تمرینی برای تجربه ی حضور در لحظه حال

تمرینی برای تجربه ی حضور در لحظه حال

هرگاه که دچار تشویش، نگرانی یا خشم می شویم یکی از موثرترین روش ها برای آرام شدن، کشیدن چند نفس عمیق است. دلیل این رخداد جالب این است که توجه به فرآیند به ظاهر ساده ی تنفس، برای لحظاتی ذهن را به لحظه حال می آورد. ذهنی که خشمگین از واقعه ای است که در گذشته اتفاق افتاده یا نگران از واقعه ای در آینده که هنوز اتفاق نیافتاده است.

آیا تا به حال به ارتباط میان تنفس آگاهانه و لحظه اکنون اندیشیده اید؟

در بیشتر مواقع ما حضور نداریم. ذهن ما به چیزی فکر می کند ولی جسممان مشغول کار دیگری است. در واقع ذهن و بدن ما هماهنگ نیستند. ما حتی بیشتر مواقع بر تنفس خود، آگاه نیستیم. آیا هربار که هوا خارج می شود، ما آگاهانه آن را به بدن باز می گردانیم؟
تنفس؛ ارتباط دهنده ی ذهن و بدن است. تنفس آگاهانه کمک می کند تا ذهن و بدن هماهنگ شوند.

با نفس کشیدن هوشیارانه، ذهن آرام می شود و آهنگ فکر کردن به تدریج کند می شود. زمانی که فکر کردن متوقف شود، حضور در لحظه حال با همه ی شکوهش تجربه می شود. دیگر نه پای گذشته ای در میان است و نه آینده ای. هر آنچه می خواهیم، درست همین جا و در لحظه حال موجود است.

به جریان تنفس که به درون جسم می رود و از آن بیرون می آید توجه کنید. با دم فرو بردن و دم بر آوردن آگاهانه می توانید ذهنتان را روی نفس های خود متمرکز کنید. با تمرین بیشتر، به مرور تنفستان آرام بخش و ذهن و بدنتان نیز آرام می گردد. سطح انرژی تان افزایش می یابد و قادر خواهید بود که با زیبایی ها و داشته های زندگی تان در لحظه اکنون روبه رو شوید.
تیک نات هان در کتاب هر گام آرامش است می گوید: ( آگاهانه نفس بکش! تو زنده ای ) نفس آگاهانه به تنهایی می تواند ما را بسیار شاد کند، زیرا خود را دوباره باز می یابیم و به خود می آییم و در لحظه حال با زندگی مواجه می شویم.

روشهایی ساده برای تنفس آگاهانه و آرام کردن ذهن وجود دارد که یکی از روشها به این ترتیب است که ابتدا به پشت دراز بکشید و بدن را در یک وضعیت راحت قرار دهید. با هر دم و بازدم، انقباض و انبساط آرام ناحیه شکم را احساس کنید. این روش تنفسی ساده برای آرام کردن ذهن بسیار موثر است. اگر هوشیار باشیم این عوامل آرامش بخش، همواره در دسترس ما هستند.

پرانایاما یا تمرینات تنفسی یکی از مراحل یوگای هشت گانه است.
با انجام تمرینات تنفسی، شخص تسلط بیشتری به افکار و احساسات خود پیدا می کند و توانایی آرام کردن ذهن را به دست می آورد. در نتیجه با آرام شدن ذهن حضورمان در لحظه حال پر رنگ تر و ملموس تر می شود. یوگا علمی است که به کمک آن می توان حقیقت لحظه حال را درک کرد.
منبع :aramyoga

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *