بیماری التهاب کلیه‌ها

بیماری Nephritis به التهاب کلیه‌ها اطلاق می‌شود. التهاب کلیه‌ها بیماری حادی است و می‌تواند حاد یا مزمن باشد. مترادف التهاب کلیه‌ها بیماری برایت است، زیرا برایت (1858- 1789) نمونه‌هایی از بیماری‌های مختلف بسیاری را توصیف کرد که می‌تواند تحت این عنوان قرار بگیرد.

 بیماری التهاب کلیه‌ها   غالباً در طول بچگی و نوجوانی حمله می‌کند. التهاب کلیه‌ها می‌تواند به شکل پیشرونده‌ای بدتر شده و اگر به درستی در مراحل اولیه درمان نشود منجر به مرگ می‌شود.  بیماری  التهاب کلیه‌ها  ممکن است به مرحلۀ مزمنی وارد شود که بیمار بهتر شده اما خیلی خوب نمی‌شود.

دلایل بروز التهاب کلیه‌ها

التهاب کلیه‌ها معمولاً به دنبال برخی عفونت‌های استرپتوکوکی در گلو یا حملۀ مخملک یا تب روماتیسمی به وجود می‌آید. با این حال، دلایل مهم بروز التهاب کلیه‌ها در بدن همان دلایل سایر بیماری‌های کلیوی یعنی عادت‌های نادرست تغذیه‌ای، نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی، درمان‌های پزشکی برای رفع بیماری‌های قبلی، استفادۀ مداوم از تمامی انواع عوامل شیمیایی برای درمان سوءهاضمه و سایر اختلالات معده‌ای و استفادۀ بیش از حد از آسپرین‌ها و سایر مسکن‌هاست.

کمبود مواد مغذی می‌تواند همچنین منجر به التهاب کلیه‌ها شود.  بیماری التهاب کلیه‌ها   در بسیاری از گونه‌های حیوانات بر اثر کمبود ویتامین B و کولین به وجود می‌آید. حیواناتی که بدنشان فاقد اسیدهای چرب ضروری و منیزیوم است همچنین دچار التهاب کلیه‌ها می‌شوند. هنگامی که میزان ویتامین B6 و منیزیوم در بدن پایین است، کلیه‌ها توسط کریستال‌های اسید اُگزالیکی که با کلسیم ترکیب شده است صدمه می‌بینند. التهاب کلیه‌ها همچنین زمانی رخ می‌دهد که میزان ویتامین E در بدن پایین است.

درمان بیماری التهاب کلیه‌ها 

امن‌ترین درمان برای رفع التهاب حاد کلیه‌ها روزه گرفتن است. از طریق روزه گرفتن، مواد سمی و ناپاکی‌های موجود در بدن که باعث ایجاد بیماری‌های التهابی کلیه‌ها می‌شوند به سرعت از بین می‌روند. بیمار مبتلا به التهاب کلیه‌ها باید تا زمانی که علائم حاد بیماری کاهش پیدا می‌کند برای 7 تا 10 روز از روزۀ آب میوه استفاده کند. غالباً عصاره‌های سبزیجاتی همچون کرفس و خیار را باید در طول این دوره مصرف کرد. تنقیه با آب گرم را باید هر روز به هنگام روزه گرفتن برای تمیز کردن روده‌ها از مواد سمی انجام داد.

در کتاب راهنمای کامل درمانهای طبیعی از انتشارات تجسم خلاق آمده است بعد از روزۀ آب میوه، بیمار می‌تواند از رژیم غذایی تماماً میوه برای 4 تا 5 روز استفاده کند. میوه‌های آبداری همچون سیب، انگور، پرتغال، هلو و آناناس را باید در طول این دوره در فواصل 5 ساعته مصرف کرد. بعد از رژیم غذایی تماماً میوه، بیمار می‌تواند از رژیم غذایی میوه‌ها و شیر استفاده کند.

در این رژیم غذایی، شیر ترجیحاً شیر بز خام را می‌توان به رژیم غذایی میوه برای 7 روز دیگر اضافه کرد. بعد از آن، بیمار مبتلا به التهاب کلیه‌ها می‌تواند به تدریج یک رژیم غذایی گیاهی با میزان پروتئین پایین و با تاکید بر مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات خام و پخته شده را شروع کند.

برای رفع التهاب مزمن کلیه‌ها، از یک روزۀ کوتاه مدت با آب میوه‌ها برای 3 روز می‌توان استفاده کرد. از آن پس به بعد، برای 1 هفته یا 10 روز می‌توان از یک رژیم غذایی محدود بهره برد. در این رژیم غذایی، عصارۀ آب پرتغال را می‌توان برای صبحانه مصرف کرد. ناهار می‌تواند از سالاد سبزیجات خام فصلی و شام می‌تواند از 1 یا 2 سبزی بخارپز شده در عصاره‌های خود و چندین آجیل تشکیل شده باشد.

از آن پس به بعد، بیمار مبتلا به التهاب کلیه‌ها می‌تواند از یک رژیم غذایی گیاهی با پروتئین پایین استفاده کند. در ادامه، روزه‌های کوتاه مدت دیگر با آب میوه‌ها که به دنبال آن 1 هفته رژیم غذایی محدود همراه می‌شود را باید در فواصل 2 یا 3 ماهه استفاده کرد تا کلیه نشانه‌های طبیعی شدن را از خود بروز دهد.

بیمار مبتلا به التهاب کلیه‌ها باید از مصرف سبزیجاتی که دارای مقادیر زیادی از اسید اُگزالیک هستند همچون اسفناج و ریواس خودداری کند. شکلات و نوشیدنی‌های الکلی همچنین دارای اسید اُگزالیک هستند و در نتیجه، نباید مصرف شوند.

سیر، مارچوبه، جعفری، شاهی آبی، خیار و کرفس سبزیجات مناسبی برای رفع التهاب کلیه‌هاست. بهترین میوه‌ها میوۀ پاپایا و موز هستند. هر دوی این میوه‌ها دارای اثر درمانی بر روی کلیه‌ها می‌باشند. مقدار کمی شیر ترش و پنیر لور خانگی را می‌توان در این رژیم غذایی وارد کرد. بیمار باید از مصرف تمامی نمک‌ها در رژیم غذایی خود پرهیز کند. از 5 یا 6 وعدۀ غذایی کوچک باید به جای چندین وعدۀ غذایی بزرگ استفاده کرد.

1 لیوان آب هویجی که با 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه ترکیب شده است درمان خانگی موثری برای رفع التهاب کلیه‌هاست. این ترکیب را باید هر روز صبح قبل از صبحانه مصرف کرد.

موز همچنین به دلیل میزان پایین پروتئین و نمک و میزان بالای کربوهیدرات‌ها در رفع التهاب کلیه‌ها موثر و ارزشمند است. برای درمان این بیماری، از رژیم غذایی موز فقط باید برای 3 یا 4 روز و در هر روز 8 تا 9 موز استفاده کرد.

بیمار مبتلا به   التهاب کلیه‌ها   باید سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی را کاملاً از زندگی خود حذف کند. مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن مانع از عملکرد صحیح کلیه‌ها می‌شود. بیمار مبتلا به التهاب کلیه‌ها باید از مصرف قند سفید، نان سفید، کیک‌ها، کلوچه‌ها، دسرها، غلات تصفیه شده، غذاهای چربی‌دار، سنگین یا سرخ شده پرهیز کند. او باید همچنین از مصرف چای، قهوه، تمامی غذاهای گوشتی، چاشنی‌ها، ترشی‌جات و سس‌ها خودداری کند.

بیمار مبتلا به  التهاب کلیه‌ها   باید از حمام نمک فرنگی با آب گرم هر یک روز در میان استفاده کند تا فرایند دفع مواد زائد از طریق پوست تا جای ممکن افزایش پیدا کند.

استفاده از هوای تازه و ورزش‌های بیرون از خانه از مزیت بالایی در رفع تمامی موارد التهاب کلیه‌ها برخوردار است و بیمار مبتلا به التهاب کلیه‌ها تا جایی که امکان دارد باید برای حداقل 3 کیلومتر 1 یا 2 بار در طول روز پیاده‌روی کند. او همچنین نباید هرگز به هنگام انجام هر کاری خود را بیش از حد خسته کند. او باید از قرار دادن خود در موقعیت‌های هیجانی و همچنین بیدار ماندن یا کار کردن تا پاسی از شب خودداری کند.

اگر درمان ذکر شده در بالا به شکل دقیقی انجام شود، بیمار مبتلا به التهاب حاد کلیه‌ها باید بلافاصله در مسیر بهبودی قرار بگیرد. حتی در موارد پیشرفتۀ التهاب مزمن کلیه‌ها، بیمار با استفاده از این درمان بهبود خواهد بخشید.



منتشر شده در
دسته‌بندی شده در طب سنتی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *