماری روانی‌ست که باعث احساس غم، ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود. اکثر افراد در موقعیت های مختلفی از زندگی عادی خود احساس ناراحتی، افسردگی و غم می‌ کنند، احساس افسرده و غمگین بودن به مشکلات زندگی و از دست دادن علایق یک واکنش طبیعی بدن است. اما زمانی که این احساس بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد افراد را دچار بیماری افسردگی می کند که بر طرز فکر، احساس و رفتار تاثیر منفی می‌گذارد. نکته قابل توجه این است که بسیاری از افراد افسردگی را تنها یک بیماری روحی می شناسند در حالی که روح و جسم انسان کاملا به یکدیگر وابسته هستند و بیماران مبتلا به افسردگی، از درد مزمن یا سایر نشانه های جسمی نیز رنج می برند.

مهم ترین علایم جسمانی افسردگی اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد افسردگی را نوعی بیماری روحی می دانند، در حالی که جسم و روح انسان وابسته به هم هستند در این اختلال جسم نیز همانند ذهن و روان ما می تواند درگیر شود و علائمی را بروز دهد که معمولا برای فرد افسرده بسیار آزاردهنده است بنابراین علایم افسردگی را تنها به روح خلاصه نکنیم.
اختلالات خواب، درد قفسه سینه، خستگی و بی حالی مفرط، دردهای ماهیچه ای و مفصلی، مشکلات گوارشی، سردرد، تغییر اشتها، اضطراب و ناآرامی، مشکلات جنسی و کاهش تحرک و فعالیت از جمله علایم ظاهری یا جسمانی بیماری افسردگی است که در علایم اختلالات خواب، معمولا افراد افسرده سخت به خواب رفتن یا خواب ماندن گزارش می شود ولی برای برخی دیگر پرخوابی آزاردهنده است.

درد سینه ناشی از بیماری افسردگی

درد قفسه سینه می تواند علامتی از مشکلات قلبی، ریوی، گوارشی و غیره باشد. لازم است با پزشک معالج در خصوص علل احتمالی این نوع درد مشورت شود. بنابراین در صورتی که علل رایج و خطرناک این نوع درد در فرد بررسی شود و علت جسمانی برای آن یافت نشود می توان نتیجه گیری کرد که این نوع درد می تواند ریشه عصبی و خصوصا افسردگی داشته باشد.

اگر خستگی فردی با وجود استراحت و خواب کافی رفع نشود و انرژی برای انجام کارهای روزمره نداشته باشند احتمالا به افسردگی مبتلا شده اند. براساس مطالعات افراد افسرده چهار برابر بیشتر از افراد سالم احتمال خستگی های غیرقابل توجیه دارند و در مقابل افراد با خستگی و بی حالی سه برابر بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند.

پیشرفت سه برابر دردهای مداوم در افراد افسرده

خانبابایی در خصوص دردهای ماهیچه ای و مفصلی ناشی از افسردگی نیز افزود: احساس درد و افسردگی به هم مرتبط هستند. در واقع زندگی با درد مکرر می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد و افسردگی به خودی خود ممکن است حس درد را به وجود آورد؛ چرا که هر دو این شرایط بر ناقلین شیمیایی در مغز مؤثر هستند. احتمال پیشرفت دردهای مداوم در افراد افسرده سه برابر بیشتر است.

علایم گوارشی افسردگی

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در مشکلات گوارشی، دردهای معده و تغییرات در اشتها می‎تواند علل مختلفی از قبیل زخم روده، برگشت غذا به مری، سنگ صفرا، مشکلات رژیمی، ورزش نکردن یا استرس داشته باشد. اما می‎تواند علایمی برای افسردگی نیز باشد. وقتی مردم افسرده هستند گاهی دچار مشکلات گوارشی مانند تهوع و یبوست می‎شوند. بخشی از آن به این دلیل است که روده، همانند مغز دارای گیرنده‎های سرتونین و نوراپی نفرین است در مجموع نگرانی،‌ اضطراب و استرس می‎توانند منجر به مشکلات روده‎ای شود افزایش یا کمبود اشتها در افراد افسرده نیز می‎تواند منجر به کندی عملکرد روده‎ها و نهایتاً باعث مشکلات شکمی شود.

افزایش سه برابری ابتلا به سردرد های میگرنی در افراد افسرده

بنابراظهارات وی، افراد افسرده اغلب از سردرد گله مند هستند. در مطالعه ای محققان دریافتند با افسردگی شدید 3 برابر احتمال میگرن بالا می رود و افراد مبتلا به میگرن، 5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

خانبابایی گفت: برخی مبتلایان به افسردگی اشتهایی برای غذاخوردن ندارند و در مقابل برخی دیگر نمی توانند از خوردن دست بکشند و غذا خوردن احساس تنش و ناکامی را در آنها کاهش می دهد. افسردگی با اختلالاتی نظیر بولیمیا، آنورکسیا و بیش خواری مرتبط است و این ارتباط در زنان به شکل قوی تری خود را نشان می دهد. با این وجود وزن بیماران نیز ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند.

زودخشمی و بی قراری از دیگر علایم افسردگی

این کارشناس تغذیه زودخشمی و بی قراری را از دیگر علایم ظاهری افسردگی دانست و گفت: زودخشمی و بی قراری احتمالا به دلیل مشکلات خواب یا دیگر مسائل مربوط به افسردگی به وجود می آید. افسردگی گرایش فرد را به مشروبات الکلی یا سوء مصرف مواد بالا برده و تحریک پذیری و ناآرامی را در افراد دامن می زند.

تاثیر منفی افسردگی در رابطه جنسی

وی همچنین در خصوص تاثیر افسردگی در رابطه جنسی نیز تاکید کرد: در افراد افسرده معمولا تمایل به برقراری رابطه جنسی کاهش می یابد. افسردگی های شدید خصوصا روی عمل جنسی فرد تاثیر منفی می گذارد، البته مصرف برخی داروهای ضد افسردگی نیز می توانند عملکرد جنسی فرد را تحت تأثیر قرار داده و آن را با مشکل مواجه سازند.

تاثیر مثبت ورزش و فعالیت های فیزیکی بر کاهش افسردگی

دکتر خانبابایی در پایان خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می دهند داشتن برنامه جسمانی منظم نه تنها اندام را متناسب تر می سازد بلکه ناقلین شیمیایی را در مغز آزاد می کند که احساس نشاط ایجاد کرده و حساسیت به درد را کاهش می دهند. هر چند ورزش افسردگی را درمان نمی کند اما با گذر زمان می تواند به فروکش کردن علایم آن کمک کند. افرادی که از افسردگی رنج می برند انگیزه و انرژی کافی برای انجام ورزش و فعالیت ندارند این در حالی است که ورزش می تواند انرژی بدن افزایش، احساس خستگی و رخوت را کاهش دهد و خواب افراد را با کیفیت کند.

منبع :شفقنا زندگی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *