تفکر مثبت، مقدمه زندگی مثبت

تفکر مثبت، مقدمه زندگی مثبت
برای شروع به فكرهایتان بیشتر توجه كنید، بدون اینكه بخواهید آنها را شناسایی كنید. در واقع شما باید به عنوان فردی جدا از خودتان به توجه به افكارتان ادامه دهید. ممكن است در این میان گاهی این افكار شما را با خودش به رویا بكشاند، به خصوص اگر مبتدی باشید. هیچ اشكالی ندارد. سعی كنید هر چه سریع‌تر این حالت را از خود دور كنید و دوباره به عنوان یك ناظر به فكرهایی كه از سرتان می‌گذرد، توجه كنید.
نگذارید افكارتان مزاحم شما شوند. آنها را قضاوت یا سرزنش نكنید. سعی نكنید آنها را كنترل كنید. بعد از مدتی شما می‌توانید یاد بگیرید كه افكار منفی شما درباره چه چیزهایی است. حالا سعی كنید افكار مثبتی را كه می‌تواند جایگزین این افكار منفی باشد، شناسایی كنید تا به دنبال آن رفتارهای مثبتی را در خود به وجود آورید. تلاش ما باید در این راستا باشد كه مقدار افكار منفی و غیرضروری را هر چه كمتر كنیم و كیفیت و چگونگی افكار مثبت و ضروری را در ذهن خود تقویت كنیم. خودتان را مشغول كنید. یك غذای ساده، یك نفس عمیق و انجام تمرینات آرام كننده به سادگی به توانایی شما در مدیریت افكارتان كمك می‌كنند. از كارهای دیگر انتظار زیادی برای این كمك نداشته باشید.
● افكار منفی خود را شناسایی كنید
یك دفترچه یادداشت كوچك با خود داشته باشید. یادداشتی از افكار خود تهیه كنید. لحظه‌هایی از روز را كه طی آن شاد بوده‌اید، در دفترچه بنویسید. آیا آنها مثبت، كارآمد و كافی بوده‌اند یا اینكه افكاری گیج كننده، اغراق‌آمیز و منفی داشته‌اید؟ آیا به رابطه میان آنچه اتفاق افتاده و عكس‌العمل‌هایی كه شما در برابر آن نشان داده‌اید، توجه كرده‌اید؟ اگر جواب مثبت است، آیا شما نتایج افكار منفی را تجربه كردید؟ آیا تفاوتی میان كلمات و افكارتان وجود داشت؟ اگر این تفاوت وجود داشت، توجیه آن منطقی و درست بود یا خیر؟ آیا می‌توانستید راه بهتری برای ایجاد هماهنگی میان افكارو كلمات‌تان پیدا كنید؟
●آیا پاسخ لفظی ضروری، مناسب و كافی بود؟
بعضی وقت‌ها ما با دیگران و یا به سادگی با خودمان حرف می‌زنیم یا اینكه به چیزی شبیه این فكر می‌كنیم. از خودتان سوال كنید چه انگیزه‌ای باعث می‌شود برای شروع یك گفتگو پیش‌قدم شوید. آیا این كار ضرورت دارد؟ هدف از آن چه بوده آیا به هدف خود دست یافته‌اید؟ اگر نه، چرا نتوانستید این كار را انجام دهید؟ آیا علت این نبود كه شما از كلماتی نامناسب و غیرضروری و پر از احساسات منفی استفاده كرده‌اید؟ آیا كلماتی كه برای فكر كردن، گفتگوی درونی با خودتان یا صحبت با دیگران استفاده كرده‌اید، مناسب، مثبت، درخور و كافی بوده است؟ آیا در پایان كار شما از این گفتگو با خود یا دیگران شاد و راضی بوده‌اید؟ آیا می‌توانید راه‌هایی پیدا كنید كه بتواند شما را برای اینكه یك متفكر یا گوینده بهتر باشید، كمك كند؟ به خاطر داشته باشید كه دفترچه یادداشت وسیله‌ای است كه به شما برای شروع كار كمك می‌كند و شما را قادر می‌سازد كه افكار منفی خود را بشناسید. این مساله اهمیت دارد كه نسبت به این افكار درست هنگام به وجود آمدن‌شان آگاه شوید و آنها را برای تجزیه وتحلیل بعدی رها نكنید.
● افكار منفی
یك خورشید قدرتمند را كه نور قوی دارد، مجسم كنید. از این شعاع نورانی درخشان برای نابودی افكار منفی، فكرهای ناخواسته، تصورات و حس‌های نامطلوب كه شناسایی می‌كنید، استفاده ببرید. این خورشید را مانند یك اسلحه كه تمام وقت آماده شلیك است و به طور اتوماتیك افكار منفی را هدف قرار داده و آنها را می‌كشد، در ذهن خود داشته باشید. یادتان نرود كه این خورشید را به عنوان دوست صمیمی و خیلی مهربان در تصور خود داشته باشید. به خاطر داشته باشید كه چند بار در روز ناچار به استفاده از این خورشید شده‌اید. این كار باعث پیشرفت تدریجی هوشیاری شما می‌شود و افكارتان از این طریق رشد می‌كنند. علت افت شدید افكار منفی این است كه هر گاه ما از چیزی استفاده نكنیم، به تدریج آن را از یاد می‌بریم و به عبارتی گم می‌كنیم.
● افكار مثبت را جایگزین كنید
یكی از گام‌های حیاتی در این فرآیند، جایگزینی سریع افكار مثبت به جای افكار منفی از بین رفته است. هر چه مدت این جایگزینی كوتاه‌تر باشد، بهتر است. طولانی شدن زمان جابه‌جایی میان افكار منفی و مثبت باعث می‌شود كه قدرت افكار شب كاهش پیدا كند. موفقیت و آرامش ما به شناخت كامل اهدافمان و پیگیری موثر برای دست‌یافتن به آنها است كه هر دوی این عوامل به چگونگی مدیریت افكار ما بستگی دارد. كیفیت افكار ما است كه كیفیت برون‌دهی خود را كه عمل ما است، تعیین خواهد كرد. افكار ما قدرت جامه عمل پوشاندن به خود را دارند زیرا آنها وسیله‌ای هستند كه انرژی درونی ما را به سمت فعالیت‌های جسمی یا ذهنی هدایت و كانالیزه می‌كنند. شرایط بیرونی و سایر تبعات آن فقط در صورتی می‌توانند به ما آسیب برسانند كه ما این اجازه را از طریق افكارمان به آنها بدهیم. مثبت سخن بگویید، سخنان مثبت بزرگان را بخوانید. در محیط زندگی خود پوستر‌ها و كارت‌هایی كه پیام‌های مثبت بر آنها نوشته شده بر در و دیوار بچسبانید. آنها را روی میز كار و جلوی چشم‌تان بگذارید، به دیوار آویزان كنید، به آینه‌ حمام بچسبانید، روی یخچال، روی داشبورد ماشین، داخل كیف دستی و جاهایی كه هر روز با آنها سر و كار دارید، از این عبارات استفاده كنید. به یاد داشته باشید كه با گذشت زمان این پوسترها و عبارات آن كهنه می‌شوند و خاصیت خود را از دست می‌دهند. پس باید آنها را در فواصل زمانی عوض كنید. نگذارید گذشت زمان باعث ضعیف شدن این پیام‌ها شود. از آنها به طور اختصاصی برای پاسخ به افكار منفی خاص استفاده كنید. این جایگزینی باید در هر شرایط احساسی مثبت باشد. صرف‌نظر از مشوق و مطمئن بودن این افكار، باید پیشنهادهایی هم به همراه داشته باشند. برای مثال، اگر شما در برابر فكر منفی <من نمی‌توانم هیچ‌وقت موفق شوم> قرار گرفته‌اید، فقط این كافی نیست كه شما به خودتان بگویید: <خورشید، حمله كن! من موفق می‌شوم.>
چنین جایگزینی به اندازه كافی موثر نیست. این بیشتر به تن دادن به رویا شبیه است و فاقد عمق لازم برای مطمئن كردن ماست. بهتر است این فكر را به بخش‌های آشناتر و یا مراحلی كه بر اساس آنها بتوان عمل كرد، تبدیل كنید. به طور مثال، در این باره شما می‌توانید چنین افكاری را جایگزین كنید:
<من می‌توانم موفق شوم. با هر شكست، تجربه من بیشتر می‌شود و می‌توانم افق‌های تازه‌تری را پیدا كنم. این افق‌های جدید نیاز به دقت نظر بیشتر من دارد. این دقت‌نظر به من كمك می‌كند كه به طور منظم به راه‌هایی فكر كنم كه باعث پیشرفتم می‌شود. من برنامه‌ریزی خواهم كرد و بر اساس آن اقدام می‌كنم. هیچ دلیلی وجود ندارد كه من نتوانم موفق شوم. من بررسی می‌كنم، برنامه‌ریزی می‌كنم، بیشتر به مسایل توجه می‌كنم، مشكلات برنامه‌ام را می‌شناسم و در نهایت موفق خواهم شد. در واقع آن موفقیت الان به دست آمده است و تنها زمان مرا از تحقق واقعی آن دور نگه داشته است. من با تلاش تمام ابزارهایی را كه برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز دارم، فراهم می‌كنم. من مانند رودخانه‌ای هستم كه پشت هیچ مشكلی گرفتار نخواهم شد. من راهم را به هر ترتیب پیدا می‌كنم و اگر این راه وجود نداشته باشد، آن را می‌سازم.>
● امدادگران
چنین افكاری می‌توانند اضافه شدن تصورات مثبت و احساسات را به دنبال داشته باشند. تمام این مراحل ممكن است بیشتر از یك جایگزینی ساده افكار مثبت به جای افكار منفی زمان ببرد اما اگر شما توانسته باشید اهداف ذهنی خود را به بخش‌های قابل عمل كردن تبدیل كنید، تصورات و احساسات هم به كمك شما می‌آیند. روی یك اتفاق خوشایند كه در گذشته اتفاق افتاده تمركز كنید. از این طریق است كه تبدیل افكار شما به افكاری مثبت و امداد تصورات و احساسات شما به همدیگر، به یك رفتار مثبت همه جانبه منجر خواهد شد.‌

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *