بخور و نخورهای گرم‌ مزاج‌ها

بخور و نخورهای گرم‌ مزاج‌ها
از دیدگاه طب سنتی افراد با مزاج گرم برون‌گرا و اجتماعی هستند اما در مصرف برخی غذا‌ها مثل ماکارونی و فست‌فود باید پرهیز داشته باشند.

در طب سنتی و در گروه افراد با مزاج گرم دو نوع تقسیم بندی وجود دارد. گروهی از افراد دارای طبع گرم و تر هستند که در گروه طبع بهاری یا دموی قرار می‌گیرند و گروهی مزاج گرم و خشک دارند که به گروه صفرا مزاج ها مشهورند.

مزاج دموی یا گرم و تر

افراد با مزاج گرم و تر یا دموی دارای حجم خون بالایی هستند اشتهای زیادی برای غذاخوردن دارند به همین دلیل معمولاً دارای اضافه وزن و چاقی هستند و رنگ چهره آنها متمایل به قرمز است.

این افراد از نظر شخصیتی،روحیه‌ای مهربان و برون گرا دارند و بسیار اجتماعی‌ هستند و چون مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند باید از غذاهایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون خود استفاده کنند.

اما افرادی که دارای مزاج گرم و تر یا دموی هستند بهتر است غذاهای نشاسته ای کمتر بخورند مصرف فست‌فود و سرخ کردنی،تند و پرادویه برایشان خوب نیست.
مصرف خاکشیر،تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زرد آلو، هلو، انجیر مناسب است اما مصرف آب یخ، نوشابه،تخم مرغ ،بادنجان، نوشیدنی همراه با غذا، ترشی، سرکه، سیر و چای را کم کنند.

صفرا مزاج‌ یا گرم و خشک

این افراد لاغر اندام هستند و رنگ چهره‌شان سفید است.این افراد دچار دهانی خشک هستند کم خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به طوری که مصرف لواشک و سرکه و غذاهای سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.

این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند.همچنین غذاهای پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.

میوه هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زرد آلو، هلو،سیب،گلابی و خیار برای آنها مفید است و مصرف هویج ،کاهو، کدو،اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می شود.

منبع: فارس

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *