درس زندگي 13: هميشه منتظر اتفاقات غيرمنتظره باشيد چون تنها قطعيت، عدم قطعيت است

درس زندگي 13
هميشه منتظر اتفاقات غيرمنتظره باشيد چون تنها قطعيت، عدم قطعيت است
به هر ميزان که مي‌‌توانيم زندگي‌هاي خود را بهبود بخشيم، بايد به ياد بياوريم که هيچ چيز قطعي وجود ندارد. فقير يا ثروتمند، آينده‌ي هر فرد نامشخص است. فردا هم درد و هم لذت را به بار خواهد آورد. شما داراي کنترل کم يا هيچ کنترلي بر روي بسياري از چيزهايي هستيد که در آينده رخ خواهد داد. موفقيت آن پروژه‌ي مهم تضمين شده نيست- جدا از اينکه چه مقدار استعداد داريد و چه مقدار تلاش براي آن استعداد خرج مي‌کنيد.
يک دليل اين است که قانون مورفي داراي عادت انداختن يک اتفاق ناگوار به بهترين برنامه‌هاست. در صورتي که با قانون مورفي آشنا نيستيد، به من اجازه بدهيد اين کار را براي شما انجام دهم. قانون مورفي مي‌گويد: «هيچ چيزي به آساني که به نظر مي‌رسد، نيست. رسيدن به هر چيزي طولاني‌تر از آن چيزي است که انتظار مي‌رود. و اگر چيزي در مسير اشتباه قرار بگيرد- اين در بدترين لحظه‌ي ممکن رخ مي‌دهد.»
اگرچه قانون مورفي خيلي بيش از حد بدبينانه است، با اين حال ارزش يادآوري آن را دارد. همه‌ي چيزها در بدترين لحظه‌ي ممکن در مسير اشتباه قرار نمي‌گيرند اما در مورد برخي چيزها ممکن است اين اتفاق بيفتد. در واقع، بعضي وقت‌ها حتي اگر چيزي در مسير اشتباه قرار نگيرد، در مسير اشتباه قرار خواهد گرفت!
در واقع، هميشه اتفاقات و حوادث غيرمنتظره در زندگي‌هاي‌مان وجود خواهد داشت. دقت کنيد که وقتي مُدل خانه‌ي خود را دوباره تغيير مي‌دهيد، کامل کردن کارها معمولاً دو برابر طولاني‌تر و هزينه‌ي آن دو برابر بيشتر از آنچه که انتظار مي‌رود، مي‌باشد. ‌شغل، مسافرت، ازدواج و برنامه‌هاي تفريحي همه در معرض اثرات منفي غيرمنتظره هستند. شما ممکن است يک روز در ارتفاع برانيد اما تمامي چيزهاي خوب به انتها مي‌آيند. انتظار نداشته باشيد که حس کنترل جهان براي هميشه طول بکشد. به من اعتماد کنيد، براي هميشه طول نخواهد کشيد.
اوضاع تغيير پيدا خواهد کرد. آنچه که غير قابل اطمينان است زماني رخ مي‌دهد که اوضاع تغيير پيدا کند. حوادث غيرمنتظره مي‌تواند شما را براي يک دقيقه، يک روز يا حتي چند سال آزار دهد. در ذهن بسپاريد که اين تغييرات بزرگ در زندگي است که به ندرت هر هشداري را از پيش مي‌دهد. موانع مسير شما مي‌‌تواند از هيچ‌کجا ظاهر شود. هر آنچه که ارزش انجام دادن دارد احتمالاً طولاني‌تر از آنچه که انتظار داريد، طول مي‌کشد. چيزهايي که ما داراي انتظارات بالايي از آن‌ها هستيم بعضي وقت‌ها بايد کاملاً ترک شوند. اگر اين براي شما مهم است، آماده شدن براي امري غيرمنتظره عاقلانه است.
آنچه که بيش از همه قطعيت دارد عدم قطعيت است. آينده با خود تغيير به همراه خواهد آورد. مهم است که ياد بگيريم چگونه به سرعت شرايط را تغيير دهيم چون در اين روز و سن، فرصت‌هاي بسياري وجود خواهد داشت. ما مي‌توانيم در برابر تغيير مقاومت کنيم اما تغيير در هر صورت رخ خواهد داد. شايد اين درد کوتاه‌مدت باشد که با تغييرات بسياري همراه مي‌شود که ما از آن مي‌ترسيم و در برابر آن مقاومت مي‌کنيم.
افرادي که در تفکرات و روش‌هاي خود انعطاف‌پذير هستند عليرغم مشکلات و گرفتاري‌هاي قريب‌الوقوع در روش زندگي و انجام کارها پيشرفت مي‌کنند. شگفت انگيز نيست که مطالعات نشان مي‌دهد که افرادي که خلاقانه به تغييرات واکنش نشان مي‌دهند طولاني‌تر از افرادي که چنين واکنشي ندارند، زندگي مي‌کنند. حتي در ياس‌آورترين موقعيت‌ها، اين افراد اشعه‌اي از نور خورشيد را مي‌يابند. آن‌ها مي‌دانند که تغيير ممکن است ناراحت‌کننده باشد اما غالباً در بلند مدت به اتفاق بسيار بهتري ختم مي‌شود.
به جاي مقاومت در برابر تغيير، با گذشت زمان آماده‌ي پذيرش تغيير باشيد تا زندگي آرام‌تر و خوشحال‌تري داشته باشيد. نکته‌ي روشن اصل عدم قطعيت اين است که ارزشمندترين لحظات زندگي غالباً اعلام نشده مي‌آيد. به جاي تهديد شدن با تحولات غيرمنتظره، ما بايد ياد بگيريم که آن‌ها مي‌توانند همچنين فرصت‌هاي پنهان باشند: فاجعه‌ها برنامه‌هاي ما را خراب مي‌کنند اما شانس خوب پيش‌بيني نشده نيز ممکن است وارد برنامه‌هاي ما شود.
نگران بودن درباره‌ي آينده بي‌معني است. آينده زودتر از آنچه که تصور مي‌کنيد، خواهد آمد. ممکن است مسخره به نظر برسد اما هر چقدر پيش‌بيني حوادث آينده سخت‌تر شود، بيشتر سعي مي‌کنيم بر پيش‌بيني‌ها متکي باشيم. هيچ آماري در آينده وجود ندارد- جدا از اين حقيقت که آمار هميشه جلوتر از شماست و هر روز مي‌آيد. بهترين سياست منتظر اتفاقات غيرقابل انتظار بودن است. تنها نکته‌ي قطعي اين است که هيچ چيزي قطعي نيست. براي کمک به خود در سفر زندگي، به غرايز و خلاقيت خود اعتماد کنيد تا عملکرد بهتري در زندگي داشته باشيد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *