تعیین یک هدف در سه مرحله

تعیین یک هدف در سه مرحله
اگر می‌خواهید میزان استرس را در زندگی خود کاهش دهید، تعیین یک هدف می‌تواند مفید باشد. این سه مرحله را امتحان کنید:
علت به وجود آمدن استرس در خود را پیدا کنید. سعی کنید با ثبت اتفاقات استرس‌زا، نحوه پاسخ‌دهی خود به آنها و راهبردهای مقابله‌ای که به کار می‌برید، استرس را زیرنظر بگیرید. اگر شما یک تلفن دارای قابلیت‌های بالا دارید، می‌توانید برای نظارت بر استرس خود، برنامه‌های ردیابی استرس را به طور رایگان دانلود کنید. اگر شما از این نوع گوشی‌ها ندارید، می‌توانید از یک برنامه کامپیوتری استفاده کنید. مداد و کاغذ نیز گزینه‌ خوبی هستند. مهم پیگیری استرس خود است تا بتوانید علت بروز آنرا پیدا کرده و نسبت به مدیریت آن اقدام کنید.

به این فکر کنید که چرا می‌خواهید استرس خود را کاهش دهید. شاید شما بخواهید با کاهش استرس‌تان از قلب و سلامتی خود محافظت کنید. یا شاید فقط بخواهید از زندگی خود بیشتر لذت ببرید و اجازه ندهید استرس کنترل احساسات شما را در دست گیرد. انگیزه شما برای تغییر مهم است. اگر دلیل‌شما یک انگیزه شخصی و نه یک دستور از طرف دیگری باشد، ایجاد یک تغییر سالم برای شما راحت‌‌تر خواهد بود.

یک هدف تعیین کنید. برای کاهش استرس در زندگی خود به یک هدف درازمدت و یک هدف کوتاه‌مدت فکر کنید.

نمونه‌هایی از نحوه تعیین اهداف
شیلا یک مدیر خدمات پس از فروش در یک شرکت کامپیوتری و صاحب دو کودک است. با وجود شغل و کارهای منزل و کارهای زیادی که باید انجام دهد، احساس گرفتاری و درماندگی می‌کند. او آخرین باری که یک ساعت مرخصی کاری گرفته یا در باشگاه ورزش کرده را به یاد نمی‌آورد. وقتی در هنگام شب برای خوابیدن دراز می‌کشد، درباره انجام همه کارها نگران است. هدف درازمدت شیلا: یافتن یک تعادل بهتر بین نیازهای شخصی، نیازهای خانه و خانواده. هدف کوتاه‌مدت شیلا: انجام یک پیاده‌وری 15 دقیقه‌ای در هرشب.
بهروز مردی است که تقریباً همه چیز را آسان می‌گیرد، ولی برسر مسائل کوچک دچار استرس می‌شود. اگر مشکلی در کار به وجود آید، او کل شب را درباره آن بارها و بارها فکر می‌کند. او نگران آن می‌شود که چگونه می‌تواند امور را بهتر حل و فصل کند. بهروز می‌داند که باید این اتفاقات را پشت سر بگذارد و به زندگی خود ادامه دهد. هدف درازمدت بهروز: داشتن طرزفکر مثبت حین وقوع اتفاقات استرس‌زا. هدف کوتاه‌مدت بهروز: انجام تمرینات تنفسی و تمدد اعصاب در زمان بروز استرس.
مرضیه یک پرستار تمام‌وقت برای مادرش است که دچار بیماری آلزایمر است. او به یاد نمی‌آورد چه زمانی برای آخرین بار به تعطیلات رفته یا حتی با یک دوست قهوه خورده است. خواهرش گهگاه به او کمک می‌کند ولی در اغلب اوقات او زمانی برای استراحت ندارد. مرضیه مشاهده می‌کند که به راحتی دچار ناامیدی و سرخوردگی می‌شود. او به کمی تعطیلات نیاز دارد. هدف درازمدت مرضیه: شرکت دادن بیشتر خواهرش در مراقبت از مادرش و پیدا کردن مراقبت‌های موقتی تا تمام مراقبت را به تنهایی انجام ندهد. هدف کوتاه‌مدت: شرکت هفتگی در یک گروه پشتیبان مراقبت.

توصیه‌هایی برای حفظ تداوم
برای مشکلات ناگهانی برنامه داشته باشید. با روی کاغذ درآوردن اهداف خود، هر مانع ممکن و ایده‌های خود برای عبور از آنها، یک برنامه عملی شخصی تهیه کنید. با فکر کردن به این موانع در زمان حال، شما می‌توانید درباره نحوه برخورد خود با آنها در صورت وقوع‌شان یک برنامه از قبل تعیین‌شده داشته باشید.
دریافت حمایت. دلایل نیاز به تغییر خود را با دوستان و اعضای خانواده خود در میان بگذارید. به آنها بگویید که تشویق آنها برای‌ شما در کاهش استرس‌تان خیلی مهم است. پزشک‌‌تان یا یک مشاور حرفه‌ای نیز می‌توانند به شما کمک کنند. یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند اهدافی را برای خود تعیین کنید و در برخورد با اتفاقات غیرمنتظره شما را یاری کند.
خود را تشویق و تحسین کنید. فراموش نکنید حتماً به خود کمی بازخورد مثبت بدهید. اگر اشتباهی کردید، انرژی خود را با احساس بد داشتن نسبت به خود هدر ندهید. در عوض، به زمان‌هایی فکر کنید که با کمک برخی از تغییرات از استرس بیشتر اجتناب کردید.
منبع :ariasalamat

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *