بهترین روش برای افزایش تمرکز چیست؟

بهترین روش برای افزایش تمرکز چیست؟

ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش تمرکز روی کاری که انجام می‌دهید

تمرکز کن موفق می‌شوی

لحظه نما:اگر به زندگی افراد موفق دنیا نگاهی بیاندازید می‌بینید که تمرکز در زندگی این افراد نقش مهمی داشته است. این مطلب به شما کمک می‌کند تا از این پس با تمرکز بیشتری کارهای‌تان را انجام دهید.

می خواهید در سال جدید اهداف تازه را با موفقیت پیش ببرید؟ پس لازم است که روی آنها تمرکز کنید. البته گاهی اوقات متمرکز شدن روی کار و اهداف به این سادگی‌ها هم نیست اما همین روزهای ابتدای سال جدید فرصت مناسبی است تا با کمی تغییر در سبک زندگی و عادت‌های سابق، روش‌هایی برای افزایش تمرکز به کار ببرید تا پله‌های موفقیت را با سرعت بیشتری طی کنید.

روش‌هایی برای افزایش تمرکز

برای اینکه در زندگی به فردی موفق تبدیل شوید، یک توصیه این است که تمرکزتان را افزایش دهید. برای افزایش قدرت تمرکز روش‌های مختلفی وجود دارد. افزایش تمرکز بدین معناست که به سادگی روی انجام کاری متمرکز شوید و از حواس‌پرتی و کم شدن حافظه دور بمانید. اگر تمرکز کردن برای شما کار دشواری است، در این صورت نمی‌توانید به راحتی اطلاعات جدید را به خاطر بسپارید یا داده‌های قبلی را ساده به یاد نمی‌آورید. اگر دچار چنین مشکلاتی هستید نگران نباشید در اینجا چند نکته وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید در درجه اول توانایی طبیعی مغزتان برای تمرکز را افزایش دهید. به عبارت دیگر دقت و توجه شما بیشتر می‌شود. علاوه بر این می‌توانید به کمک توصیه‌های دیگری شرایط محیطی را برای افزایش تمرکز تنظیم کنید. دانستن این نکات به دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد شاغل کمک می‌کند تا در کارها و فعالیت‌های‌شان موفق‌تر شوند. حتی وقتی می‌خواهید تفریح کنید و اوقات خوشی را بگذرانید به کمک این نکات زمان لذت‌بخش‌تری را سپری می‌کنید.

گاهی اوقات آدامس جویدن ضمن انجام کاری تمرکز شما را افزایش می‌دهد. فقط به توصیه دندانپزشکان دقت داشته باشید و سراغ آدامس‌های بدون شکر بروید.

افزایش قدرت مغز

لحظه نما:برای بالا بردن توانایی تمرکز باید کمی وقت بگذارید و تلاش کنید. در این صورت تغییر قابل ملاحظه‌ای را مشاهده می‌کنید. در واقع زمانی که مهارت تازه‌ای را می‌آموزید، اطلاعات را به خاطر می‌سپارید یا عادت خوبی را تقویت می‌کنید. قدرت تمرکز مغز شما تغییر می‌کند. تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد توانایی مغز شما برای تمرکز مؤثر قابل رشد و ارتقاست و با تمرینات مناسب می‌توانید به این هدف برسید. البته باید بدانید که تغییرات یک شبه اتفاق نمی‌افتند، باید روی آن به‌طور مداوم و منظم کار کنید و بدین ترتیب عملکرد مغزتان را به طور قابل توجهی بهبود ببخشید. شاید سؤال‌تان این باشد که برای بهبود تمرکز باید از کجا شروع کنید؟ بهتر است این عادت‌ها را هر روز به برنامه زندگی‌تان راه دهید تا تغییرات را خیلی زود احساس کنید.

جایی فقط برای مطالعه

مغز شما عاشق داشتن برنامه منظم است پس اگر می خواهید ذهن تان تمرکز بیشتری داشته باشد. جای مخصوصی را فقط برای مطالعه در نظر بگیرید. به طور مثال میزی را در اتاق فقط به مطالعه اختصاص دهید اما نکته مهم اینجاست که باید این مکان را فقط برای مطالعه مورد استفاده قرار دهید. یکی از بدترین عادت ها مطالعه در رختخواب است، در این صورت تمرکز شما به حداقل می رسد دلیلش این است که بدن شما عادت کرده که هر وقت زمان خواب شد به رختخواب برود، بنابراین شاید بعد از چند صفحه مطالعه خواب تان بگیرد.

دوری از تکنولوژی

لحظه نما:بعضی وقت ها برای افزایش تمرکز لازم است که از تکنولوژی فاصله بگیرید. زندگی ماشینی امروز نقاط بی شماری برای به هم ریختگی اعصاب و کاهش تمرکز بر جای گذاشته است. پس وقتی به تمرکز نیاز دارید زنگ تلفن همراهتان را قطع کنید، تلویزیون را خاموش کنید، از کامپیوتر فاصله بگیرید. یا صدای بلند رادیو را کاهش دهید. البته در این مورد استثنایی هم وجود دارد. نتایج برخی از مطالعات ثابت می کند گوش دادن به موزیک بدون کلام و ملایم به بهبود تمرکز شما کمک می کند. بر این اساس وقتی در محیطی پر ازدحام هستید و به تمرکز نیاز دارید. کافی است هدفون را داخل گوش تان قرار دهید و به موسیقی مناسبی گوش دهید در زمان هایی که ذهن شما پریشان و آشفته است هم این تکنیک جواب می دهد.

مدیتیشن برای بهبود تمرکز

مطالعات بی شماری نشان می دهد انجام روزانه حداقل 20 دقیقه تمرینات مدیتیشن تمرکز شما را افزایش می دهد. تمرکز بر تنفس، تمرین مدیتیشن مناسبی است که قدرت تفکر و تمرکز را تقویت می کند. در ابتدا سعی کنید روزانه به مدت 10 دقیقه قبل از خواب این تمرینات را انجام دهید. وقتی به طور مرتب بر روی تنفس تان متمرکز می شوید، قدرت تمرکز شما به تدریج افزایش می یابد.

مصرف ویتامین و مکمل ها

مکمل های زیادی وجود دارند که گفته می شود به تقویت حافظه و بهبود تمرکز کمک می کنند. اگر تغذیه مناسبی ندارید مصرف مولتی ویتامین ها هم می تواند کمبودهای بدن شما را جبران کند تا بدین ترتیب عملکرد مغزتان کم نشود. چون کمبود ویتامین می تواند به مغز آسیب برساند. علاوه بر این مصرف مکمل های ویتامین ث و کپسول های روغن ماهی هم برای سلامت مغز مفید است.

البته نکته مهم اینجاست که همیشه باید قبل از مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید. این را هم بدانید که داشتن رژیم غذایی کامل و سرشار از میوه و سبزیجات تازه، مغز شما را فعال و قدرتمند نگه می دارد. مصرف خشکبار و ویتامین E هم در تقویت حافظه و تمرکز تاثیر دارد.

بازی های مفید

نتایج بررسی های پژوهشگران نشان می دهد که یادگیری مهارت های ویژه و خاص مغز شما را تقویت می کند. علاوه بر این بازی هایی که به تمرکز و فعالیت فکری نیاز دارند توانایی تمرکز ذهن شما را بالا می برند این روزها بازی های فکری در قالب پازل، جدول، معماهای فکری، سودوکو و… در دسترس شما قرار دارند که می توانید بیشتر آنها را روی دستگاه رایانه یا گوشی تلفن همراه نصب کندی و در موقعیت های مختلف این بازی ها را برای سرگرمی و تقویت حافظه به کار ببرید.

تغذیه سالم

مغز شما برای داشتن فعالیت بهتر و تمرکز بیشتر به مواد غذایی مناسب نیاز دارد. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی مناسب به تنظیم قند خون کمک می کند. تنظیم قند خون از این جهت اهمیت دارد که مغز از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کند. بنابراین لازم است که مواد غذایی مناسب مانند مغز خشکبار، هیدرات های کربن پیچیده و قندهای سالم مانند قند موجود در میوه ها را در رژیم غذایی تان داشته باشید.

چراغی یا نور سبز

رنگ قرمز برای افزایش تمرکز شما کارایی نداشت؟ در این صورت سبز را امتحان کنید. مطالعات متعدد نشان می دهد که نور سبز تمرکز را بهبود می بخشد بنابراین سعی کنید یک چراغ کوچک سبز رنگ در کنار میز مطالعه تان داشته باشید. این راه را امتحان کنید و در صورتی که سبب پیشرفت شما شد، آن را ادامه دهید.

استفاده از رنگ قرمز

شاید برایتان عجیب باشد از استفاده از رنگ قرمز در افزایش تمرکز شما نقش زیادی دارد. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه انگلیسی کلمبیا نشان می دهد که رنگ قرمز بر فعالیت مغز تاثیرگذار است. این محققان به این نتیجه رسیده اند که رنگ قرمز سبب بهبود تمرکز به حافظه می شود در حالی که رنگ آبی خلاقیت را تقویت می کند. البته برای افزایش تمرکز لازم نیست که مقدار زیادی رنگ قرمز در اطراف تان وجود داشته باشد. نتایج بررسی ها حاکی از این است که شما با کمک مقدار کمی رنگ قرمز تاثیرات شگرفی را مشاهده می کنید. بدین منظور چند پیشنهاد برایتان داریم:

– یک تکه کاغذ قرمز را روی میز کارتان قرار دهید.

– یک وسیله ی قرمز مانند خودکار – کتاب – دفترچه و… را روی میز کارتان داشته باشید.

– در کمد لباس هایتان یک یا چند دست لباس قرمز مانند تی شرت، روسری یا دستمال گردن قرار دهید.

– صفحه نمایش کامپیوتر یا تم موبایل تان را قرمز کنید.

– هیچ وقت متوجه نمی شوید که رنگ آبی اتاق تا چه حد می تواند تمرکز شما را کاهش دهد اما به کمک این ترفند می توانید تعادل را در اتاق تان برقرار سازید فقط به یک جسم قرمز فکر کنید.

خواب کافی
لحظه نما:وقتی در طول شبانه روز به اندازه کافی نمی خوابید، از لحاظ ذهنی نمی توانید تمرکز خوبی داشته باشید. اگر فکر می کنید که اسباب خواب شما راحت نیست یا اتاق خواب مناسبی ندارید، برای داشتن خواب بهتر تدبیری بیندیشید در ساعت های پایانی روز نوشیدنی کافئین دار ننوشید، قبل از خواب به موسیقی آرامبخش گوش دهید و رنگ اتاق خواب و ملحفه ها را تغییر دهید تا شب ها خواب آرام و آسوده ای داشته باشید
منبع: مجله خبری لحظه نما

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *