با ورزش، مغزتان را پرورش دهید

با ورزش، مغزتان را پرورش دهید
ورزش، نه تنها برای قلب و وزنتان مفید است بلکه می‌تواند شما را باهوش‌تر کند تا کارهایتان را بهتر انجام دهید.

همه‌ی مردم این روزها با استفاده از مغزشان ورزش می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که ورزش می‌تواند به نفع مغزتان نیز باشد و آن را پرورش دهد؟

جان جی ریتی، پزشک و استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده‌ی کتاب “راهنمای کاربران مغز” می‌گوید: من می‌خواهم بگویم که ورزش مانند مصرف کمی‌پروزاک یا ریتالین، درست در زمان مناسب است. ورزش در واقع، برای مغز است نه بدن! ورزش روی اخلاق، نشاط، هوشیاری و احساس خوب داشتن تاثیر می‌گذارد.

استفان سی پاتنم، دارای مدرک MED، برای مبارزه با علائم ADHDبزرگسالان (اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه) بطور جدی قایقرانی می‌کرد. سپس کتابی با عنوان “ریتالین طبیعت برای ماراتون ذهن” در مورد تاثیرات ورزش بر اختلالات مزاحم مغز مانند ADHDــ یک بیماری عصبی/رفتاری که منجر به بیش فعالی و عدم توانایی در تمرکز بر روی کارها می‌شود ــ نوشت.

پاتنم به مطالعاتی استناد می‌کند که در آن کودکان قبل از رفتن به کلاس بمدت ۱۵ تا ۴۵ دقیقه در اطراف دویده بودند و وقتی به کلاس آمدند میزان رفتارهای هیجانی و اضطرابی آنها، نصف شده بود. مانند اکثر ورزش‌ها، این اثرات نسبتا پایدار بودند و کودکان تا ۲ الی ۴ ساعت بعد از ورزش، رفتار آرامی داشتند.

پاتنم همچنین به بعضی از تحقیقات اولیه بر روی حیوانات اشاره می‌کند که نشان می‌دهد ورزش می‌تواند باعث رشد سلول‌های بنیادی جدید، طراوت مغز و سایر اعضای بدن شود. به گفته‌ی ریتی، ورزش فاکتورهای رشد عصب را نیز تحریک می‌کند. او می‌گوید: من به آن، معجزه‌ی رشد مغز می‌گویم.

ورزش چگونه مغز را پرورش می‌دهد؟

کریستین اندرسون،کارشناس ارشد و هماهنگ کننده‌ی سلامتی و تناسب اندام در دانشگاه سان فرانسیسکو توضیح می‌دهد که ورزش، روی بسیاری از قسمت‌های سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و باعث ترشح مواد شیمیایی شادی بخش مانند سروتونین و دوپامین می‌شود و باعث احساس آرامش، شادی و سرخوشی می‌گردد.

به عبارت دیگر اگر نمی‌خواهید منتظر شوید که آن احساسات خوب، بطور تصادفی برایتان پیش بیایند، می‌توانید با ورزش، آنها را ایجاد کنید.

اندرسون می‌گوید: هنگامیکه ورزش می‌کنید، می‌توانید واضح‌تر فکر کنید، کارهایتان را بهتر انجام دهید و روحیه‌ی شما بهتر می‌شود. این علم محض است، سیستم عصبی، عملکرد شما را به میزان بیشتری تحریک می‌کند.

اثرات ورزش بر افسردگی

تقریبا همه در مورد “ملالت از جنگ” شنیده‌اند، اما “ملالت از زندگی” همان افسردگی است. اندرسون می‌گوید: افسردگی بر حافظه و کارایی تاثیر می‌گذارد (بعلاوه روی توانایی از جا برخاستن، لباس پوشیدن و عملکرد). اگر بتوانید فیزیولوژی خود را کنترل کنید، می‌توانید آرام باشید، تمرکز کنید و به یاد بیاورید.

در یک مطالعه که در مجله‌ی پزشکی ورزشی و تناسب اندام در سال ۲۰۰۱ گزارش شده است، ۸۰ زن و مرد جوان داوطلب، در مورد خلق و خو آزمایش شدند و سپس یک ساعت ورزش هوازی انجام دادند. از ۸۰ نفر، ۵۲ نفر قبل از ورزش افسرده بودند. آن گروه، بیشترین سود را از ورزش بردند! کاهش عصبانیت، خستگی و تنش در آن گروه گزارش شد. همچنین آنها بعد از تمرین، احساس قدرت بیشتری می‌کردند.

یک مطالعه‌ی معروف در دانشگاه دوک انجام شد و شامل ۱۵۰ شخص ۵۰ ساله و بالاتر بود که مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده بودند. آنها به ۳ گروه تقسیم شدند و برای درمان، بمدت ۴ ماه به آنها ورزش، داروی ضدافسردگیzoloftیا ترکیبی از این دو تجویز شد.

در پایان این ۴ ماه، هر سه گروه بهتر شدند. اما محققان، آزمایش را ادامه دادند. آنها ۶ ماه دیگر دوباره بررسی انجام دادند و متوجه شدند گروهی که ورزش می‌کردند، نسبت به گروه‌های دارویی یا ترکیبی، بطور قابل توجهی افسردگی‌شان کمتر عود کرد.

در واقع، دانشمندان احساس کردند که تجویز قرص Zoloftهمراه با ورزش، اثرات ورزش را تضعیف کرده و گفته می‌شود که این گروه ترکیبی، ممکن است ترجیح بدهند که خودشان برای بهبودشان تلاش کنند، بجای اینکه مجبور باشند قرص مصرف کنند.

این بدان معنی نیست که محققان می‌گویند ورزش، درمانی برای هر نوع افسردگی است. ادامه‌ی مطالعه نشان داد که انگیزه بسیار مهم است و زمانی که افسرده باشید، داشتن انگیزه مشکل می‌شود. همچنین بنظر می‌رسد که ورزش روی اختلال دو قطبی موثر نیست. از سوی دیگر، گاهی اوقات اختلالات اضطرابی، سریع‌تر نسبت به ورزش پاسخ می‌دهند.

اگر می‌خواهید، برای پرورش مغزتان، ورزش را امتحان کنید!

حتی ورزش بمدت کم، می‌تواند تا چند ساعت اضطراب را کاهش دهد. اگر ورزش بیش از حد شدید باشد، ممکن است احساس خوب با کمی‌ تاخیر زمانی ایجاد شود. بنابراین ورزش به شدت کم تا متوسط، برای پرورش مغز توصیه می‌شود.

ریتی برای پرورش مغز، روزانه ۸ تا ۱۲ دقیقه ورزش که باعث تعریق و افزایش تنفس و ضربان قلب شود (۶۰ درصد از حداکثر ضربان قلب) را توصیه می‌کند.

اندرسون می‌گوید که حداقل باید ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط مانند قدم زدن، پیاده روی یا شنا را سه بار در هفته انجام دهید. نیم ساعت تا یک ساعت ورزش، ۴ تا ۵ بار در هفته بهتر خواهد بود. برای کسانی که می‌خواهند بسیار فعال باشند، ۹۰ دقیقه ورزش به مدت ۵ تا ۶ بار در هفته مناسب است.

اندرسون برای این منظور، بجای یک جلسه‌ی تمرینی سنگین، دوجلسه‌ی تمرین در روز راتوصیه می‌کند. او می‌گوید: ۲۰ دقیقه شنا در صبح و پیاده روی در شب. ممکن است بلافاصله بعد از تمرین سخت و شدید، سرحال و هوشیار نباشید. تمرین بیش از حد می‌تواند باعث تولید آنزیم‌هایی شود که باعث خستگی می‌شوند و این مسئله مانع هوشیاری می‌گردد.

اندرسون می‌گوید نوع ورزشی که شما انتخاب می‌کنید به شخصیت‌تان بستگی دارد. ممکن است برعکس آن چیزی باشد که انتظار دارید. او می‌گوید: اگر یک مرد ۳۲ ساله هستید که ۷۰ ساعت در هفته کار می‌کند، دوبار در آخر هفته فوتبال بازی کنید و هر روز آهسته بدوید.

شاید لازم باشد برای افزایش ذکاوت و هوش ذهنی‌تان، کمی‌ هم یوگا انجام دهید. مدیتیشن می‌تواند مکمل خوبی برای ورزش باشد. کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. این مسئله بسیار مهم است.

ریتی می‌گوید: شما می‌خواهید مغزتان را برای یادگیری آماده کنید.برای این منظور، باید تمام مواد شیمیایی در مغزتان بجا و به اندازه باشد.
منبع :healthmag

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *