تاثیر موسیقی بر سلامت و آسایش و رفاه بیماران

تاثیر موسیقی بر سلامت و آسایش و رفاه بیماران
تحقیقات موسیقی- پزشکی نشان می دهد که موسیقی به چندین طریق بر سلامت و آسایش و رفاه بیماران پزشکی اثر می گذارد:
1: پیشگیری، آموزش و یادگیری
2: کاهش دردهای گوناگون پزشکی و دندان پزشکی
3: کاهش تنش ها و نگرانی های ناشی از جراحی, آسیب ها و بیماری ها
4: توانبخشی بعد از جراحی, آسیب ها و تصادف ها

5: کاهش خستگی حاصل از گرفتگی های عضلانی و کارکرد ماهیچه ها
6: کاهش عوارض جانبی داروها
7: کاهش مدت استفاده از داروها
8: کاهش طول مدت درمان و بستری

پاسخ هیجانی به موسیقی:
پاسخ هیجانی به موسیقی در مجموعه ساختاری بسیار گسترده در سراسر مغز پردازش میشود. غشای محاسبه گر، ساختاری که در هر یک از لوب های گیجگاهی با چین خوردگی در بافت که شیار جانبی نام دارد ، نشان داده می شود. به نظر می رسد که شامل مهار ت های ادراکی باشد.
بر اساس پیچیدگی کار پردازش این منطقه به سه لایه تقسیم می شود.
غشای اولیه: داده ها را از طریق گوش، ‌از ساختاری که تالاموس نامیده می شود، ‌دریافت میکند که عناصر اصلی موسیقی را مثل شدت یا بلندی را می تواند تشخیص دهد.
غشای ثانویه: آهنگ و الگوهای ریتمی را تشخیص می دهد،
غشای سوم : این الگو ها را برای درک کامل از موسیقی تلفیق می کنند.
بیماری آلزایمر، ‌از متداولترین مشکل زوال عقلی می باشد که عملکردهای ادراکی و حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک بیماری استحاله ای است که با آغاز آرام و در ادامه کاهش توانایی های شنوایی فرد می باشد.

بررسی متون:
شخصیت اجتماعی و شغلی فرد در طول دوره بیماری کاهش می یابد. شیوع زوال عقلی با سن افزایش مییابد بنابرین افراد مسن بیشترین جمعیتی هستند که از این بیماری رنج می برند.
بطور معمول حدود چهار میلیون آمریکایی هستند که این بیماری را تجربه کرده اند برآورد شده که دوازده تا چهارده میلیون افراد تا سال 2040 تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند مگر اینکه درمان این بیماری پیدا شود.
تأثیر پذیری بیماران زوال عقلی مخصوصا بیماری آلزایمر به موسیقی به خوبی استفاده شده است.
موارد زیادی این حقیقت را ثابت کردند که مردم با زوال عقلی علیرغم حافظه کم، قادر به بخاطر آوردن و خواندن آوازهای قدیمی و حرکات موزون با آهنگ های قدیمی می باشند.

نتیجه گیری:
موسیقی درمانی آسایش لازم را فراهم میکند، از اضطراب و افسردگی می کاهد، و مشکل بیخوابی را بدون وابستگی به دارو با استفاده از موسیقی مغز (brain music) درمان میکند. اگر تحقیقات بطور گسترده و مداوم ادامه یابد این امکان را به وجود می آورد که در آینده‌، درمان این اختلال با موسیقی درمانی بر طرف شود، بجای اینکه از داروهای بسیار زیاد استفاده شود.
موسیقی درمانی برای تسکین ناراحتی های هیجانی جسمانی و روحی استفاده می شود.
موسیقی درمانگر مجرب و کارآزموده خدمات فردی را برای بیماران مهیا میکند متون بسیار زیادی وجود دارد که اثبات میکند موسیقی درمانی اثرات مثبتی را بر درمان بیمارانی که دارای مشکلات عصبی هستند دارد. روان به سلول های مغز و بافتهای بدن متصل است ودر واقع تراوشی از جسم است. به همین دلیل به هر ناراحتی و خستگی و دردی که به جسم وارد شود بر روان نیز تاثیر می گذارد و برعکس. تاثیر جسم و روان متقابل است.
منبع :atapourpsychology.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *