ترک سیگار اعتیاد به کشیدن سیگار با هیپنوتیزم

ترک سیگار اعتیاد به کشیدن سیگار با هیپنوتیزم

ترک کردن سریع و کوتاه مدت اعتیاد به سیگار در 50 سال اخیر با موفقیت زیادی همراه بوده است که درکتابِ معتبرِ خلسه و درمان

تألیف اشپیگل ها ( پدر و پسر ) به شرح آن پرداخته شده است . با روشی ساده و کاربردی که دراین کتاب به شرح آن پرداخته شده :

1 ـ در آغاز ، سوژه در شرایط خلسه ی هیپنوتیزمی قرار می گیرد .

2 ـ سپس ، دراین زمینه ها به او تلقین می شود :

* تو برای زندگی کردن به بدن سالمی نیاز داری .

* تو وظیفه داری که از سلامتی و برازندگی بدنت مراقبت کنی .

* برای تمام انسانها ، انواع دخانیات سموم خطرناکی هستند .

3 ـ به سوژه خود هیپنوتیزم آموزش داده می شود تا در آن شرایط بصورت تلقین به نفس ، مطالب بالا را به خودش تلقین کند .

4 ـ جلسات لازم برای مراجعه به پزشک و یادگیری مطالب فوق به جلسات کمی ( 2 ـ 4 جلسه ) با توجه به ظرفیت و میزان هیپنوتیزم پذیری سوژه و قدرت یادگیری او بستگی دارد .

* اشپیگل ها خود نتایج درمان مراجعین خود را فقط دریک جلسه به این ترتیب اعلام می کنند .

ــ با پیگیری 6 ماهه ، از 615 معتاد به سیگاری که فقط یک جلسه مطابق روش فوق به آنها برای ترک سیگار تلقین داده شده بود ، 20% از آنها پس از 6 ماه هنوز ترک کرده باقی مانده بودند .

* کانزلر و همکاران در سال 1976 در بیماران معتادی که فقط یک جلسه مطابق روش فوق با هیپنوتیزم درمانی تحت درمان قرار گرفته بودند در پیگیری پس از 6 ماه مشخص شد که 27% سیگار را ترک کرده بودند .

* با وجود اینکه حتی با یک جلسه درمان ، درحدود 25% از معتادان اعتیاد خود را ترک می کنند ، نولند و فیلد درسال 1970 پیشنهاد کردند که برای رسیدن به نتایج خیلی بیشتر و بهتر ، شایسته است که تعداد جلسات درمان افزایش پیدا کنند . درتحقیقات بیشتر مشخص شدکه در افرادِ با هیپنوتیزم پذیری بیشتر ، امکان موفقیت درترک اعتیاد به سیگار خیلی بیشتر است .

* دو نفر از هیپنوتیزم درمانگران بسیار برجسته که زمانی رئیس انجمن های هیپنوتیزم بالینی در آمریکا بودند ـ کرازیل نک و هال در سال 1970 ـ در معتادانی که برای یک دورۀ چهار جلسه ای به آنها مراجعه کرده بودند ، در 82% موارد ترک اعتیاد پیدا شده بود .

* در بیمارانی که درجلسات درمانی بیشتری شرکت کرده بودند [ تعداد جلسات در سوژه ها متفاوت بود ] ، کلاین گزارش کرده که بیمارانی که دریک دورۀ 12 جلسه ای شرکت کرده بودند ، با پیگیری پس از یکسال مشخص شد که 88% کشیدن سیگار را ترک کرده بودند .

* نولند و فیلد در یک تحقیق دیگر که درعمق بیشتری از خلسه تلقینات را ارائه داده شده بود و ازخود هیپنوتیزم هم برای ادامه ی درمان استفاده کرده بود ، در کنترل شش ماهه مشخص شده بود که 60% از معتادها ، اعتیاد به دخانیات را کنار گذاشته بودند .

* دیوید اشپیگل دریک گروه 226 نفری از معتادان به سیگار که تنها با یک جلسه هیپنوتیزم و ادامه درمان با خود هیپنوتیزم تحت درمان قرار گرفته بودند ، پس از یکسال 25% از آنها ترک کرده باقی مانده بودند .

* دیوید اشپیگل دریک تحقیق گسترده که با حمایت انجمن متخصصان بیماریهای ریه ی آمریکا در اوهایو با روش تک جلسه ای + خود هیپنوتیزم انجام داد ، پس از یکسال 22% ترک کرده باقی مانده بودند .

پژوهشگران دیگری که برای ترک اعتیاد به سیگار از تعداد کمی از جلسات هیپنوتیزم + ادامه با خود هیپنوتیزم استفاده کرده اند ، این روش را بسیار مؤثر و بسیار تأثیر گزار می دانند .

با توجه به تعداد زیاد معتادان به سیگار و با عنایت به عوارض بسیار وخیم ، علیل کننده و کشنده ی استمرار به مصرف دخانیات ، حتی اگر کاربرد این روش را برای تنها یک جلسه درمان با هیپنوتیزم 20 تا 25% ترک کردن و با تعداد جلسات بیشتر 40 تا 50% تصور یا محاسبه کنیم نتایج این روش در سطح ملی در پیشگیری از مـوارد معلولیت های تنفسی و تلفات حاصل از انـواع سرطانها که بـر اثـر مصرف سیگـار پدید می آیند ، اقتصاد درمان و نتایج حاصله بسیاربسیار بالا خواهد بود .

در مقایسه با روشهای ترک دخانیات قبلی و حتی روشهای ترک سیگار با متدهای قدیمی ، روش اشپیگل ها بسیار سریع تر و بسیار با راندمان تر است و یادگیری روش کاربرد این تکنیک به سادگی قابل یادگیری و با تأثیر بسیار فراوان برای کادرهای پزشکی ـ بهداشتی قابلیت کاربرد دارد . استفاده از این روش با توجه به تعداد انبوه مراجعین ، سهولت اجرا و فقدان عوارض ، مخصوصاً به روانشناسان بالینی که به انجام هیپنوتیزم درمانی هم می پردازند ، بسیار مفید است .
منبع :hypnosiran

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *