بیماری روانی چیست؟

بیماری روانی چیست؟

بیماری روانی چیست؟ما به دلایل مختلف در بعی زمانها شرایط دچار آشفتگی های هیجانی می شویم . گاهی احساس غمگینی می كنیم و زمانی حالت تنش و اضطراب ،خشم و سردر گمی وجود ما را فرا می گیرد كه این حالت ها چندان بطول نمی انجامد . چنین حالاتی در رفتارهای روزمره ما خیلی تكرار می شوند وحتی افرادی هم هستند كه تحت هیچ شرایطی خشمگین نمی شوند. چنین حالات و تغییراتی غیر طبیعی نیست و بعنوان اوقات تلخی ؤعصبانیت و ناراحتی شناخته می شود.

● ویژگیهائی از بیماریهای روانی :
تغیرات غیر طبیعی در تفكر ،عاطفه ،حافظه و قضاوت فرد كه از صحبت كردن و رفتار او شناخته می شود.این تغییرات باعث ناراحتی حاصل از آن باعث اختلال در فعالیتهای روزمره شغلی ،تحصیلی ، فردی و ارتباط با دیگران می شود.
● علائم ونشانه های بیماریهای روانی
بیماریهای روانی با نشانه ها وعلائمی شناخته می شود كه می تواند توسط بیمار بازگو شود یا توسط دیگران مشاهده گردد.
الف) اختلال در عملكرد جسمی
۱) اختلال در خواب بیمار روانی ممكن است دیر بخواب رود،صبح زودتر از زمان دلخواه از خواب بیدار شود و خواب سبك و سطحی داشته باشد. كابوسهای مداوم او را ناراحت كند یا در خواب راه برود ،بسیار پرخواب باشد یا كلا خواب نداشته باشد.
۲ ) اشتها و غذا خوردن :
تند غذا خوردن و گاه بی اشتهایی در بیماران روانی مشاهده می شود. گاه بیمار از غذا خوردن لذت نمی برد . گاه افزایش یا كاهش وزن دارد.
۳) میل جنسی :
تمایلات جنسی ممكن است در بیماریهای كاهش یا افزایش یابد.
ب) اختلال در عملكرد روانی
۱) رفتار :
رفتار بیمار روانی ممكن است باعث ناراحتی خود یا دیگران شود . گاه بسیار خشن و بی قرار است و یاخشونت شدید با دیگران برخورد می كند . لجبازی ، بهانه گیری، عصبانیت، پرتاب كردن اشیاء، شكستن شیشه ها و گاه انزوا ، گوشه گیری و سستی و بی حالی مشاهده می شود.
۲) گفتار و فكر كردن :
گاه بیش از اندازه و سریع صحبت می كند، حاشیه پردازی می كند ، حرفهای غیر ضروری می زند،گاه بسیار كم حرف می شود، یا اصلاًًُُ حرف نمی زند ، گاه افكار غیر منطقی دارد و اعتقادات غلط و اصرار بر آن بر فكر او مستولی می شود، به دیگران شك می‌كند، ار آنها می ترسد. دیگران را دشمن خود می داند وگاه كلام و افكار او كاملا بی ریط و نامفهوم می شود، گاه احساس گناه بی جا دارد و گاه بی مهابا هر موردی را بیان می‌كند .
۳) هیجانات :
گاه غمگین و افسرده و ناتوان و گاه به شكلی غیر معقول شادی و شعف او را در بر می گیرد . گاه شدیداُ مضطرب است و گاه بی مهابا می باشد.
۴) ادراك گاه صداهایی می شنود كه وجود خارجی ندارد. یا چیزها و اشیایی را می بیند كه وجود ندارد .
۵) حافظه :
معمولاُ حافظه مختل می شود، ضعف تمرگز ،كاهش حافظه ، حافظه اشتباه و گاه در بعضی از موارد حافظه افزایش بیمار گونه دارد.
۶) قضاوت :
در برخی بیماریهای روانی شدید قضاوت فرد برای تصمیم گیری درست و منطقی مختل می شود. استدلال فرد مختل شده و تصمیمات اشتباه مرتب تكرار می شود.
ج) اختلال در فعالیتها و سایر كاركرد ها
۱) فعالیتهای فرد :
بی توجهی به فعالیتهای فردی ، نیازهای جسمی و بهداشت فرد ممكن است دیده شود ممكن است مدتها استحمام وغذا خوردن و ….. نیز دچار اشكال شود.
۲) فعالیتهای اجتماعی :
روابط بیمار روانی با خانواده ،دوستان ،همكلاسیها و سایر اطرافیان تغییر پیدا می كند. گاه بسیار افراطی و گاه با انزوا همراه است ، گاه به دیگران توهین می كند فحاشی می كند، آزار می دهد و گاه بی پروا عمل می كند.
۳) فعالیتهای شغلی و تحصیلی :
اشكال در مطالعه كردن ، عدم تمركز و توجه ، اشكال در یادگیری و یادآوری در امتحان، افت تحصیلی ، ناتوانی در فعالیتهای گروهی و كلاسی و یا ناتوانی در شغل و كار از جمله علائم در بیماران روانی است .
باید توجه كرد كه علائم و نشانهای فوق در تمام بیماریهای روانی دیده نمی شوند و بعضی از آنها فقط مختص بیماریهای شدید و جنون می باشند.
● علل بیماریهای روانی :
بیماریهای روانی به دلایل مختلف ایجاد می گردند:
۱) تغییرات مغزی :
هر نوع تغییری كه در ساختار یا كاركرد مغز ایجاد می شود، می تواند باعث بیماری روانی گردد.
تغییرات شیمیایی در سطح عصبی عامل اكثر اختلالات شدید و سایكوزها است. در این گونه مواقع مغز در معاینه معمولی طبیعی است.
ضایعات ساختمانی مغز به دلائل زیر می تواند باعث اختلال روانی شود:
عفونت، ضربه، نرسیدن خون، خونرزیزی ،تومر،مصرف طولانی الكل ، كمبودغذایی، صرع درمان نشده و بیماریهای پیش رونده مغزی.
۲) عوامل ارثی :
فقط در تعدادی از بیماریهای روانی دیده می شود كه افراددیگری هم از فامیل بیمار به همان بیماری مبتلا باشند. بنابر این گفته می شود كه استعداد ابتلاء به بیماری روانی از والدین به كودكان منتقل می شود، اما بروز و ظهور بیماری با عوامل زیادی ارتباط دارد كه ممكن است فرد مستعد مبتلا به بیماری بشود و یا نشود.
۳) تجارب دوران كودكی :
برای رشد سالم یك فرد محبت و عشق متعادل ، راهنمایی مناسب ، تشویق و نظم وانظباط از ضروریات دوران كودكی اوست .
● انواع بیماریهای روانی
بیماریهای روانی انواع مختلف دارند. برخی بسیار شدید و ناتوان كننده و برخی خفیف و غیر قابل تشخیص هستند. با وجود اینكه در كتب معتبر روانپزشكی بیماریهای روانی به ۱۷ طبقه تقسیم شده اندولی بطور كلی بیماریهای روانی به چند دسته تقسیم می شوند.
۱) پسیكوزها ( نوع شدید روانی شامل جنون و…….)
۲) نوروزها ( نوع خفیف بیماریهای روانی شامل اضطراب و…….)
۳) بیماریهای روان تنی
۴) سایر اختلالات ( صرع ـ عقب ماندگی ذهنی ـ اعتیادـ زوال عقل پیری و…….)
● طبقات عمده بیماریهای روانی
▪ اختلالات دوران كودكی و نوجوانی
▪ دلیریوم ـ دمانس و اختلالات فراموشی
▪ اختلالات روانی ناشی از بیماریهای طب عمومی
▪ اختلالات وابسته به مواد
▪ اسیكیزوفرنیا و سایر اختلالات پسیكوتیك
▪ اختلالات خلقی
▪ اختلالات اضطرابی
▪ اختلالات شبه جسمی
▪ اختلالات ساختگی
▪ اختلالات تجزیه ای
▪ اختلالات جنسی
▪ اختلالات خوردن
▪ اختلالات خواب
▪ اختلالات كنترل تكانه
▪ اختلالات انطباقی
▪ اختلالات شخصیت
▪ اختلالات متفرقه
باید توجه كرد كه این بیماریها بسیار متنوع می بشاندو شاید بیش از ۳۰۰ نوع بیماری روانی وجود داشته باشد كه شدت و ضعف متفاوتی دارند. بعضی از آنها آنقدر خفیف می باشند كه حتی خود فرد ، اطرافیان و دیگران متوجه نمی شوند و بعضی از آنها شدیداً ویرانگر می باشد.
در پسیكوزها معمولاً قضاوت فرد مختل می شود. افكار ،اعتقادات نادرست بر روان او مستولی می شود شك و تردید سوء ظن بیمارگونه ترس از آسیب دیگران ،پرخاش ،رفتار خشن ،تحریك فیزیكی و فحاشی دیده می شود. این بیماران معمولاً به بیماری خود واقف نمی باشند.
در نوروزها اضطراب ،ترس ،تنش ،ناراحتی به فرد آسیب می رساند. افسردگی ، ناتوانی ، احساس گناه و……باعث افت كارائی فرد می شود این بیماران معمولاً به بیماری خود واقف می باشند.
در بیماریهای روان تنی بیماریهای جسمی مزمن و مقاوم به درمان با استرسها و فشارهای روانی شروع و دوام می یابند.
منبع :ویستا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *