حافظه چيست و انواع آن كدامند؟

حافظه چيست و انواع آن كدامند؟
@حافظه ي حسي :
اين حافظه تقريباَ با 200 تا 500 ميلي ثانيه اوليه بعد از درك موضوع مطابقت دارد.هر قطعه از اطلاعات حداكثر به مدت 0/1 ثانيه ذخيره مي شود تا اطلاعات بعدی برسد. با رسيدن سريع اطلاعات،مغز آنها را به شكل پيوسته ثبت مي كند و تنها اطلاعات داراي اهميت ويژه را تبديل به حافظه ي كوتاه مدت مي كند. توانايي نگاه كردن به يك موضوع و به يادآوردن در فاصله يك ثانيه،نمونه اي از حافظه ي حسي است. به داوردن اطلاعات اين نوع حافظه همانند ضبط آنها موقت وكوتاه است كه با تمرين نمي توان آن را طولاني مدت كرد.

@حافظه ي كوتاه مدت:
اطلاعات موجود در حافظه ي حسي در صورت توجه درخور به آنها مي توانند به كوتاه مدت منتقل شوند. اين حافظه به فرد امكان مي دهد كه موضوع يا واقعه اي را كه در مدت چند ثانيه يا چند دقيقه هست به ياد آورد ولي بدون تمرين. گنجايش اين حافظه همانند حسي 5 تا 10 موضوع است اما مي توان با استفاده از روش كنده سازي (chunking) حجم آن را افزايش داد، براي مثال يادگيري عبارت FBIPHDTWAIBM بسي دشوار تر از شكل پار ه پاره شده ي آن يعني FBI PHD TWA IBM مي باشد. به همين دليل در برخي كشورها براي آسان شدن يادگيري شماره هاي تلفن آنها را به صورت سه تايي نشان مي دهند.
@حافظه ي بلند مدت:
نگهداري اطلاعات در حافظه هاي حسي و كوتاه مدت معمولاَ از ظرفيت و مدت محدودي برخوردار است. در مقابل حافظه ي بلند مدت مي تواند مقادير زيادتري از اطلاعات را براي مدت نامحدود (گاهي براي همه عمر) حقظ نمايد. اين مهم در پرتو ويژگي تكرار و تمرين است.حافظه ي كوتاه مدت اطلاعات را از طريق شنيداري كدگذاري مي كند ولي حافظه ي بلند مدت از راه معناشناختي.
حافظه كوتاه مدت برحسب الگوهاي ارتباطي نوروني موقت آن هم در ناحيه ي پروفرونتال لوب پيشاني عمل ميكنند اما موضوعات حافظه ي بلند مدت به وسيله تغييرات پايدار تر در همه نوحاي مغز و انواع لوب ها فعاليت مي كنند.در ضمن بخش((هيپوكامپ)) در قسمت پاييني دستگاه ليمبيك(كناري) مغز نيز در انتقال اطلاعات از كوتاه مدت به بلند مدت نقش منحصر به فردي دارد و يكي از علل عدم يادآوري خاطرات دوران كودكي به ويژه 3 سال نخستين رشد ناكافي اين ناحيه مي باشد.
يكي از فوايد و كاركردهاي اوليه ي خواب،تقويت تثبيت اطلاعات است.
منبع : كتاب روشهاي تقويت حافظه

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *