تای چی چیست ؟ چگونه تای چی سلامتی را بهبود می بخشد ؟

تای چی چیست ؟ چگونه تای چی سلامتی را بهبود می بخشد ؟

مردم همیشه این سئوال را از من می پرسند. تعدادی به دلیل اینکه در پارک ها شاهد تمرین این گونه تمرینات توسط تعداد افراد کثیری می باشند و تعداد دیگری نیز به دلیل اینکه به سختی می توانند فواید حاصل از اینگونه حرکات نرم بدنی را باور نمایند سئوال می پرسند.ما،امریکایی ها، کار ها را به سرعت انجام میدهیم .اغلب در سنخرانی های خود از حضار می پرسم “طول عمر سگ چقدر است ؟ و طول عمر یک لاک پشت چقدر است؟”تصور می کنم اکنون می دانید کدامیک انرژی خود را بهتر ذخیره می کنند.
تای چی تمرینی بسیار ویژه ، هنری ، و در عین حال ملایم در کل بدن ، و متکی به انرژی داخلی بوده ، که فواید فراوانی برای بدن ، ذهن و روح و روان ما ایجاد می نماید.
تای چی گونه ای است از هنر ، هنر حرکت ، با حرکات موزون و شبیه به رقص در ابرها. انسان حقیقتاً میتواند خودرا از طریق این حرکات ورزشی ابراز نماید. جریان زیبای تای چی با به حرکت درآمدن انرژی در بدن به انسان حس تندرستی و آسایش میدهد.تای چی نوعی مراقبه و تن آسایی ازطریق حرکت است که به آرامش فعالیت مغزی و ارتقاء تعادل شیمیایی در مغز کمک می کند. این موضوع با کمک نمودن به فرد در دورریختن ناپاکی ها از روح و جسم باعث ایجاد احساس مثبت و آرام در انسان می گردد.این فرآیند، “پاکسازی انرژی” نامیده می شود.به همین دلیل است که شماری از افراد از تای چی به منظور کاهش تنش و اضطراب بهره میگیرند. حرکات اصلی تای چی برگرفته از هنرهای رزمی می باشد.بنابراین تای چی نیز هنری رزمی ، و به عبارتی هنر رزمی داخلی و مورد استفاده در دفاع شخصی می باشد.انجام تمرینات تای چی می تواند به دو روش متفاوت موزون و رزمی صورت گیرد.اکثریت از روش موزون به منظور سلامتی ، درمان ، وکاهش استرس استقبال می نمایند. جوانتر ها از روش رزمی به منظور ایجاد قدرت بدنی ،تقویت ذهن و توسعه مهارتهای نبرد استقبال می نمایند.بسیاری از رزمی کاران زمانی که مسن تر می شوند نه تنها بدلیل درمان جراحات بلکه به منظور تقویت انرژی اندامهای بدن خود و جلوگیری از پیری، تمرینات تای چی را آغاز می نمایند .

فوائد تای چی
تای چی با استفاده از اصول مشترک با طب چینی ،سطح مطلوب سلامتی و سیستم قوی ایمنی بدن را حفظ نموده ،یکپارچگی و توازن در بدن را ایجاد و توانایی خوددرمانی را بهبود می بخشد.این امر با انجام تمرینات تای چی و به تبع آن ارتقاء سیستم و جریان انرژی در بدن به وقوع می پیوندد.این جریان “جریان ملایم چی”نامیده می شود.این نوع چی مزایایی برای اندامهای بدن ، مانند سیستم قلبی عروقی ، دستگاه تنفس ، دستگاه گوارش و روده ای ، سیستم های اسکلت بندی ، عضلانی و عصبی به همراه دارد. همچنین به افزایش استقامت ، سطح انرژی روزانه ، و عملکرد ایمنی بدن کمک می کند. و از همه مهمتر، با ایجاد توازن در دو نیمکره مغز ، با ارتقاءسطح یادگیری ، افزایش حافظه و عملکرد بدن را بهبود می بخشد و به ورزش مغزی در بزرگسالان مشهور است.
با ملاحظه افرادی که بیشتر دوران زندگی خود را به انجام تمرینات تای چی پرداخته اند ، می توان دقت و شفافیت ذهن آنان را دریافت.با انجام تمرینات منظم تای چی قوه ادراک انسان تقویت می گردد.دلیل این امراثر گذاری تای چی بر روی انرژی داخلی بدن انسان می باشد. در ضمن هوشیاری بیشتری نیز نسبت به انرژی های پیرامونی شامل انرژی افراد و محیط اطراف ایجاد می نماید.
کسانی که متخصص انرژی درمانی ،حرکت درمانی ،یا سایر روش های درمانی از این قبیل می باشند ممکن است روش درمانی خود را به مراتب موثرتربدانند.در طول سالیان متمادی کسب تجربه در امر طب چینی ، چی کونگ و تای چی بازخوردها و نظرهای مثبت و دلگرم کننده فراوانی را از بیماران خود دریافت نموده ام .
در حال حاضرو به منظور یافتن روش های طبیعی درمان، تعداد فراوانی از بیماران چه از میان خانواده ویا سایرین از درمان به روشهای پزشکی رایج در غرب به سمت درمان طب شرقی روی آورده اند.آنان از نتایج حاصل از درمان به روش طب شرقی بسیار احساس رضایت می کنند.چرا؟ به دلیل این که جواب خود را داده و به عنوان روش درمانی موثر وبا قدمت طولانی شناخته شده است .

یادگیری تای چی
حرکات تای چی آرام و دوار بوده با حرکت بدن هماهنگ می گردد . افراد اغلب اذعان می دارند که یادگیری تای چی مشکل است . جواب من به آنان همیشه “بلی” و “خیر” بوده است. اگر به درستی فراگرفته شود کار مشکلی نیست. یکی از مهمترین نکات در تمرینات تای چی این است که رها سازی ذهن و بدن توسط هنرجو می باشد.اغلب در می یابم که هنرجویان در کلاس های من و کلاس های تمرینات عملی بسیار هیجان زده و عصبی عمل می نمایند.به محض این که رها سازی صورت می گیرد خود شاهد هستند که تمرینات به نحو بسیاربهتری انجام می شود.از لحاظ تئوری وقتی عمل رها سازی صورت می گیرد ، انرژی آزاد و جاری می گردد.هنگامی که انسان خود را منقبض می نماید سبب انسداد انرژی شده که این موضوع عمل یادگیری را بسیار مشکل می نماید.
تای چی به عنوان تمرین پیشرفته تولید و جاری سازی انرژی نیازمند تمایل به رها سازی و تمرکز کامل بر زمان حال از سوی فرد دارد.تنفس ، آرام ،عمیق و هماهنگ با هر حرکت می باشد.به مبتدیان تاکیدی بر روی تنفس نمی گردد .غالب تمرینات در طول حرکت و گام برداشتن انجام می گردد لیکن برخی تمرینات ایستا بر روی اصول مقدماتی تای چی برای هنرجویان مبتدی می تواند سودمند باشد. این نوع تمرینات برای مبتدیان ساده تر خواهد بود .بهتر است پیش از آغاز تمرینات تای چی ،گرم نمودن و یا قدم زدن سریع به مدت 10 الی 15 دقیقه صورت گیرد. درخاتمه و پس از اتمام تمرینات مدتی به انجام عملیات کششی اختصاص یابد .
پنج سبک یا فرم اصلی عبارتند از یانگ (Yang) ،چن (Chen) ، وو(Wu) ، وو-هائو(Wu- Hao) و سان (Sun) . معروترین سبک ها به ترتیب یانگ ، وو ، چن می باشد . اکثرهنرجویان فرم یانگ با قاب حرکتی بزرگ را به دلیل سهولت فراگیری و انتقال آن به دیگری ، آموزش می بینند.سبک وو با قالب حرکتی کوچک نیز به دلیل سادگی فراگیری مورد علاقه افراد قدیمی تر می باشد .سبک چن به عنوان سبکی رزمی بسیار پرانرژی و قدرتی بوده و آموزش آن نیز مشکل تر می باشد.همه سبک های مورد اشاره با پیروی از اصول مشترک فوائد یکسانی را ایجاد می نمایند. افرادی که سبک رزمی را دنبال می نمایند می بایست برخی تکنیک های اجرای توئی شو- مشت دو نفره – را جهت نمایش و آزمون درک واقعی تای چی با حرکات ترکیب نمایند.
علیرغم این که تای چی فوائد درمانی فراوانی را به دنبال دارد،شاید مناسب همه افراد نباشد.این تمرینات برای افرادی که درگیر بیماری های جدی هستند عملی نمی باشد.برعکس چی کونگ می تواند در همه شرایط سودمند و مورد استفاده باشد.در صورتی که فردی دچار تنس عصبی زیادی باشد تای چی به عنوان تمرینی روزانه مناسب خواهد بود.زمانی که فرد تصمیم به فراگیری تای چی می نماید می بایست ضمن رعایت انضباط ،صبور بوده و تمرینات را با سخت کوشی انجام دهد زیرا که آموزش تای چی نیازمند صرف زمان می باشد.در صورتی که تمرینات با حرکات توئی شو همراه و ترکیب گردد بسیار سودمندتر و لذت بخش تر خواهد بود.تمرینات توئی شو روش تمرینی دو نفره و مشترکی است که می تواند جهت کسب مهارت های اساسی تمرکز بر انرژی و هدایت آن مورد استفاده قرارگیرد.می توان از مهارت های تای چی به منظور دفاع در برابر عوامل خارجی استفاده نمود.توئی شو از اصول مشترک با تای چی تبعیت می نماید.
هنرجویان مبتدی به منظور اجتناب از آسیب دیدگی در تمرینات تای چی می بایست از انجام نشست پایین خودداری نموده و ضمن تمرکز بر رها سازی به تدریج طول مدت تمرین را افزایش داده وحرکات ایستا را با حرکات در حال قدم زدن جا به جا نمایند.تاکید می گردد همیشه پیش از انجام تمرین حرکات گرم کردن صورت گیرد.
تای چی به مثابه سفری است که خویشتن داری و تادیب نفس می آموزد.سبک زندگی است و نوعی هوشیاری همیشگی نسبت به سلامت و تندرستی است . در جوامع پرشتاب امروزی جهت ایجاد توازن در زندگی،سر پا بودن ،تمرکز در کارها،حفظ و تداوم تندرستی،داشتن روحی سرشار ونیزشادبودن نیازمند تای چی هستیم .
آیهان کوهن ، پزشک چینی ،دانش آموخته هردو روش طب غربی و طب سنتی چینی می باشد.فارغ التحصیل دانشگاه پزشکی هونان چین می باشد.ایشان فراگیری تای چی و چی کونگ را از سال 1978 آغاز و همه ساله به دانش خود در زمینه طب سنتی چینی و هنرهای رزمی اضافه نمود.مولف کتاب های 1 – درمان طبیعی از طریق چی کونگ
2- طب چینی به زبان ساده – راهنمای مبتدیان در درمان طبیعی و تندرستی
دکتر کوهن مدیر و صاحب کلینیک سلامتی طب چینی در هالیستون ، ماساچوست و رئیس و بنیانگزار موسسه غیر انتفاعی درمانی تای چی و چی کونگ جهت اشائه و ارتقاء انرژی درمانی و تحقیقات در زمینه بیماری های لاعلاج از طریق چی کونگ می باشد.دکتر کوهن بیماران خود را از طریق روش های مختلف تی سی ام و چی کونگ در کلینیک ماساچوست مداوا می نماید .همچنین سخنرانی هایی را برای متخصصین بهداشت و عموم مردم برگزار و کلاس های آموزشی تای چی و چی کونگ در موسسه هالیستون خود برگزار می نماید.ایشان در حال حاضر به اتفاق خانواده خود ساکن میلفورد ایالت ماساچوست می باشد .
منبع:http://www.nasrpakiman.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *