خشم از دیدگاه روانشناسی

خشم از دیدگاه روانشناسی
در این جا سه تعریف متفاوت از خشم ارائه شده است : 1- خشم یک عاطفه و نوعی هیجان و یک احساس کاملا درونی است که غالبا بر اثر انتظار شخصی از رفتار دیگران به وجود می آید و پرخاشگری وسیله ی ابراز آن است .
2- خشم واکنشی است غریزی و احساسی د ربرابر تهدیدها و نومیدی ها از رسیدن به اهداف و آرزوها . زمانی که کنترل از دست فرد رها شود و نتواند از آن به طور سازنده ای استفاده کند یک نیروی مخرب است .
3- خشم پاسخ طبیعی و متداول انسان به ناکامی ها و بد رفتاری هاست . خشمی که به صورت نادرست ابراز شود ،‌چنان به روابط اجتماعی افراد لطمه می زند که ترسیم آن نیازمند طی شدن زمان و تلاش و کوشش بسیار است . روابط زن و شوهر نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه توجه به نحوه ی ابراز خشم و عصبانیت به همسر در روابط خانوادگی جایگاه ویژه ای دارد .
شباهت خشم و بنزین
خشم نیروست همان گونه که عشق نیروست می تواند بشکند ، ‌بکوبد ، ‌بلرزاند ؛‌ مانند نیروهایی شیمیایی ،‌ نیروهای مکانیکی ،‌ انرژی نهفته در بنزین و ….
بشر در عرض سال ها آموخته ،برای ان که از مواد اطراف خود بهترین استفاده را ببرد ، بهتر است نیروها را به کنترل و هدایت خود درآورد . اگر خشم را به بنزین تشبیه کنیم،هر دو حاوی انرژی اند . می توان بنزین را در بیابان ریخت ، انرژی را هدر داد همانگونه که می توان خشم را فریاد زد ، خشم را گریه کرد که در هر صورت نیروهایمان را بیهوده مصرف کرده ایم . می توان بنزین بر روی خود ریخت و اتش زد و سوخت ، همانگونه که می توان خشم را به شکل کلمات منفی در اورد و مانند شلاقی به سر خود فرود اورد و به خود گفت : لیاقت نداری…،بدبخت و…،که در این صورت یا به بیماری روانی (افسردگی ، اضطراب ، وسواس و …) و یا به بیماری جسمی (سردرد ،بیماری های گوارشی ، پوستی ، قلب و فشارخون ، سرطان و…) دچار خواهیم شد . می توان بنزین را بر روی خانه و خانواده ، دوست و روابط خود ریخت و شعله ها را به هوا فرستاد،همانگونه که می توان خشم را با مشت و لگد ، فحش و ناسزا ، سرزنش ، تحقیر و توهین و … ، بر سر عزیزانمان بارید . در این صورت که قهر ، طلاق ، فرار ، خیانت و … رخ می دهد . می توان بنزین را بر سر شهر ریخت و شهر را به اتش کشید ، همان گونه که خشم را می توان در کوچه و خیابان بر سر مردم و رهگذران ریخت . زیر پا گذاردن قانون و نظم ، تصادف ، دزدی و … و در نهایت در باتلاق اسیب های اجتماعی غوطه ور شدن از اثار چنین خشمی است . اما می توان بنزین را در اتومبیل ریخت ، انرژی سوختی ان را به انرژی مکانیکی تبدیل کرد و به طرف مقصد به راه افتاد همانگونه که می توان خشم را کنترل کرد و ارام شد .
آثار مخرب خشم رها شده بر انسان : خشم نابجا و عدم کنترل ان ، زیان های فراوانی به انسان وارد می کند که می توان این زیان ها را به 2 دسته تقسیم نمود : الف) زیان های جسمی : خشم رها شده ، زودتر از انچه فکرش را می کنید و انتظارش دارید به سلامتی شما اسیب می زند . در زیر به برخی از بیماری های جسمی که در اثر خشم مداوم پدید می اید اشاره می شود : بالا رفتن فشار خون ، بالا رفتن قند خون ، زیاد شدن تعداد ضربان های قلب ، اسیب دیدن کلیه ها ، دردهای دستگاه گوارش از جمله زخم معده ، مشکل های پوستی ، کمر دردهای مزمن و ارتروز ، کاهش تمرکز حواس ، کاهش اعتماد به نفس ، لکنت زبان ،برهم خورن ارامش در خواب ، سردردهای شدید مانند میگرن ، تسریع تنفس ، سفت شدن عضلات ،کوتاه شدن عمر و … .
ب)زیان های روحی و معنوی : هر گاه دچار خشم و غضب نابجا شوید چه خشم خود را به ظهور برسانید و چه ظاهر نسازید ، درهمان زمان یا حتی بعد ان ، در باطن و قلب شما تیرگی خاص ، بی حالی ، بی ذوقی و بی رعفتی به ذکر و عبادت حس می شود . خشم نابجا باعث کاهش درجات ایمان و ضعیف شدن رشته ای ارتباطی تان با خدای متعال شده و این صفت ناپسند به شدت بر ایمان اثر می گذارد .

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در مدیریت خشم

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *