خشم خود را کنترل کنید قبل از آنکه خشم ، شما را کنترل کند (1)

خشم خود را کنترل کنید قبل از آنکه خشم ، شما را کنترل کند (1)
همه ما عصبانی می شویم. این یک هیجان طبیعی است. ولی برخی از ما خشم خود را بهتر از دیگران هدایت می کنیم. در حالیکه یک نفر در مقابل پیچیدن راننده دیگری جلوی او اندکی ناراحت می شود، ممکن است فرد دیگر به قدری عصبانی شود که شروع به داد و فریاد و فحش دادن می کند و خودش آغازکننده رانندگی خشونت آمیز می شود. چگونه رویداد مشابه چنین واکنش های متفاوتی را پدید می آورد؟
خشم خود را به طور سازنده مدیریت کنید.

هدف مدیریت خشم حذف کامل خشم نیست. از آنجایی که خشم یک هیجان طبیعی انسان است، چنین چیزی ممکن نیست. بلکه هدف، کنترل و هدایت خشم به گونه ای است که خشم، شما را کنترل نکند یا به یک موقعیت یا رابطه بااهمیت شما لطمه نزند.
گام های اصلی کنترل خشم عبارتند از:
1) آگاهی از آنچه که باعث خشم شما می شود
2) کاهش واکنش های خشم
3) کنترل خشم در زمانی که آن را تجربه می کنید (رادفورد ویلیامز(

* آگاهی از آنچه که باعث خشم شما می شود:

یکی از مهم ترین رویکردها برای مدیریت خشم، مشخص کردن منابع خشمی است که تجربه می کنید. زمانی که بدانید چه چیز شما را خشمگین می کند، می توانید راهکارهای مناسبی برای مواجهه با آن پیدا کنید. زمانی که شما در گرماگرم یک موقعیت بد قرار دارید، فکر کردن منطقی بسیار دشوار است. بنابر این آگاهی از دلایل خشم می تواند در برنامه ریزی برای مواجهه با آن کمک کننده باشد.
• از یک دفترچه یادداشت یا ” برگه ثبت خشم ” برای نوشتن زمان ها، افراد و موقعیت هایی استفاده کنید که شما را عصبانی می کنند.
• تمایلات و افکاری را جستجو کنید که اغلب شما را عصبانی می کنند.
• از خود بپرسید که چرا این چیزها شما را عصبانی می کنند. آیا خاطرات مهم شما با این منابع خشم ارتباط دارند؟ آیا احساس می کنید در رسیدن به اهدافتان ناکام مانده اید یا اینکه مسئله مهمی درباره شما مورد تهدید قرار گرفته است؟
* واکنش های خشم خود را کاهش دهید:
در حالیکه خواهان حذف کامل خشم خود هستید، می توانید تا حد معینی فراوانی و وسعت خشم خود را کاهش دهید. هر چه خشم کمتری داشته باشید، کنترل بیشتری بر احساسات خود خواهید داشت. از آنجایی که بسیاری از خشم ها در نتیجه ناکامی و استرس به وجود می آید، در صورت کارکردن روی روش های کاهش عوامل ناکامی و استرس موفق خواهید شد میزان خشم در زندگیتان را کاهش دهید.
• مهارت های حل مسئله را به کار ببرید.
یک روش مناسب برای کاهش استرس، بهبود مهارت های حل مسئله است. گاهی ا.قات ما احساس می کنیم هر کاری که انجام می دهیم لزوما باید صحیح باشد و به نتیجه خوبی منجر شود و این احساس زمانی می تواند ناکام کننده باشد که کارها آن طور که باید بشوند، نمی شوند. به جای آنکه از خودتان انتظار داشته باشید در همه زمان ها خوب و عالی باشید، متعهد باشید که بهترین و بیشترین تلاش خود را انجام دهید. برای تلاش خود ارزش قائل شوید حتی اگر نتیجه پایانی چیزی نباشد که شما می خواستید.
هم چنین بپذیرید که هرگاه کاری به سرانجام نرسد، دنیا به پایان نرسیده است. گاهی شما فقط نیاز دارید که آرام باشید و اجازه ندهید هیچ چیز شما را نگران و ناراحت کند. ما ممکن است فکر کنیم که باید برای هر چیز پاسخی داشته باشیم، اما اینچنین نیست.
• مهارت های ارتباطی را به کار ببرید.
شما هم چنین می توانید با بهبود بخشیدن مهارت های ارتباطی ، خشم خود را کاهش دهید. زمانی که با دیگران به خوبی ارتباط برقرار می کنید، نیازهای خود را ابراز می کنید و در مورد موضوعاتی که به آن اعتراض دارید صحبت می کنید. بدین شکل با خشم بالقوه خود به طور مناسب مواجه می شوید.
_ همدلی کنید: درک دیدگاه دیگران به شما کمک می کند به صورت هدفمند موقعیت را تحلیل کنید و از نقش خود در تعارض آگاه شوید. بپذیرید که امکان ندارد شما همواره بهترین باشید.
_ بیاموزید که به دیگران اعتماد کنید: بهترین ها را در مورد مردم فرض کنید و اعمال آنها را به خود نگیرید .
_ گوش بدهید: برای درک آنچه که دیگران می گویند، گوش دادن فعال را به کار ببرید و سپس قبل از صحبت کردن ، فکر کنید. در بسیاری از موقعیت ها بهترین روش برای مواجهه با خشم ، پذیرش آن موقعیت و سپس جستجوی راه ها برای حرکت روبه جلو است. این کار می تواند از روابط شما با دیگران محافظت کند و به شما اجازه دهد که احساسات خود را تصدیق کنید.
_ ابرازگر باشید نه پرخاشگر: با ارتقای مهارت ها ابرازگری می توانید ناکامی ناشی از نادیده گرفته شدن نیازهایتان را کاهش دهید. زمانی که می دانید چگونه خواسته های خود را مطرح کنید، به طور کلی احساس در کنترل داشتن خواهید کرد و کمتر دچار خشم خواهید شد.
منبع :ravvan

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *