تاثیر مثبت مراقبه و مدیتیشن بر سلامتی

تاثیر مثبت مراقبه و مدیتیشن بر سلامتی
مراقبه اثرات سودمندی بر سلامتی دارد. دانشمندان به دنبال آن هستند که بدانند چگونه تمرینات مراقبه بطور فیزیکی بر بدن تاثیر می گذارند.در یک مطالعه جدید، شواهدی از تغییرات مولکولی خاص در بدن، پس از یک دوره تمرینات مراقبه به همراه تمرکز حواس(ذهن آگاهی) گزارش شده است .
در این مطالعه دو گروه با هم مقایسه شدند. گروه اول مراقبه کننده های آموزش دیده که یک روز بطور فشرده به تمرین تمرکز حواس پرداختند .

گروه دوم که افراد آموزش ندیده ای بودند که به کارهای غیر مراقبه ای پرداختند.
پس از 8 ساعت تمرین تمرکز حواس، در مراقبه کنندگان طیف وسیعی از تفاوتهای مولکولی و ژنتیکی دیده شد. از جمله تغییراتی در سطوح مکانیزم و ابزارهای تنظیم ژنی و کاهش سطح التهاب ژنی، که این به نوبه خود با بازیابی فیزیکی سریع تر در موقعیت های استرس زا همبستگی دارد.
آنچه موضوع را جالب تر می سازد این است که تغییرات در ژن هایی دیده می شود که هدف داروهای ضد التهابی و ضد درد هستند.
آموزش های مبتنی بر ذهن آگاهی و تمرکز حواس اثرات مفیدی بر اختلالات التهابی دارند و توسط انجمن قلب آمریکا به عنوان یک مداخله پیشگیرانه تایید شده است، یعنی اینکه مکانیزم بیولوژیکی می تواند اثرات درمانی داشته باشد.
نتیجه اینکه تمرینات تمرکز حواس، به تغییرات اپی ژنتیک منجر می شود. بعلاوه چندین ژن کنترل کننده و تغییر دهند DNAتفاوتی بین دو گروه نشان ندادند. یعنی اینکه تمرینات تمرکز حواس بطور خاص مسیرهای تنظیمی خاصی را تحت تاثیر قرار می دهد.
مطالعات قبلی در جوندگان و افراد ، پاسخ های اپی ژنتیک پویا به محرکهای فیزیکی مانند استرس و رژیم غذایی و ورزش را طی فقط چند ساعت نشان داده اند.ژن ها در بیان خود کاملا” پویا هستند و آرامش ذهن ما در واقع می تواند بطور قطع تاثیر بالقوه بر بیان آنها داشته باشد . این یافته ها می تواند بنیاد مطالعه های آتی در درمان بیماریهای التهابی مزمن باشد.
منبع :ravanshenasionline

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *