درس زندگي 11: موفقيت يک شبه فقط در داستان‌هاي پريان، رُمان‌هاي به درد نخور و فيلم‌هاي مزخرف رخ مي‌دهد

درس زندگي 11
موفقيت يک شبه فقط در داستان‌هاي پريان، رُمان‌هاي به درد نخور و فيلم‌هاي مزخرف رخ مي‌دهد
تلاش براي رسيدن به موفقيت‌هاي بزرگ در زندگي هم چون تلاش براي بالا رفتن از يک قله‌ي کوه بزرگ است. هر دوي آن‌ها داراي ريسک قابل توجه، احتمال نااُميدي بالا و حس خطرپذيري هستند. در سفر خود به سمت موفقيت، شما با مشکلات بسياري روبرو خواهيد شد اما در عين حال با فرصت‌هاي جديد و تجارب شگفت انگيز بسياري نيز مواجه خواهيد شد. با اين حال، به شما بايد هشدار داده شود که رسيدن به اهداف‌تان احتمالاً بسيار طولاني‌تر از آن چيزي است که ممکن است فکرش را کنيد. نه فقط کوه هميشه نزديک‌تر از آني نيست که به نظر مي‌آيد، هر چقدر که نزديک‌تر مي‌شويد، کوه پرشيب‌تر مي‌شود.
شايد شما روياهاي خود را کشف و شاخه‌اي را انتخاب کرده‌ايد که در آن مي‌خواهيد موفق شويد. شما ممکن است بخواهيد داراي يک رستوران مجلل و شيک باشيد. شما ممکن است بخواهيد تغيير بزرگي در جنبش‌هاي محيط زيستي ايجاد کنيد. شما ممکن است بخواهيد نامي براي خود در حوزه‌ي سخنراني‌هاي عمومي ايجاد کنيد. هر شاخه‌اي که انتخاب کنيد، مواظب باشيد که نمي‌توانيد ايده‌هاي‌تان را يک شبه به واقعيت تبديل کنيد. چنين چيزي رخ نخواهد داد- جدا از اينکه چقدر بااستعداد، باهوش يا جذاب هستيد.
امروزه در آمريکاي شمالي، باور پايداري در ميان مردم وجود دارد که يک شبه موفق شدن امکان‌پذير است. يک روز شما درس‌هاي آواز برمي‌داريد و روز بعد در مقابل 60000 هوادار در باغ ميدان مديسون نيويورک در حال اجرا هستيد. يک روز شما هنرپيشه‌ي ناشناخته‌اي در ايلينويز هستيد و روز بعد نقش‌هايي را در برخي از بزرگ‌ترين فيلم‌هاي هاليوودي رد مي‌کنيد. يک روز با مدرک MBA فارغ‌التحصيل مي‌شويد و روز بعد کمپاني فورچون 500 را اداره مي‌کنيد. مجلات، روزنامه‌ها، راديو، تلويزيون و اينترنت اين باور اشتباه را درباره‌ي ايجاد حس‌هاي يک شبه تبليغ مي‌کنند.
حقيقت اين است که شما يک شبه به موفقيت‌هاي بزرگ نمي‌رسيد- جدا از اينکه چه مقدار تلاش و کوشش خرج مي‌کنيد. و اين احتمالاً در يک يا دو يا حتي پنج سال آينده نيز رخ نخواهد داد. صبر عامل مهمي است. شما بايد از زمان خود براي جستجوي شهرت و ثروت با فرض اينکه به چه چيزي مي‌خواهيد در زندگي برسيد، استفاده کنيد.
کارگردان بزرگ سينما فرانسيس فورد کاپولا مي‌گويد: «من براي ده يا يازده سال شکست خوردم. وقتي قرار است چيزي از شما روبرگرداند، آن چيز در نهايت از شما روبر خواهد گرداند. همين الان من دارم سعي مي‌کنم از يک دوره‌ي مالي خيلي سخت خود را خلاص کنم، سينما را کنار بگذارم و کارهايم را مرتب کنم.» همانطور که کاپولا مي‌گويد، چيزهاي خوب به سراغ افرادي مي‌رود که روي آن کار مي‌کنند و مي‌خواهند منتظر بمانند.
پروژه‌ي مهمي که امروز شروع مي‌کنيد مي‌تواند براي شما شهرت، ثروت، عشق يا ماجراجويي به همراه داشته باشد. اين پروژه مي‌تواند پنج، ده يا حتي بيست و پنج سال طول بکشد. افراد معروف موفق هستند چون پروژه‌هاي سخت و مهم را تمام مي‌کنند. حتي در هاليوود، موفقيت در مقياس مناسب موضوع تحمل کردن است بعد از آنکه ديگران شما را ترک مي‌کنند. هريسون فورد مي‌گويد: «من خيلي زود فهميدم که موفقيت به عدم تسليم شدن مرتبط است. بيشتر افراد در اين حرفه تسليم مي‌شوند و مي‌روند کارهاي ديگري انجام دهند. اگر تسليم نشويد، مي‌توانيد ديگراني را که همراه با شما سوار يک اتوبوس مي‌شوند، پشت سر بگذاريد.
مشخصاً موفقيت نيرو و زمان زيادي مي‌گيرد. اين حقيقت که رسيدن به موفقيت خيلي طولاني است نکته‌ي خوبي است. بيشتر افراد نمي‌توانند موفقيت را اداره کنند، به ويژه اگر خيلي سريع بيايد. به همين دليل است که نويسنده‌ي آمريکايي البرت هوبارد هشدار مي‌دهد: «دعا کنيد موفقيت سريع‌تر از آني که بتوانيد آن را تحمل کنيد، سراغ‌تان نيايد.» علاوه بر اين، اگر رسيدن به موفقيت يک شبه محتمل باشد، هيچکس رضايت واقعي از آن کسب نمي‌کند.
به من در مورد اين سخن اعتماد کنيد: موفقيت يک شبه فقط در داستان‌هاي پريان، رمان‌هاي به درد نخور و فيلم‌هاي مزخرف رخ مي‌دهد. با توجه به عوامل درگير در رسيدن به موفقيت، شما به موفقيت بسيار سريع‌تر خواهيد رسيد وقتي از زمان خود استفاده مي‌کنيد و از آن نااُميد نمي‌شويد. اگر مي‌خواهيد در هر شاخه‌ي خاصي موفق شويد، اين بهايي دارد که زمان آن را پرداخت مي‌کند.
براي فتح جهان تجارت يا سياست، به جاي سال 2010 سال 2017 يا 2027 را هدف‌گذاري کنيد. به اين صورت احتمال‌هاي شما به شکل قابل توجهي افزايش پيدا خواهد کرد. ماوراي همه‌ي اين مسائل، صبور باشيد چون رسيدن به چيزهاي ارزشمند زمان‌بر است.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *