تأثیر استرس و کم خوابی بر پوست

تأثیر استرس و کم خوابی بر پوست
بیشتر ماها با بروز حلقه سیاه رنگ دور چشم ها (کبودی دور چشم) بعد از یک شب کم خوابی آشنا هستیم، اما تحقیقات زیادی نشان می دهد که کمبود خواب و داشتن استرس باعث بروز مشکلات وسیعی در پوست می شود.

استرس می تواند:

باعث بدتر شدن مشکلات پوستی شود. برای مثال، استرس می تواند پسوریازیس، آکنه ی روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی: التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت که معمولاً روی گونه ها، بینی و پیشانیبه وجود می آید) و اگزما را بدتر کند. استرس می تواند باعث کهیر و انواع دیگری از راش های پوستی و همچنین شعله ور شدن تبخال ها شود.

در اقداماتی که برای مراقبت از پوست انجام می شوند، وقفه ایجاد کنید. اگر شما استرس داشته باشید امکان دارد میزان مراقبت های پوستی شما کم شود که این قضیه می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی شما و یا تشدید آنها شود.

مشکلات پوستی، خود می توانند استرس زا باشند. برخی از مردم از داشتن مشکلات پوستی خجالت می کشند و این قضیه باعث ایجاد استرس بیشتر برای آنها می شود و این خود مشکل پوستی آنها را تشدید میکند.

کم خوابی و استرس باعث می شوند بدن هورمونی به نام کورتیزول تولید کند. هورمون کورتیزول باعث افزایش قند خون در بدن می شود. افزایش قند خون نیز باعث افزایش وزن و بروز مشکلات قلبی می شود.
تحقیقات جدید ارتباط بین تولید کورتیزول با استرس و کم خوابی و اثرات آن ها را روی پوست نشان می دهد.

تاثیر استرس روی پوست
تاثیر استرس و کم خوابی روی پوست

اثرات کورتیزول بر پوست بدن

-1چین و چروک پوست: افزایش قند خون در اثر کورتیزول، روند پیر شدن پوست را تسریع می کند. این قند اضافی کلاژن موجود در پوست را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به بروز چین و چروک می شود. کلاژن پروتئینی در پوست است که باعث حفظ جوانی آن می شود.
تحقیقات نشان داده است استفاده از مقدار کمی روغن اسطوخودوس می تواند تأثیر زیادی در ایجاد آرامش شما داشته باشد
-2جوش: وقتی که عوامل خارجی روی بدن ما تأثیر می گذارند، ترشح کورتیزول باعث افزایش جوش های بدن می شود.
-3 خشکی پوست: تحقیقات نشان می دهد افزایش قند خون در اثر هورمون کورتیزول سدهای دفاعی پوست را تخریب می کند و باعث خشکی، التهاب و ناراحتی پوست می شود.
چه باید کرد؟

برای کاهش ترشح کورتیزول در اثر کم خوابی و استرس در بدن به توصیه های زیر عمل کنید:
-1 شب ها حداقل 7 ساعت بخوابید.
-2 از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مثل قهوه و نوشابه سیاه خودداری کنید.
-3 مواد غذایی سالم و طبیعی بخورید و مصرف قند و مواد شیرین را کاهش دهید.
همچنین به یاد داشته باشید سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی بعد از فرآیند در بدن، در نهایت به قند تبدیل می شوند. پس در مصرف آنها نیز محتاط باشید.
-4 برای کنترل التهاب در بدن به مقدار کافی چربی امگا 3 را از طریق غذاها و مکمل ها دریافت کنید. برای کاهش التهاب پوست می توانید از موادی مثل گل مینا، گل بابونه و اسید سالیسیلیک استفاده کنید.
-5 در نهایت باید گفت آرام باشید. کمی از وقت خود را در روزانه صرف حفظ آرامش روح و جسم خود کنید، مثل ورزش کردن و …. .
اثر شگفت انگیز عطردرمانی را نادیده نگیرید. تحقیقات نشان داده است استفاده از مقدار کمی روغن اسطوخودوس می تواند تأثیر زیادی در ایجاد آرامش شما داشته باشد.
منبع :نمناک

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *