دردها ئی که با استرس ارتباط دارند

دردها ئی که با استرس ارتباط دارند
دردهایی که با استرس ارتباط دارند. ]یپنوتیزم بیدار – دکتر حریریاگر به علل پیدایش دردها و ناراحتیهای عضلانی توجه و تعمق کنیم ، متوجه می شویم که چگونه هیجانات و تالمات روحی موجبات پیدایش دردهای عضلانی را فراهم می سازند .
بیماری یک مفصل یا استخوان می تواند بر اثر تنش یا انقباض در برخی عضلات قسمتهای دیگر به وجود بیاید . در این حالت درد در قسمتی از عضلات به این علت پدید می آید که از قسمتهای آسیب دیده با ایجاد بی حرکتی دفاع و حفاظت شود . ناراحتیهای هیجانی در بسیاری از موارد علت اصلی پیدایش بیماری است و ما در این قسمتها با وضوح کامل شواهد آنرا به شکل انقباض عضلانی مشاهده می کنیم . این پدیده را بیشتر در جلوی سر ، فک ، گردن ،
دستها و قسمت های پایین ستون فقرات مشاهده می کنیم . در مورد نظریات کارشناسانه در باره حالاتی که تنشهای سایکوسوماتیک گفته می شوند ، مطالب جالبی وجود دارد . دکتر موریس پاسوناژ که یک متخصص برجسته بیماریهای عصبی ( نورولوژی ) است در تالیف خویش با عنوان تعالیمی در زمینه ریلاکس شدن وضعیتی چنین می نویسد : ” هر گاه فردی عصبانی یا تحت تنشهای روانی باشد ، این حالت بر بیشتر عضلات او اثر می گذارد . در این صورت هر زمان که فرد تصمیم بگیرد به کارهای جسمی و فعالیتهای عضلانی روی آورد در بیشتر عضلات او نوعی حالت تنش و انقباض به وجود می آید . در این شرایط یا او خود را قادر به انجام کارهای مورد نظر ندانسته یا دامنه فعالیت خود را بسیار محدود می یابد . دکتر پارسوناژ توصیه می کند که در صورت وجود سندرمهای تنشی سایکوسوماتیک ، این حالت با فیزیوتراپی و درمانهای ریلاکس کننده تحت درمان قرار بگیرد . “
سردردهای تنشی
سردردهای تنشی انواع مختلف دارند که در همه آنها سردرد همراه با انقباض و سفتی برخی از عضلات است . درد ممکن است که از گردن شروع شده و از آنجا به پشت سر گسترش پیدا کند . در برخی از موارد بیمار احساس می کند که گوئی وزنه ای در راس جمجمه قرار گرفته است . در بعضی از موارد درد در بالای چشمها احساس می شود یا بیمار احساس می کند که رشته های بسیار محکمی بر گرد سرش پیچیده شده و یا سر را به دیواری فشار می دهند .دکتر د. کوکس ، دکتر ا. فروندلیش و دکتر ر. مایر در دانشگاه لوئیزویل د در کلینیک روان شناسی بالینی به صورتهای مختلف اثر ریلاکس شدن عضلانی را در درمان سردردهای بسیار شدید تنشی مورد تجربه قرارداده اند و در تمام موارد با موفقیت مواجه شدند . در یک گروه در طی دو جلسه به بیماران مبتلا به سردرد این مهارت آموخته شد که به کمک تلقینات لفظی خودشان به خودشان ریلکس شدن پیشرونده را به وجود بیاورند . این افراد پس از پیدایش سردرد ، به سرعت خود را در حالت ریلکس شدن قرار می دادند و سر درد آنان متوقف می شد . اعضای گروه دوم به کمک ماشینهای بیوفیدبک به این مهارت می رسیدند که عضلات منقبض شده خود را در وضعیت آرامش قرار دهند . این حالت ، یعنی انقباض در عضلات ، در این افراد با صدای زنگهای منفرد نشان داده می شد و پس از پیدایش آرامش این صداها از بین می رفتند . در این افراد بتدریج این مهارت و قابلیت بوجود آمد که با سرعت بیشتری خود را ریلکس کنند . گروه سوم از طریق شنیدن یک نوار صوتی که ریلکس شدن پیشرونده را آموزش می داد ، به این قابلیت یا مهارت می رسیدند . در گروه شاهد از طریق پر کردن یک جدول ، نوعی اشتغال ذهنی و جسمی به وجود می آمد .
در این شرایط از بیماران خواسته شد که به صورت روزانه تعداد و شدت سردردهای خود را اندازه گیری کنند . در ضمن میزان تلقین پذیری این افراد هم اندازه گیری شده بود تا نقش آن در درمان مشخص شود . هرچند در گروه شاهد تا حدود کمی آثار درمانی پدید آمد ، ولی بهترین نتایج درمانی در آنهائی دیده شد که مهارت یا قابلیت ریلکس شدن را به صورت یک آموزش عملی فرا گرفته بودند . میزان موفقیت در درمان سردردهای تنشی بین کسانی که ریلکس شدن پیشرونده را با آموزشهای لفظی یاد گرفته بودند و افرادی که این مهارت را به کمک ماشینهای پیچیده و گرانقیمت بیوفیدبک فرا گرفته بودند ، برابر و مشابه بود .
بیماریهای سایکوسوماتیک
استفاده از تکنیکهای ریلکس شدن پیشرونده و ریلکسیشن سبب پیشگیری از بروز بسیاری از موارد بیماریهای سایکوسوماتیک یا روانی – تنایی می شود . در برخی از موارد هم که این بیماریها پیدا شده اند ، به کمک این روشها معالجه شده یا از پیشرفت آنها جلو گیری شده است . فهرست بیماریهای سایکوسوماتیک بسیار طولانی است . برخی از موارد شایع آنها عبارتند از : آسم ، اختلالات قاعدگی بویژه قاعدگی دردناک ، افزایش فشار خون ، لکنت زبان ، سردردهای تنشی و بسیاری از بیماریهای دیگر. هر چند ریلکس شدن و انجام ریلکسیشن در درمان و توقف سیر بسیاری از موارد این بیماریها موثر است ، با این وجود در مواردی که مقدور باشد ، باید ریشه تنشهای روانی موجود را کشف کرد و در راستای درمان آنها کوشید .
فشار خون و بیماریهای قلبی
بسیاری از دانشمندان معتقدند که فشار خون ” یک بیماری دوران تمدن ” است و هر چه سرعت و فشار زندگی روزمره بیشتر شود ، بر شیوع و فراوانی آن افزوده می گردد . این بیماری بویژه در شرایطی به وجود می آید که فرد زیاد عصبانی شود یا در محیطی پرورش پیدا کند که مملو از استرس و اضطراب باشد.
استرس به صورت مستقیم موجبات افزایش فشار خون شریانی را فراهم می سازد و در پی آن ، این فشار خون حاصله از اضطراب و تنش بر روی قلب اثر می گذارد . در بین مردم این مثال رایج است که ” دل فلانی شکست ” این تنها یک تعبیر لفظی نیست بلکه از یک تغییر و تحول مرضی قلبی – عروقی هم خبر می دهد . تحقیقات انجام شده در موسسه روابط انسانی تاویستوک نشان می دهند که به صورت واضح غم و اضطراب موجب مرگ زود رس بسیاری از انسانها می شود . بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که مهمترین علت پیدایش سکته های قلبی به نوع رژیم غذائی مربوط می شود و سطح کلسترول در سرم خون در این زمینه مهمترین عامل موثر است . اگر در رژیم غذائی چربی های اشباع شده یا حیوانی کم و میزان کلسترول مواد غذائی پائین باشد ، احتمال پیدایش سکته های قلبی هم کمتر می شود . با این وجود در برخی از ممالک با اینک میزان کلسترول مواد غذایی زیاد است ، سکته های قلبی اندک است . به نظر می آید که در این کشور ها ورزش روزانه مردم مانع بسته شدن شریانها بویژه عروق قلبی می شود . در همه این کشورها پژوهشگران بر این باورند که اگر افراد جامعه شاد و ریلکس باشند ، شیوع و بروز بیماریهای قلبی – عروقی در میان آنها کاهش زیادی پیدا می کند .
برخی از محققان معتقدند که بین استرس و میزان کلسترول در خون رابطه مستقیمی وجود دارد ، به این معنی که در افرادی که در شرایط پر تنش به سر می برند ، میزان کلسترول خون افزایش پیدا می کند . با توجه به این نکته افرادی که در شرایط پر استرس زندگی می کنند ، احتمال بیشتری دارد که به بیماری های قلبی دچار شوند .
اگر به مجموعه عوامل نگاه کنیم ، متوجه می شویم که بهترین راه برای جلو گیری از بیماریهای قلبی – عروقی مراعات رژیم غذائی ( کم کردن مصرف چربیهای اشباع شده ) ، افزایش فعالیت جسمی و زندگی در شرایط پر از آرامش و نشاط است .
منبع:http://hypnotismbidaar.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *