داستان پردازی راهی برای تقویت حافظه

داستان پردازی راهی برای تقویت حافظه
آیا تا کنون به شماره تلفنی نگاه کرده اید و چندین بار آن را برای خود تکرار نموده اید تا شماره را بگیرید؟ معمولا در این موارد بلافاصله بعد از گرفتن شماره دوباره آن فراموش می شود زیرا به حافظه ی دراز مدت “سپرده” نشده است. یعنی تنها قسمتهایی از اطلاعات آنهم برای مدتی نگهداری می شوند.
برای به خاطر سپردن طولانی تر باید اطلاعات جدید با اطلاعاتی که قبلا داشته اید مرتبط و سپس به حافظه ی دراز مدت سپرده شوند.

* ساختن داستان :
یکی از راههای به خاطر سپردن اطلاعاتی که باید به حافظه ی بلند مدت سپرد ساختن داستانی است که موضوعات لازم برای به یاد آوردن را به یکدیگر مرتبط می سازد و در نتیجه بیاد آوردن آنها آسان تر می شود. هنگامی که داستان می سازید تصویر ذهنی پرقدرتی از آنچه روی می دهد خلق کنید این کار کمک می کند تا اطلاعات به تصویر مرتبط و بهتر در حافظه ی دراز مدت تثبیت شوند.
ساختن داستان به ویژه در صورت حضور در یک گروه لذت بخش است. با قرار دادن ۲۰ شیء یا بیشتر روی یک میز تلاش کنید نام آنها را به خاطر بسپارید. هر عضو گروه با وارد کردن یکی از اشیاء به داستان به مقدار آن می افزاید. به عنوان مثال اگر سه شیء اول عبارت باشند از سیب کلید و تلفن همراه شروع داستان می تواند به شکل زیر بیان شود:
فرد اول: در باغ میوه میوه های رسیده در حال افتادن از درختان بودند
فرد دوم : اما در ورودی باغ قفل بود و جان کلیدی دیگر را به اشتباه با خود آورده بود
فرد سوم : به این دلیل جان با تلفن همراه خود با ماری تماس گرفت تا شاید او بتواند کمکی به او کند.
12.00 وقتی تمام اشیاء در داستان گنجانده شدند آنها را از اتاق بیرون ببریدو توجه کنید که کدام یک از افراد می تواند بیشترین تعداد اشیاء را به خاطر آورد. حال دوباره داستان را به صورت گروهی تعریف کنید. احتمالا گروه قادر خواهد بود تمام داستان را بیاد آورد و در نتیجه اسامی تمام اشیاء بیان خواهد شد
منبع : کتاب روشهای تقویت حافظه (راهنمای پزشکی خانواده)

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *