جریان مغناطیسی در درمان افسردگی موثر است

جریان مغناطیسی در درمان افسردگی موثر است

بر اساس تحقیقات جدیدی که به تازگی در آمریکا صورت گرفت، مشخص شد؛ تحریک مغز به وسیله جریان مغناطیسی نه تنها بی‌خطر است، بلکه برای رفع افسردگی نیز مفید می‌باشد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این روش که طی 9 هفته بر روی 325 بیمار آمریکایی، کانادایی و استرالیایی با موفقیت آزمایش شد، پیش بینی می‌شود با استقبال 20 تا 40 درصد بیمارانی که از درمانهای دارویی رضایت ندارند، مواجه شود.

در این روش، دستگاهی محرک که به صورت مغناطیسی کار می‌کند با فرستادن جریانی به جمجمه، باعث تحریک غشای مغز می‌شود و این تحریک در درمان افسردگی نقش موثری ایفا می‌کند.
این یافته‌ها به خصوص برای بیمارانی مهم است که نمی‌توانند داروهای ضدافسردگی را تحمل‌کنند، افرادی که این داروها برای آنها خطرآفرین است، یا افرادی که از درمان‌های جایگزین سودی نبرده‌اند.”

در این روش درمانی فوران‌های بسیار سریع انرژی مغناطیسی از طریق سیم‌پیچ‌هایی که به پوست سر چسبیده‌اند به درون مغز فرستاده می‌شود.

به گفته سرپرست این تحقیق دکتر فیلیپ جانیک استاد روانپزشکی مرکز پزشکی راش در شیکاگو این ضربان‌های مغناطیسی باعث می‌شوند که سلو‌ل‌های عصبی در ناحیه کوچکی در مغز “خاموش شوند.”

او می‌گوید: “این کار به طور غیر مستقیم پیام‌هایی را به نواحی عمیق‌تر مغز می‌فرستد که اشتها را کنترل می‌کنند و با بروز افسردگی مربوط هستند.”

به گفته دکتر جانیک تحریک مغناطیسی فراجمجمجه‌ای به عنوان جایگزینی برای درمان با شوک الکتریکی در میانه دهه 1980 ارائه شد ولی بررسی‌ها در آن زمان نتوانست کارآیی آن را ثابت کند.

بررسی اخیر اولین تحقیق در مقیاس بزرگ درباره این تکنیک بود و پژوهشگران همچنین از مقادیر بالاتر از ضربان‌های انرژی استفاده کردند.

در این بررسی میزان فروکش کردن افسردگی در افرادی که این درمان را دریافت کرده بودند دو برابر بیشتر از بیمارانی بود که درمان “ساختگی” را دریافت کرده بودند.

میزان پاسخدهی بیماران به مغناطیس‌درمانی از میانگین پاسخ به داروهای ضدافسردگی هم بیشتر بود. این نتیجه به خصوص از این لحاظ اهمیت پیدا می‌کند که بیمارانی که در این بررسی شرکت داشتند به داروهای ضدافسردگی پاسخ نداده بودند.

د ر این بررسی پژوهشگران 325 بیمار مبتلا به اختلالا افسردگی عمده را 9 هفته مورد تحریک مغناطیسی یا درمان ساختگی قرار دادند.

عوارض حانبی مشاهده شده شامل سردرد و ناراحتی در پوست سر بود.
منبع :

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *