تأثیر استرس بر پوست شما

تأثیر استرس بر پوست شما
خیلی سالهاست که، استرس با خیلی از مسائل بهداشتی و سلامتی در ارتباط است. برای مثال فشار خون بالا و میگرن ممکن است علائمی باشند که در زندگی ما وجود دارند. اما آیا می‌دانستید که یکی از اولین جاهایی که استرس نشان داده می‌شود، پوست ما می‌باشد؟ پوست بزرگترین عضو ما است. مثل خیلی از مردم، شاید فکر کنید که پوست یک مانع است برای بیرون نگه داشتن تاثیرات منفی و داخل نگه داشتن تاثیرات مثبت. اما پوست یک عضو پر مشغله از ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم با مغز می‌باشد.

علم استرس
هر زمان که ما عصبانی می‌شویم یا احساس سرخوردگی پیدا می‌کنیم، هیپوتالاموس به غده هیپوفیز علامت می‌دهد، این غده یک پیام شیمیایی را به غدد فوق کلیوی می‌فرستد. سپس غده فوق کلیوی کورتیزول- یک هورمون استرس اصلی- را تولید می‌کند. این طریق محور فوق کلیوی- هیپوفیز- هیپوتالاسمی نامیده می‌شود، و اخبار ظرف چند ثانیه در طول آن مخابره می‌شوند. زمانی که کورتیزول وارد سیستم می‌شود، با تمام اعضای بدن ارتباط برقرار می‌کند و به عنوان واکنش به استرس سبب التهاب می‌شود. التهاب اکسیدان‌ها را که باعث تخریب سلول می‌شوند تولید می‌کند. التهاب کوتاه مدت برای مبارزه با بیماری کمک کننده است، اما التهاب مزمن شدیدا به ضرر بدن است و زمینه ساز انواع مختلف بیماری‌ها (از قبیل دیابت، آسم و ورم مفاصل) می‌باشد. اینها چگونه به پوست ربط دارند؟ وقتی که یک روزنه پوست ملتهب می‌شود، ضخیم‌تر و متورم‌تر شده و امکان مسدود شدن آن بیشتر می‌شود. زمانی که کلاژن ملتهب می‌شود، ماتریکس تجزیه شده و منجر به چروک می‌گردد. آکنه، چروک، خشکی و درد با التهاب ظهور پیدا می‌کنند- آنها شاخص‌های آشکار ساز درون بدن هستند.

تاثیر احساسی
اغلب همه ما سعی می‌کنیم از تاثیرات خارجی، مانند، شکلات،گرد و غبار، نور آفتاب، حتی، آب و هوای موثر در حالت پوست خود گله کنیم. اما اغلب علت واقعی بد بودن پوست در یک روز، احساسی می‌باشد. مثلا وقتی به اداره یا سوپرمارکت می‌روید و با دوست خود برخورد می‌کنید، او به محض دیدن شما می‌پرسد چه شده؟

یک معده درد، درونی است، اما یک بیماری است که نمی‌توانید آن را پنهان سازید. در مورد پوست هم به همین طریق است: شما مجبور هستید که نه تنها با چگونگی احساس خود بلکه با چگونگی عکس‌العمل مردم رفتار کنید. زمانی که پوست شروع به بهبود یافتن می‌کند، مردم فورا متوجه می‌شوند و به شما می‌گویند که خیلی خوب به نظر می‌رسید.

آیا درمان در یک شیشه قرار دارد؟
امروزه، درمانهای ضد پیری در داروخانه‌ها و فروشگاههای بزرگ به فراوانی یافت می‌شوند. خانم‌ها حتی در سنین جوانی این محصولات را خریداری می‌کنند، که نشانه‌ای از این است که شما همیشه نگران تأثیرات استرس هستید. حتی سطوحی از استرس زیانبار در نوجوانان گزارش شده است و تأثیر آن روی پوست آنها مشخص است. اخیرا تحقیقی نشان داده است که در زمان امتحانات آکنه در نوجوانان 23 درصد بدتر می‌شود. این افزایش به خاطر میزان بیش از حد سبوم (sebum)،چربی که روزنه‌های پوست را مسدود می‌کند و باعث آکنه می‌شود، نیست بلکه عامل آن التهاب می‌باشد.

چگونه استرس را مهار کنیم؟
اغلب عادات سلامتی ما اولین چیزهایی هستند که زمان استرس ما آنها رابه فراموشی می سپاریم، ممکن است ما ورزش را حذف کنیم، سیگار بکشیم، تنقلات بخوریم، برنامه‌های روزمره مراقبت از پوست خود را از یاد ببریم و از خانواده و دوستان خود کناره‌گیری کنیم. باید شیوه کنترل را یاد بگیریم. و باور کنید یا نه، خیلی از محرک‌های استرس در این مقوله جای دارند. آماده بودن برای زمان‌های استرس و استراحت دادن به خود از اولین قدم‌ها به سوی کنترل استرس می‌باشند. و با کار کردن روی مسائل کوچک شروع کنید- این کار تاثیری مثبت روی مغز دارد و هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد.
* یک هم پیمان پیدا کنید. یک دوست، خویشاوند، روانپزشک و درباره وقایع مربوط به خود صحبت کنید نه اینکه منزوی شوید.

* بر خلاف روال معمول پیش بروید. در آن زمان شاید تمایل داشته باشید ورزش را حذف کنید یا خوراکی‌های بی فایده بخورید، اما همه اینها در آخر منجر به بدتر شدن اوضاع می‌شوند.

* ورزش کنید. پیاده روی به مدت 15 دقیقه در روز سبب افزایش سطح اندورفین و مواد شیمیایی موجود در مغز که بهبود دهنده خلق و خو هستند، می‌شود.

* راهی برای آرام گرفتن و استراحت کردن پیدا کنید. می‌توانید بدن خود را ماساژ دهید، یا یوگا و مدیتیشن را انجام دهید، هر چیزی که تاثیر آرام بخش دارد.

* بخوابید! خواب ضد التهاب می‌باشد، زمان التیام، هنگامی که کورتیزول در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. به اندازه کافی بخوابید تا بتوانید از عهده کارها برآیید.

* آینه بزرگنمایی را دور بیاندازید، این آینه سبب می‌شود که از پوست خود عیب جویی کنید. بدن و ذهن بیشتر از آنچه که فکرش را بکنیم با هم در ارتباط هستند. همه ما این توانایی و لیاقت را داریم که هر روز با گام‌های هر چند کوچک استرس را کمتر کنیم. تغییرات خیلی ساده در شیوه زندگی خود بدهید، و در پی آن صورت شما زودتر از اینکه تصور کنید، نتایج را نشان می‌دهد.

راه حل هایی برای داشتن پوست مناسب (عاری از استرس)
در اینجا سه درمان آورده شده است که تاثیرات مخرب استرس ، در زندگی روزمره را خنثی می‌کنند:
* مرطوب کننده‌ها، خشکی و درد حاصل از استرس را کمتر می‌کنند. از نوع بدون بو و نوعی که موجب آکنه نمی‌شوند استفاده کنید (بنابراین باعث انسداد روزنه‌های پوست نمی‌شوند).

* رتینول، یک مشتق ویتامین A، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و پوست را ضخیم‌تر می‌نماید. آکنه و چروکیدگی‌ها را هدف قرار می‌دهد و در خیلی از داروخانه‌ها یافت می‌شود.

* پدهای اسید گلیکولیک/ اسید سالیسیلیک/ویتامین ث تاثیر ضد التهاب دارند که باعث آرام ساختن پوست می‌شوند، مخصوصا اگر شکافی در پوست شما وجود دارد.
منبع :سیمرغ

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *